Inlägg från: Skruttensmamma |Visa alla inlägg
  • Skruttensmamma

Kraniosynostos #10

Sniik skrev 2011-09-01 23:29:27 följande:
    Hej alla! Vi har en stark misstanke om att vår snart 4 veckor gamla son fötts med Metopica Synostos. Samma historia här som många andra; BVC hävdar att "åsen" som går uppför pannan och de insjunkna tinningarna inte är något att oroa sig för. Dock har vi nu lyckats tjata till oss ett extra läkarbesök då de ska ta ställning till om vi behöver en remiss eller ej. Vi bor i Stockholm och undrar därför om någon här har erfarenheter av att bli opererad på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Det verkar ju som om de flesta förespråkar SU men är ändå lite nyfiken på vad vi har för alternativ innan remissen skickas. Tacksam för snabba svar då läkarbesöket sker om tre dagar (måndag 5/9). Även svar efter detta datum är självklart välkomna!
    Hej! Hur gick det på läkarbesöket? Om ni inte fick någon remiss rekommenderar jag verkligen att maila bilder på er son till Peter Tarnow på Sahlgrenska. De är jätteduktiga på att ställa (en preliminär) diagnos bara genom att titta på bilder på barnet.

Min dotter opererades på Sahlgrenska för ett år sedan. Hennes kraniosynostos kommer från ett syndrom som finns i min mans släkt, så det är 6 stycken i släkten som är opererade (olika typer av kraniosynostos men samma syndrom). Min mans kusin bor i Stockholm men de valde ändå att operera sin son på Sahlgrenska eftersom de (åtminstone just nu) anses vara bäst. Både vi och de är väldigt nöjda med vården, operationen och resultatet.

Lycka till!
  • Skruttensmamma
    T2011 skrev 2011-08-31 07:27:22 följande:
    Hej! Tänkte att jag kunde fråga er som verkar ha lite koll då jag inte har speciellt stort förtroende för mitt BVC! Igår upptäckte jag att min dotter har en ås från fontanellen och ner till näsan, började söka på internet och blev väldigt orolig.. Åsen syns knappt, Jag ser den nu bara för att jag vet att den finns där, har inte lagt märke till det tidigare. Hennes fontanell har inte växt ihop, den pulserade senast nu i morse. Är detta någonting att vara orolig över eller kan dom få en liten ås sådär? Ska tillläggas att dottern blir 8 månader nästa vecka! Hoppas ni som har lite erfarenhet kan lugna mej, eller iaf berätta vad ni tror så jag kan börja kampen mot BVC!
    BVC är ofta inte alls bra i sådana här frågor (om de inte är som min sköterska och hellre tar det säkra före det osäkra och låter nån kolla upp det utifall att...) De stöter helt enkelt på barn med kraniosynostos för sällan.

Det är ju långt ifrån säkert att din dotter har kraniosynostos, särskilt eftersom det är så svårt att urskilja och att hon är så pass gammal ändå. MEN, jag tycker ändå att du ska ta bilder på din dotter från olika vinklar och maila Peter Tarnow på Sahlgrenska.

I den här broschyren finns bra information:
    sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf
    På sidan 23 finns bilder på barn med ås i pannan...

Vänta inte, för om det är kraniosynostos är det bäst att agera så fort som möjligt.
  • Skruttensmamma
    MammaMila skrev 2011-09-12 20:22:00 följande:
    Vår son föddes som jag sagt med metopica för 2 sedan och nu är jag gravid igen. Jag är orolig att nästa lilla bebis också ska behöva gå igenom samma operationer som Castor.
    Jag har hört både att det kan finnas en förhöjd risk och att det är mindre sannolikhet att vårt nästa barn skulle få metopica. Eftersom speciellt metopica inte är förknippat med något syndrom eller verkar vara ärftligt så hoppas jag på det senare... men något hos mig/pappan måste det ändå vara?

Jag undrar därför om det är någon som har fått eller vet någon annan som har fått ett barn med metopica och sedan ett "normalt" barn?
    Jag har inte sett fall där första (äldsta) barnet har metopica och andra (yngsta) inte har det. Har ni?  
    På vilket sjukhus är Castor opererad? Vem är det som säger att det kan finnas förhöjd risk och vem säger att det är mindre sannolikhet? Är det de opererande läkarna? BVC? MVC?
    Jag gissar på att du har läst på en del själv? Har Castor några andra tecken på att han kan ha ett syndrom?
    Det allra vanligaste är ju att kraniosynostos sker spontant.
  • Skruttensmamma

29Oktober:
    Såg i TS att Castor är opererad på Sahlgrenska, precis som vår Vera. Jag tyckte att Peter Tarnow och Lars Kölby, som hade hand om oss verkade ha ganska bra koll på de olika syndromen. Har de uttalat sig om eventuell ärftlighet i ert fall?

• Skruttensmamma

Sofia D:
    Du får gärna lägga till mig i TS:
    Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.

• Skruttensmamma
    SofiaD skrev 2011-09-12 21:50:35 följande:
    Men skulle det vara nån skillnad på om barn nummer ett eller två föds med metopica (eller annan synostos)? Ärftligheten borde ju vara densamma om du förstår vad jag menar, oavsett vilket av syskonen som föds med det? Men som svar på din direkta fråga har jag inte sett nån som först fått ett metopicabarn och sen ett utan.
    Om det har uppstått spontant, dvs utan ärftlighet så är ju risken minimal att få ett barn till med metopica eller annan synostos.

Är det ärftligt så är det rimligtvis 50% risk vid varje graviditet (så är det för oss, min man har Saethre Chotzen).

Om man vet att man har ett syndrom (mannen eller kvinnan) kan man få hjälp med provrörsbefruktning om man får remiss från en genetisk klinik. Tyvärr är det ju för sent i detta fallet. Men förhoppningsvis var Castors metopica spontan.
  • Skruttensmamma
    riparbella skrev 2011-09-13 20:23:37 följande:
    Jag är i vecka 23, så jag har gjort rutinultraljud, det gjordes av en överläkare som kollade huvudet extra noga pga av historiken med vår dotter. Han kunde inte se något avvikande, men sa att min dotters sagittal förmodligen skedde senare i graviditeten. Jag kommer antagligen få göra ett extra UL (om jag önskar det) senare för att titta igen. Inte för att man kan åtgärda det, men då är man (kanske) lite förberedd den här gången.  Jag har bara en bild från min dotters UL och där ser man ju inget såklart.
    Min upplevelse av extra UL är att de faktiskt inte vet vad de ska titta efter. I efterhand vet jag att jag såg synostos på min dotter på extra UL i vecka 35, men läkaren som gjorde undersökningen såg inte det.

Han var inte heller särskilt smidig den här läkaren. Han växlade över till 4D mitt under ultraljudet, utan förvarning, med närbild på ansiktet. I vecka 35 får man då en väldigt förvrängd bild. Min dotter såg helt grotesk ut och eftersom jag inte alls var förberedd fick jag en chock. Men jag vet att på de bilderna gick det att se hennes synostos (eller snarare resultatet av den, dvs intryckt panna på ena sidan och en bula på andra sidan). Peter Tarnow hade ställt en solklar diagnos...
    Även på dotterns 2D-bilder såg man att hennes huvud inte var lika runt, men det blev tydligare i 4D (fast det var så förvrängt).

Vad jag vill säga är nog att lite på din magkänsla när du själv ser bilderna. Vi gjorde extra UL i vecka 35 på min son 1½ år tidigare (dock utan 4D, för det hade de nog inte då). Han hade väldigt runt och fint huvud och är född utan synostos.
  • Skruttensmamma

Hej alla!

Jag tittar inte in i den här tråden så ofta, så nu har jag läst ikapp mig sen oktober

Vår lilla tjej opererades för unicoronal synostos på SU den 31 augusti 2010. Om några veckor fyller hon två år och nu syns ärret bara lite på ena sidan där hon fortfarande är lite tunnhårig. Hennes synostos gav henne en platt och intryckt panna på ena sidan och en bula på andra pannhalvan. Men hon fick världens rundaste fina panna (Lars Kölby - assisterande kirurg - var extremt nöjd efter op och sa att det var en av de bästa pannorna de hade fått till, sen kallade han henne "hon med den snygga pannan ). Hon kommer dock alltid att vara lite skev i ansiktet. Men det är det nästan bara vi själva som ser.

Det verkar nästan bara vara jag här som har ett syndrom-barn? (saethre-chotzen)
    Sen verkar nästan alla spontana kraniosynostoser ha blivit sagittal eller metopica?

Vill passa på att berömma er aktiva här inne för att ni är så gulliga och snabba på att ge svar till nykomlingar i forumet!

• Skruttensmamma
    Sassa01 skrev 2012-01-02 22:43:42 följande:
    Hej

Vi har en liten tjej Amina på 11 månader som precis fått reda på att hon har Kraniosynostos. Vi är remiterade till Göteborg och blir op i feb! Vi har fått reda på att hon är för gammal för fjädertekniken, har någon gjort den andra tekniken? Kan någon berätta hur den går till? Vi känner stor oro och rädsla inför allt som kommer att ske!

Sara/Patrick
    Hej!

Tillvägagångssättet är ju lite olika på olika synostoser, men min dotter Vera har genomgått op i Göteborg utan fjädrar. En fördel med op utan fjädrar är att det bara behövs en operation (dvs ingen operation för att ta bort fjädrarna). I svåra fall kan det förstås ändå krävas mer än en operation, men det är ovanligt.

Vera hade unicoronal synostos, vilket innebär att hon var ihopväxt i sömmen som går vid tinningen, men bara på den ena sidan. Det gjorde att pannan drogs snett och tryckte ner ena ögat lite. Hon blev som jag skrev i inlägget ovan platt och intryck på ena sidan och bullig på andra sidan av pannan. På henne har de (lite förenklat) tagit ben till en ny panna uppe på skallen, på ett ställe där forman stämde med den form de ville ha. sen har de tagit den gamla pannan och delat upp lite och satt fast där de tog den nya pannan ifrån.

Det låter rätt brutalt, men de är extremt skickliga på det de gör och resultatet blev fantastiskt bra. Vi blev inskrivna en måndag, op på tisdagen och hemgång måndagen därpå. Det kunde nog ha blivit lite färre dagar men vi hade lite otur med att Vera inte kunde behålla maten ett par dagar.

Jag gissar på att ert barn har fått kraniosynostos spontant (dvs ej ärftligt) och då verkar "båtskalle" (sagittal synostos) eller "trekantsskalle" (metopica synostos) vara vanligast, i alla fall om man utgår från detta forum.
    Men att man sågar upp och flyttar om benen på något sätt borde vara tillvägagångssättet även för dessa synostoser.

När vi kom hem efter åtta dagar var Vera nästan sig själv igen, lite tröttare och fick lite smärtstillande till nätterna. hon behövde ingen hjälm och vi behövde inte vara särskilt försiktiga med hennes huvud.
    En månad efter op var vi på återbesök. En snabb undersökning av opererande läkare.
    Vi pratade om det, min man och jag, på årsdagen av hennes operation och sa att Oj vad vi släppte allt det där efter återbesöket! Vi tänker inte mycket på det och snart syns ärret inte alls länge utan göms helt av hennes hår.

Hoppas att jag har varit till någon hjälp även om jag inte vet vilken typ av synostos ert barn har!
  • Skruttensmamma
    amia01 skrev 2012-01-05 16:03:48 följande:
    Nu är det snart dax för Axels treårskontroll. Ska bli skönt att få den gjord, även om det är lite nervöst med tanke på att vi inte är riktigt nöjda med resultatet.
    Måste fråga er här inne som varit på SU om tips på bra hotell. Tänkte ta med hela familjen och passa på att göra något roligt på stan en dag innan besöket. Ska vara på sjukhuset vid kl 7 nästa måndag, så det vore bra om det inte låg för långt bort. Men samtidigt så hade det varit roligt för barnen att få bo på ett "riktigt" hotell i "stan" - de är ju uppväxta på landet och tycker det är jättespännande med affärer och rulltrappor
    Någon som bott på Aston Villa? Hur mycket "hotell" är det? Ligger ju nära sjukhuset...
    Eller någon som vet något bra hotell i stan med bra förbindelser till sjukhuset? Poseidon eller Odin är de tips jag fått, men det kanske blir jobbigt att ta sig upp till SU på måndag morgon därifrån?
    Min man bodde på Aston Villa när vår dotter opererades. Han beskriver det som ett pensionat ungefär (jag var aldrig där). Ganska litet men trevligt och med bra frukost. Det finns en genväg till sjukhuset som jag har uppfattat som lite slingrig, så vi skaffade en liten ficklampa till maken så att han slapp snubbla i mörkret på kvällarna. Men ska ni bara på kontroll så är det ju på dagtid.
  • Skruttensmamma
    Daniel 2011 skrev 2012-01-05 13:36:56 följande:
    Skruttens mamma- vad glad jag blir när jag läser att Vera fick en så fin panna efter operationen . Så hon har ett syndrom? Är det ärftligt? Hur yttrar det sig?
    Här kommer ett långt svar

Ja, hon har ett ärftligt syndrom. Syndromet är ganska utbrett i min mans släkt, så vi visste att risken för kraniosynostos var ganska stor. Men det var inte förrän efter Veras födelse som vi fick veta vilket syndrom det handlar om (Saethre-Chotzen), eller hur stor risken var att våra barn skulle få det. Vera var den andra i släkten som fick lämna blodprov för DNA-analys,, men jag misstänker att de har samkört proverna på labbet för vi fick svar samma vecka (trots 1½ år mellan blodproven).

Saethre-Chotzen är dominant, så vid varje graviditet var det 50% risk eftersom min man har syndromet. Vi trodde att risken var lägre, annars kanske vi inte hade vågat chansa, men samtidigt ville vi ju väldigt gärna ha barn. Nu efteråt har vi fått veta att vi hade kunnat få hjälp med provrörsbefruktning med DNA-testade embryon (där man enbart väljer bort dem med Saethre-Chotzen).
    Hade vi velat ha fler barn så hade vi gjort så, men jag har aldrig ångrat att vi chansade, för då hade vi ju inte haft Vera.

Det finns många olika saker som hör ihop med syndromet. Som kraniosynostos av olika grad och olika varianter. Vera hade en ihopväxt söm, hennes kusin hade fyra. Veras storasyster har DNA-testat sig och fått veta att hon har syndromet och hon har en nästan perfekt rund skalle, men har två små gropar uppe på huvudet, så troligen har hon haft någon mindre sammanväxning.
    Andra saker som syndromet kan ge är hängande ögonlock, simhud mellan fingrar eller tår, problem med öronen och hörseln, små öron!, lågt hårfäste i pannan!, annorlunda tanduppsättning och en något förhöjd risk för bröstcancer hos kvinnor.

Saethre-Chotzen är ett av de vanligaste syndromen som ger kraniosynostos, men det absolut vanligaste är ju att kraniosynostos uppstår spontant, dvs utan att det är ärftligt.

Några här i forumet har funderat över om man inte borde göra uppföljning av barnen med avseende på deras mentala utveckling. Jag har läst på rätt mycket. Så vitt jag kan förstå finns det inget samband mellan kraniosynostos och nedsatt mental utveckling. Möjligen undantaget om trycket i hjärnan blivit för högt under för lång tid och det är väldigt ovanligt. Veras kusin som hade fyra hopväxta sömmar fick förhöjt tryck i hjärnan, men han har inga hjärnskador, han är nog snarare smartare än vad 6-åringar är i genomsnitt. I min mans släkt har 6 personer opererats för kraniosynostos och ytterligare minst 6 personer har syndromet och ingen av dessa har någon utveckligsstörning.

Något eller några av syndromen som kan ge kraniosynostos kan även ge utvecklingsstörning, men då tror jag att det inte är kopplat till själva kraniosynostosen utan till syndromet.
  • Skruttensmamma
    amia01 skrev 2012-01-05 15:58:52 följande:
    Skrutten mamma: Tack för att du delar med dig! Axel har opererats för båtskalle, och vi har inte fått något syndrom konstaterat. Men jag misstänker ändå att han har någon mindre kromosomavvikelse på grund av alla problem han haft. Men det verkar inte vara något man undersöker det så länge man kan ställa enskilda diagnoser på de olika sjukdommarna i sig, och eftersom han är så pass "normal"?
    Och det känns som om det spelar mindre och mindre roll ju större han blir, men visst hade det varit skönt att få veta varför just han ska drabbas av allt och veta lite mer om vad som väntar i framtiden. Nu har vi tack och lov bra kontakt med habiliteringen pga av hans cp-skada, och där följer man ju upp mycket, så om det kommer till fler diagnoser framöver så hoppas jag att vi får bra hjälp.
    Och visst är det skönt med ett så aktivt och positivt forum! Så skönt att kunna bolla med fler som varit med om samma sak!
    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det i framtiden upptäcks fler syndrom som ger kraniosynostos. Jag gissar att de i så fall har (ganska lindriga och) mer diffusa symptom än de syndrom som är upptäckta redan. Men jag tror att merparten av fallen med kraniosynostos faktiskt är spontana och aldrig kan kopplas till något syndrom.
  • Skruttensmamma
    Ralf11 skrev 2012-01-08 21:37:55 följande:
    Vill också tacka er alla som svarat så snabbt på mina tankar och funderingar, har varit ovärderligt!Glad 

En fråga jag får från många vänner och bekanta är vad det beror på det Raffe ska opereras för, dvs metopica synostos. Är det ärftligt eller bara slumpen? Han föddes med sugklocka, har det påverkat något? Vill ha en tid nu så att man får kontakt med Göteborg och kan bombardera dem med frågor också!  
    Mest troligt är det ju slumpen, i alla fall om ni inte har några andra fall i släkten. Sen uppstår ju i och för sig alla syndrom vid någon tidpunkt (ofta vid många olika tidpunkter=många olika personer), av en slump. Men mest troligt kommer Raffe inte att kunna föra det vidare.

Raffes metopica har med största sannolikhet slutit sig redan i magen. Men kanske är synostosen anledningen till att sugklocka behövdes vid förlossningen.
  • Skruttensmamma

Dåligt av karolinska. Tycker absolut att ni ska på återbesök.

Vad är det för typ av bula? hård som ben eller mjukare?
    Min flicka fick aldrig några fjädrar... Hon är tre nu och var på återbesök på Sahlgrenska för en månad sedan.

• Skruttensmamma

De sa att det ser bra ut. Hon hade unicoronal synostos, vilket betyder att hon var sammanvuxen på ena sidan pannan. Det gjorde att hon fick intryckt panna på den sidan och en bula på andra sidan och att hennes ena öga blev nertryckt.
    Nu har hon rund, fin panna. I princip ingen ser att det är något annorlunda med henne fast hon är väldigt asymmetrisk. Den ena ansiktshalvan är klart mindre än den andra, och så kommer det att fortsätta vara. Fast jag vet inte om det jämnar ut sig lite när hon växer.

Vad säger Karolinska då? Att ni inte får komma?

Svar på tråden Kraniosynostos #10