Inlägg från: uppdragmamma |Visa alla inlägg
  • uppdragmamma

Kraniosynostos #10

Hej hej!

Jag har varit lite "osynlig" ett tag... hade ett jobbigt 2009.

Nu har vi iaf fått tid för Willes andra operation, så 9/4 ska fjädrarna ut!
    Då vi åker långväga så åker vi ner dagen innan inskrivningen 7/4 och om allt går bra hem på  måndagen 14/4. Fler som ska op då?

Vi ska få bo på hotell Odin dom dagarna som han inte ska vara på sjukhuset =D
    Fler som bott där? Helt underbart, och skönt att så slappna av lite bekvämare än på sjukhuset.

Ni som tagit ur fjdrarna på en 1åring:
    Hur har det gått med alla små olyckor som brukar hända i den åldern? Även om man är jätte uppmärksam så händer det ju att dom drattar i golvet när dom över på att stå och gå =S

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    amia01 skrev 2010-03-21 15:45:04 följande:
    Så var det snart vår tur. I morgon förmiddag åker vi mot Göteborg. Ska snart börja packa - ingen favoritsysselsättning i vanliga fall, och definitivt inte en sån här gång Men det ska ändå bli skönt att få kommma iväg, sista veckan har bara varit som en enda stor väntan...Ringde just Johannesvillan för att kolla att allt var ok, men det var fullt! Dom hoppades dock på att det skulle kunna lösa sig tills i morgon... Ska se till att åka i god tid, så vi kan hitta något annat om det behövs.Sen ska vi vara i god tid på avdelningen oxå, för en extra narkosbedömning eftersom han varit förkyld sen sist. Just nu är han frisk och pigg, förutom svullna lymfkörtlar och kanske lite feber - eller vad säger man om 37,9? Men det var i förmiddags, sen var den nere som vanligt på 36,9 efter han sovit middag. Kan ju vara rester efter förkylningen, eller stora tänderna som är på väg? Så länge han inte snorar eller hostar borde det ju vara lugnt, men det ska bli skönt att dom kollar upp honom en gång extra i vilket fall.
    Har ni inte så ni får bo på hotell Odin? Det ligger centralt men är ju bättre än inget.
    Vi får bo där på remiss och drottning Silvias fond betalar boendet =)
    Hoppas att Johannes Villan har rum för oss, i vårt fall blir det bara 2 nätter och jag misstänker att vi båda kommer vara på sjukhuset första natten.
    Vi har trängts i sjukhussängen förr...och första natten efter op vill man ju vara nära.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    SofiaD skrev 2010-04-01 22:04:00 följande:
    Lotta är en underbar människa! jeanette är säkert oerhört medicinskt kompetent, men trevligt var hon då i alla fall inte. Men, men man kan inte va bra på allt som sjuksköterska Ang den där Åsa tycker jag absolut att ni borde berätta om era upplevelser för avd.chefen! Det är jätteviktigt!
    Undrar varför det känns så bekant fast de va 6 månader sedan vi var där =)
    Satt o skratta lite för mej själv om kommentaren lite längre upp om hon med dom färggladastrumpbyxorna.

Har för  mej att det va Lotta som vi gillade med! Hon stog och pratade med oss fast hon slutat för dagen jättetrevlig.

Men sedan va det en "tant" som började ställa frågor lixom bara för att de "ska" ställas och va inte alls intresserad av att lyssna på svaret.
    Nån som känner igen det?

Vi åker ner efter påsk o tar ur fjädrarna och tänkter inte låta nån "träna" på sonen.
    Jag har tyvärr en massa dåliga erfarenheter av sjukvård...
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2010-03-24 09:16:32 följande:
    Hej uppdragmamma... tråkigt att ni haft det jobbigt Skönt att det är dax att ta ut fjädrarna nu iaf. Vi ska på återbesök nästa vecka och hoppas på att få en så tidig tid som möjligt för uttag av fjädern. Den är ju så synlig mitt i pannan :-P Hotell Odin ligger lite längre bort än Aston Villa där vi bodde... men Aston villa är lite mer "hemma" och lite mindre hotell. Det är bara ett hus med rum och ett litet kök där man kan värma medtagen mat etc. (Frukost ingår så klart) Ni har väll riksavtal precis som oss (kommer från Stockholm) och då betalar de hotellet också. Aston Villa fakturerade vårt landsting direkt så vi såg inte skymten av någon räkning Vi åker ner på söndag för vi har återbesöket måndag morgon... då har jag bokat Aston Villa... jag hoppas de betalar det också. Hur ska vi åka alla mil mitt i natten? Det kan de inte kräva eller hur?
    Vi åker långväga så vi bor på Odin då vi kommer ner, sedan på sjukhuset/Johannesvillan och sedan på Odin igen innan vi flyger hem.
    Våran knasiga biljettbokare vägrar boka öppen biljett till oss så vi har ev 2 nätter till på Odin innan vi far hem efter att sjukhusvilstelsen är slut.
  • uppdragmamma

Angående det där med synlig fjäder.
    Så på Wille synns den bakre väldigt väl men han verkar inte ha nåt problem med den alls. det är vi andra som reagerar när man kommer åt det
    Dom 2 främmre synns inte alls... om man inte granskar och känner efter med fingrarna då vart dom sitter.

Låter inte alls kul att dom skulle gå igenom huden =(
    Jag min dumme **** frågade G. om det hände att såret sprack...
    och jo det händer men det är inte vanligt. och isåfall får dom sy ihop igen och funkar inte det måste dom ta fjädrarna.
    Men efter som dom syr igenom "allt" inte bara huden ska de tydligen va starkt.

• uppdragmamma

Hej hej!
    Vi ska på inskrivning strax...
    dom säger ju att ta ut fjädrarna äre ne liten operation men dom tar väl ändå upp hela ärret igen? det e ju rätt stort tycker jag =S
    (Har egna dåliga erfarenheter av op sår som gått upp så JA jag är nojig )

Får väl ställa alla mina obehagliga frågor tilol Giovanni igen.
    Tror aldrig jag mött en läkare som är så trevlig och öppen i sina svar =)
    Han e ju helt underbar!

Imorgon är det operation.

• uppdragmamma
    lilyanna skrev 2010-04-08 09:01:12 följande:
    Okej, då förstår jag ditt resonemang där...tänk dock på att om ni tar ut dem innan sommaren så får ni vara extra vaksamma vad gäller solen och så, inte för att en sån liten ska vara i solen ändå...men man ska vara försiktig med att utsätta nya ärr för sol iaf.Tror inte att Alvins ögonhålor har flyttats, utan det är ju mer pannan som går neråt..men jag funderar på att ringa o höra om det, känns viktigt att veta tycker jag.Till er som har tagit ut fjädrar redan, hur funkar det? Dvs hur många dagar var ni där, hur lång tid tog det osv?
    Vi ska göra det imorgon och enligt planerna inskrivnign nu dagen före och sedan hem efter en dag på avdelningen, man kan få åka hem samma dag med om man vill. Men med över 100 mil mellan GBG och hemma så stannar vi heller lite längre för säkerhetsskull.
  • uppdragmamma
    lilyanna skrev 2010-04-08 09:58:02 följande:
    Okej, jag räknar också med att stanna till dagen efter operationen då vi har en bit att åka vi med.Har ni bott på hotell natten innan inskrivningen nu då? Hur lång tid har dem sagt att operationen kommer att ta?
    Ja vi bodde på Odin natten innan inskrivningen, inskrivnign dagen innan op = en förälder på Johannesvillan, sedan om allt går som vi tänkt utskrivning dagen efter op och 2 nätter till på hotell Odin (pga av att dom som ska beställa våra flygbiljetter inte vill beställa öppna biljetter )

Wille badade 7, 7:45 va vi till plastikoperationen med lugnande och nedsövning, kommer inte ihåg exakt när vi kom till uppvaket men han sov en stund och klockan 12 ungefär vaknade han 15 tillbaka på avdelningen...

Själva operationen sa dom skulle ta en timme ca men det stämde inte riktigt.
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2010-04-08 10:54:30 följande:
    Uppdragmamma: Stort lycka till!! De sa till mig att de bara öppnar en liten bit mitt i ärret (några cm så fjädern kan tas ut). Så jag hoppas verkligen de inte öppnar hela ärret. Det kanske beror på hur det sitter. Berätta gärna hur allt gick... tider, storlek på ärret m.m...
    Jag har inte sett det hela ännu, men det ska bara vara nån cm pr fjäder *3 alltså i vårat fall...
  • uppdragmamma
    Lovali skrev 2010-04-10 18:13:50 följande:
    I min sons fall, Metopioca tog de bara upp ett lite 2 cm snitt i pannan för att ta ut fjädern. Rörde inte det gamla ärret.Jag har bara träffat Giovanni på E´s 3 årskontroll och jag tyckte han var tvärtom än du, svår att få utförliga svar ur & lite svår att förstå...jag hoppas få träffa PT på E´s 5 årskontroll istället, då det var han som op. Eric.
    Oj va olika det kan vara. Jag tcker han e hel skön =D
    Men jag kanske ställer många och utförliga frågor då jag har en och annan dålig erfarenhet av sjukvården.

W har 3 snitt, typ 1,5-2 cm var, 2 i gammla ärret och en bakom mot bakhuvudet till.
    Dom synns inte så mycket, det enda som ser lite skojigt ut är "Stig-Helmer" toffsen och mini dreaden som han har kvar från operationen.
    Ska ta och köra en tvättning ikväll igen så kanske det går bort.
    Misstänker att det är lite av den där geggan dom her på som blodstoppande eller anitbakteriellt som sitter kvar lite i kaluffsen.

Ska ni på 5 års koll med? Jag tror W bara sk afå 3 års koll, men det kanske beror på att han har Sagittal?
Svar på tråden Kraniosynostos #10