Inlägg från: Rosa Bubbelgum |Visa alla inlägg
  • Rosa Bubbelgum

Kraniosynostos #10

Hoppsan jag la in denna i förra tråden men försöker här istället.

Hejsan, hoppar in här lite för jag har en liten fråga. Min son har blivit väldigt platt och sne i bakhuvudet och det har börjat att bukta ut lite i pannan så nu ska mitt bvc skicka bilder till kraniofaciala enheten i göteborg för bedöming. Man blir ju lite orolig men nu til frågan min son på 6 månader har väldigt stort huvudomfång 47 cm är det vanligt när de är platta i bakhuvudet för min tös hade 5 cm mindre huvudomfång. Tack på förhand.

• Rosa Bubbelgum

Hans fontanell har inte växt ihop riktigt ännu det var lite kvar det var därför hon ville skicka bilder till göteborg. Hon ringde upp till dem direkt när jag var där idag och rådfrågade dem och de ville gärna ha bilder.  Vi har försökt med allt för att huvudformen skulle bli bättre men det har den inte blivit.
    Jag vet att min bvc sköterska är väldigt engagerad och duktig och jag har väldig tur att få ha henne. Hon upptäckte även att sonen hade reflux på magmunnen så han kunde få medicin. 

• Rosa Bubbelgum

Tack för era svar, jag fick mail ifrån mitt bvc idag och hon hade redan kl.7.30 imorse skickat bilderna till göteborg. Det är ju skönt att hon är snabb.  Nu är det bara att invänta svar.

• Rosa Bubbelgum

Vill även tillägga att harry är mer platt i bakhuvudet så när man tittar på honom på sidan så är han platt som en pannkaka och om man tittar på honom uppifrån så är han nästan trekantig. Fy nu är jag ingen snäll mamma som säger så om min lilla bebis.

• Rosa Bubbelgum

Harry ser nästan exakt ut som det barnet i länken ts har om sahlgrenska och det kallas för lägesbetingad plagiocephali.

Det har inte pratats om att röntga honom vi får väl se vad läkarna från göteborg säger. 

• Rosa Bubbelgum

Hej, idag fick jag svaret från överläkaren på kranofaciala teamet i Göteborg om min sons huvudform och han sa "Bilder visar ett normalt huvud som legat för ensidigt på rygg. Bör sova på mage istället, då långsam förbättring kan förväntas. (Övriga bilder också påtittade)"

Så det blir att jobba mer med maglägge och sittande och sitta så lite som möjligt i bilstolen.  Tyvärr så tycker han ju inte om att ligga på magen så jag har honom mycket sittande i gåstolen. Sedan är det ju inte så lätt att lära honom att sova på magen.

Tack för era svar. 

• Rosa Bubbelgum

Jag har funderat på att köpa en vuxenkudde till honom. Ska nog ta och köpa en imorgon för den kudden han har blir bara platt på natten (tappar spänsten) och han kanar ner. Tack för tipset.

• Rosa Bubbelgum

Det är ju aldrig roligt att behöva operera sina små så det blev jag glad för. Tyvärr så kommer han nog alltid vara lite platt i bakhuvudet för det kan även vara genetiskt, hans pappa är lite platt.

Det bästa är att Harry har börjat att sitta utan stöd så nu behöver man inte lägga honom ner på rygg eller mage. för när jag lägger honom på magen så vänder han sig alltid till rygg. 

• Rosa Bubbelgum

Hejsan, jag har skrivit här inne innan då min son hade ett väldigt platt och snett bakhuvud men kraniofasiala enheten på sahlgrenska avfärdade att det var något fel på hans huvud. Det var bara att han har legat förmycket på bakhuvudet och det kan stämma. Nu har det gått ett par månader och hans bakhuvud har börjat bli fin och det är ju skönt.

Nu till min fråga är hur stort huvudomfång har era bebisar/barn? Min son har ett väldigt stort huvud och jag är fortfarande orolig det hade växt 1,5 cm på 1 månad och nu så är det 49 cm nästan 4 cm större än vad mina töser hade vid 8 månaders ålder. Han är 8 1/2 månad nu. 

Svar på tråden Kraniosynostos #10