Kraniosynostos #10
Hej,
Igår insåg jag att vår son, 9 1/2 vecka gammal, har metopica. Sen läste jag alla inlägg ni har skrivit. Tack för att ni delar med er! Så här har det varit för oss hittills:
2 aug, en dag efter BF, föddes vår son på BB Sthlm. Det blev efter att jag varit öppen 10 cm i många timmar kejsarsnitt. Barnet "stod för högt i kanalen".
Vi såg ju direkt att vår son har en spetsig panna, med en kant mitt på. Och att hans tinningar är insjunkna. Och att hans ögon sitter en aning tätt. Men ingen av läkarna på BB engagerade sig i det, de sa att det är sånt som växer bort. Så då trodde vi ju på det förstås.
När vår BVC-sköterska kom på hembesök nån vecka senare blev hon mycket bekymrad över huvudformen och ordnade att vi fick träffa BVC-läkaren snabbt. BVC-läkaren avfärdade dock hennes och vår oro direkt. Äh det där växer till sig och blir bra var hennes ord.
Flera veckor senare när vi träffade samma BVC-läkare igen, påpekade jag att det inte hade blivit bättre, varpå hon sa, jaja om du är orolig kan du få en remiss till barnläkare,
Hos barnläkaren var vi i måndags, hon fattade nog vad det rör sig om, men sa det inte rakt ut till mig. Hon kallade in en kollega och sen mumlade de nåt om metopica. Men ¨bara till varandra, och jag var för omtumlad för att fråga mer. Men vi fick remiss till Astrid Ls neurokirurg.
Sen har jag på nåt sätt förträngt detta under veckan, men igår morse googlade jag "spetsig panna" och kom rakt in på er tråd här om metopica och andra synostoser. När jag kollade Sahlgrenskas broschyr blev det totalt uppenbart att det är metopica som vår son har. Jag och min sambo är förstås väldigt oroliga nu, men det hjälpte att läsa det ni har skrivit. Tack!
Jag ringde ALS igår också för att fråga när vi kommer få komma dit, men det kunde man inte få svar på. På måndag mailar jag bilder till SU. Det verkar på det jag har läst här som att man helst vill att op ska ske där.
Det är mycket som snurrar i huvudet nu, T ex: Hur kommer det sig att ingen på BB känner till det här? Det syns ju så tydligt. Hur kommer det sig att BVC-läkaren inte känner till det? VARFÖR har vår son drabbats? (jag vet att det inte finns forskning men man undrar ju). Jag känner mg ganska rädd inör op också, känns så ofattbart att de ska skära i hans lilla huvud. Usch, nu kommer tårarna igen.
Ha en fin lördag alla ni!
/K