• Faile

Kraniosynostos #10

sajf1 skrev 2011-03-09 09:27:39 följande:
    En annan fråga:Har era förlossningar varit komplicerade(själv gjorde jag snitt)fundera på det iom att suturerna sitter ihop o huvudet inte blir lika flexibelt.Tänkte om det varit så för många av er?
    Sonen föddes med kejsarsnitt och då upptäcktes att han låg i pannbjudning. Tydligen är det vanligt att dessa barn har någon form av defekt, sedan om defekten kommer sig av pannbjudningen, eller om pannbjudningen blir pga defekten vet man inte.
    Var i alla fall vad läkarna sade till mig för 3,5 år sedan då sonen föddes.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Jag har två barn och bara den äldsta hade sagittal synostos.

Apropå detta med ul och huvudformer, så var det rätt skumt gällande äldsta sonen. Vi fick ul flera gånger ( bodde utomlands ) och ungefär i 5e månaden nånstans så såg man hela bebisen första gången på bilden. I profil.
    På bilden då hade sonen knappt någon panna alls, det var liksom rakt bara från näsan typ, så jag frågade läkaren om detta och han sa att det såklart kommer växa till sig. Men jag var ändå så jätteorolig för det där, och för att på något sätt skoja bort det och lindra min egen oro så kallade jag honom plattskallen ( bebisen, inte läkaren ). Lilla plattskallen i magen osv.
    På ett senare ul hade det sen ordnat till sig och han såg helt normal ut.

Men sedan föddes han ju med sagittal synostos, något som läkarna såg direkt då sonen hade en vääldigt framträdande panna. Litet bakhuvud och stor panna. Helt tvärtmot vad jag varit så orolig för alltså, så en lång tid efteråt kändes det på något sätt som att synostosen var mitt straff för att jag skämtat om det.

Nu inser jag ju att det inte var så, men tycker fortfarande att den där magkänslan jag hade att något var fel på mitt barns huvudform, i slutändan faktiskt stämde Förvånad

• Faile
    Faile skrev 2011-09-14 17:09:41 följande:

Jag har två barn och bara den äldsta hade sagittal synostos.

Nu inser jag ju att det inte var så, men tycker fortfarande att den där magkänslan jag hade att något var fel på mitt barns huvudform, i slutändan faktiskt stämde Förvånad

Tycker att magkänslan var skum, skulle det stå. Jag tror alltså att den ofta säger mer än man tror.
  • Faile
    amia01 skrev 2011-09-20 21:08:23 följande:
    Det är just dom bulorna jag undrar över. Hur ser huvudet ut på de barn som gjort fjäderop? Förstår att huvuformen kan vara lite olika, men har dom också "bulor" och "knölar"? Och är det alla barn som gjort den "stora" op som får sådana? Eller har vi bara haft otur?
    Är som sagt var jättenöjd med huvudformen i övrigt, men Axel har verkligen stora bulor i pannan som jag helst sett att han sluppit
    Min gjorde stor op då vi inte bodde i Sverige och han kommer ju inte passa för att ha rakat huvud som vuxen, om man säger så
    Men annars syns det faktiskt ingenting nu när han är 4år. Inget ärr som syns och fin huvudform. Enda är ju knölarna då, men han har får ha en lite längre rufsig frisyr så märks ingenting alls.
Svar på tråden Kraniosynostos #10