Lina W skrev 2010-11-12 20:14:31 följande:
Hej!
Vår son föddes också med sagittal synostos och opererades i april i år när han var 5 månader (med fjädrar på SU). Allt har gått jättebra och har har verkligen blivit så fin! Han tog bort fjädrerna i september. Klotrunt huvud har han inte och det är inte helt jämt överallt, men det är absolut inget man tänker på. Han ser helt normal ut och vet man inte om det och inte ser ärret, så kan man inget ana. Innan op hade han precis som din son ett spetsigt bakhuvud och en lite större panna, och huvudet var ganska långsmalt.
Vi lämnade honom runt 8-9 tror jag och vi fick komma till CIVA vid 14-tiden om jag inte minns fel. Vi åkte hem och vilade (vi bor nära) under operationen. Det första dygnet efter är det tuffaste, men sen vänder det ganska snabbt. Dom är fantistiska på att återhämta sig, de små liven. Sen är ju fjäderoperationen otroligt skonsam jämfört med den "stora" op. Moses opererades på tisdagen och vi åkte hem på fredagen. Jag tycker nästan i efterhand att det jobbigaste var tiden fram till operationen, man ville liksom bara få det gjort. Nu är det så fantastiskt skönt att slippa behöva förklara för alla hela tiden, nu är som vilken annan bebis som helst.
Försök ta det lugnt, det kommer gå jättebra! Det är en jobbig vecka, men sen är det över och er son kommer bli så fin. Vi är så tacksamma att det går att operera och att resultatet blir så bra!
Har du frågor är det bara att fråga på!
kram
Tack för ditt svar! Skönt att höra att formen har blivit bra.
När du säger ojämnt, menar du liksom knöligt eller ojämnt mellan höger/vänster, fram/bak?
Jag tycker att tiden fram till op har känts jobbig och längtar tills det är bakom oss. Men även vi är, precis som du säger, otroligt tacksamma för att det går att åtgärda. Vi fick reda på att Viggo hade sagittal synostos precis när han föddes och den glädjestorm som hann infinna sig i några minuter blandades alltså väldigt snabbt med oro och förvirring. När vi väl fick prata med läkarna några veckor senare, utbyttes den första oron/rädslan med ett en lite lugnare känsla (och tacksamhet igen) över att det inte var "något värre", trots att han måste genomgå operation.
Uppdragmamma: ja du har nog rätt i att det är förberedelser och efterarbete som tar tid och gör att det går åt några timmar...
Marie1978: Måste kännas jätteskönt! Är det vid 3år man gör den sista kontrollen av huvudformen?