• EmmaSofia

Kraniosynostos #10

Hej! Hittade tack och lov den här tråden. Läste innlägget av bellsii ovanför och vi har fått samma besked av BVC. Sköterskan konstaterade att fontanellerna har vuxit ihop på min dotter (hon har aldrig haft mycket till fontanell) och att hennes huvud låg långt under normalkurvan så " ni får räkna med att hon blir lite efter". Men som jag förstått det så kan man operera? Vi har fått läkartid på BVC den 12 maj "eftersom jag verkade orolig". Hennes bakhuvud börjar också bli spetsigt. Har läst igenom det mesta men det verkar inte som om era barn har riktigt haft samma, men liknande, men der verkar som alla era småttningar må efter omstädigheterna bra. Så hur orolig ska jag vara?

• EmmaSofia

Tack Sofa C och Linda W, ska följa ert råd och mejla Anette Malm, det känns bättre nu. Jo nu är det vi som byter BVC, vill inte ens se tanten igen. det kan ju inte ha varit det första barnen som hon sett med ihopvuxen fontanell?  Dottern är nio månader.

• EmmaSofia

Nu har jag ringt och bytt BVC. Bara pratat i telefon med den nya sköterskan men hon lovade att vi skulle få komma dit snart. Mycket smart idé att ta ut brochyren, den ska jag ta med på första försöket ifall hon inte verkar fatta galoppen. På min dotter är det bakhuvudet som är spetsigt, samt att sidorna på huvudet också är lite spetsiga. Hoppas det händer något nu med nya BVC.

• EmmaSofia

Kan inte med ord beskriva hur skönt det är att läsa om alla barn som efter operation år bättre,om än med lite besvär. Ska blöta ner dottern och ta bilder på huvudformen. Hon hittade sin papas gen för att ha en masa hår på huvudet så det syns inte så bra när håret är torrt.

• EmmaSofia

Hej amia 01, jag är ny här så hoppas jag inte kommer med dumma råd, men sår är jag rätt så bekant med ;)Helosansalva brukar vara bra, dock inte direkt i såret utan lite runtomkring det är antispetiskt , hoppas det läker, annars brukar som det står ovan, saltlösning och alolsprit hjälpa om det behöver rengöras, men försöka låta det vara ifred. Antar att han har någon sorts plåster över?

För oss så börjar det äntligen hända saker, nyaBVC ringde och vi får en läkartid redan på onsdag :) Tänkte ta med brochyren från Salgrenska men vad är det annars man kollar efter? Att hennes bakhuvud är spetsigt och att hon har märkligt form på sidorna borde de också kunna konstatera och att hon inte har någon fontanell. Men är det något mer? Är nästa steg röntgen? Växte era barns huvuden?  Många frågor och tankar...

• EmmaSofia

Hej tack så mycket för att ni tar er tid att svara på frågor! ska ta tag i att ta bilder efter badet idag då huvudformen syns när håret är blött. Samtidigt är det så dubbelt att jag skjuter på det för att jag bävar för operation och allt... Tänkte mejla efter jag har pratat med läkaren på onsdag. 
    Vi bor i Västerås men har käre bror och svägerska boendes i Göteborg :)
    Hennes huvud är litet och växer mycket långsamt om ens alls numera, måttet när hon föddes var 36 cm och nu vid snart tio månader är det 44 cm, att huvudet växte långsamt var det vår f.d BVC-sköternska tog som intäkt för att dottern skulle bli "lite efter". Reda på BB konstaterade de att hon hade liten fontanell och att vi skulle vara uppmärksamma på om den växte ihop, vilket den nu har. Huvudet är rejält knöligt mellan "skallplattorna" men det finns inga mellanrum som det fanns förut. Är det vanligare på barn som fötts med kejsarsnitt? Hon var stor och låg i säte så det var enda vägen ut.  Nå lycka är ialla fall att hon är glad, pigg och sprallig och skrattar högt åt lyckan i att kunna gå själv bakom brio-vagnen :)

• EmmaSofia

Hej alla! Vi var på läkarbesök i onsdag och jag vet varken ut eller in. Bra nyheter: Dotterns huvud växer och hon följer sin kurva (på nya BVC fick jag SE kurvan, det var en nyhet, har suttit hemma och gissat förut) som är kurvan under normalkurvan. Så länge hennes huvud växer tyckte läkaren att vi skulle vänta och se och hennes spetsiga huvudform trodde han skulle växa bort men han tyckte inte att vi skulle göra något åt den nu i vilket fall som helst. Enligt läkaren så är när och hur fontanellen växer ihop inte alls viktigt utan huvudsaken (hi hi) är att huvudet växer, bara för att fontanellen slutut sig så behöver inte skallbenen ha vuxit ihop. Tvärtemot vad vi har blivit tillsagda från BB och framåt. Nästa läkartid är första juni då vi ska kontrollera att huvudet fortfarande växer. En fråga, enligt läkaren så har barn vars skallben vuxit ihop en ås som går tvärs över huvudet från pannan och bakåt och det har inte dottern, har era barn det? Har försöt lägga upp bilder men bilderna är för stora och jag vet örligt talat inte hur man gör dem mindre, kopierar in i paint?

• EmmaSofia

Ja, jag ska SU. Satt och klappade på min dotter huvud och upptäckte då att hon har en ås i pannan, men den syns inte men känns. Känns bara som alla i min omgivning stämplar mig som en hysterisk mamma och jag har till och med blivit anklagad för att hitta på och måla fan på väggen. Bilder kommer under dagen.

• EmmaSofia

Så nu lyckades jag göra bilderna mindre (var ju enkelt när man väl kom på det). De ligger i mappen starka bilder, mest för att lillfia var naken när jag fota.

• EmmaSofia

Exakt! Man får var lite hysterisk kring sina barns väl och ve, det är ju för tusan ens barn! Jag ser bilderna och de ligger i mappen starka bilder.

Svar på tråden Kraniosynostos #10