Inlägg från: uppdragmamma |Visa alla inlägg
  • uppdragmamma

Kraniosynostos #10

Lina W skrev 2010-04-10 19:25:53 följande:
    Så var det över!Vi kom hem igår (fredag) och allt har verkligen gått över all förväntan! Jobbigt såklart de första dygnen efter op, men vad snabbt det vände! Nu är han nästan helt tillbaka till sitt vanliga jag, och man ser redan skillnad på huvudformen. Är ju lite svullet och ojämnt där bak, men det man skulle se full effekt av fjädrarna efter en månad enligt Giovanni.
    Hej tror vi sågs på sjukhuset =) Ville inte gå fram då din sin såg så storöggt på mej,
    för jag vill ju inte skrämma honom.
    Du ska se att formen ändras jätte fort och add de där 6 månaderna går snabbt.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    Lina W skrev 2010-04-11 13:05:47 följande:
    Uppdragmamma: Tror att jag såg er på avd. 41. Om det var ni som satt och åt i föräldraköket en kväll, jag värmde mat i mikron och flörtade lite med er söta son? Hade er son också sagittal synostos? I så fall har han ju verkligen blivit jättefin! Hoppas det gick bra att ta bort fjädrarna!På Moses ser man mest skillnad framifrån. Från sidan har ju huvudet ändrat form såklart, men är ganska stort och "toppigt" där bak. Brukar det lägga sig, kan det fortvarande vara svullet? (op i tisdags). Hoppas att det kommer bli runt baktill också! Hur har resultatet blivit för er andra som operarats för sagittal med fjädrar? Var det stor skillnad direkt eller blev det mer och mer?
    Japp =)
    Wille har Sagittal och huvudformen ändrade sig ganska så fort, han va svullen lite mer än en vecka tror jag (de va ju ett tag sedan)..
    Innan va han väldigt smal över tinningarna och spetsig bak.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    Lovali skrev 2010-04-11 21:32:05 följande:
    det är nog alltid både 3 och 5 årskontroller tror jag
    Jasså Jag har inget emot att se Göteborg flera ggr   Super fin stad!
    Var i Stottsskogen i söndags o de va helt underbart! Avis på att vi inte har nåt sådant hemma...
  • uppdragmamma
    lilyanna skrev 2010-04-13 11:24:18 följande:
    Säger precis som du, jättefin stad...skulle nog kunna tänka mig att bo där om jag måste välja en storstad.Åh, slottskogen måste vi besöka igen, förra gången jag var där så var jag höggravid med Alvin så det var en riktig pärs att gå där då.
    Ja de kan jag tänka mej, jag orkade inte ens skuva sulkyn uppför dom värstabackarna och jag e inte gravid och lillen inte särskilt stor.
    Såg en pappa med 2 ungar i en p&t och var JÄTTE GLAD över att vi inte hade med varken p&t:n eller storebror.
  • uppdragmamma
    Lovali skrev 2010-04-13 15:52:53 följande:
    Nästa torsdag har vi fått en tid för en extrakol av eric då han senaste månaden har vanat flera nätter och klagat på ont i huvudet och pekat på det område där han har en bula (uppepå huvudet, bakom ärret). Den bulan har varit där i stort sett sedan operation för 4 år sedan om jag minns rätt (han är 4 år & 8 månader nu och op vid 5 månader) men jag inbillar mig att den blivit större. Jag känner mig rätt orolig faktiskt men hoppas att det bara är växtvärk eller ngt sådant. Han har ju lite mer ärr och ståltrådar & tjosan i huvudet än vanligt folk... Håll gärna tummarna för att det inte är ngt värre.
    Håller 2 tummar!
    Hoppas verkligen att det inte är något. Vilken tur du har som bor så nära så det är lätt att åka in och kolla.
  • uppdragmamma
    lilyanna skrev 2010-04-16 06:49:19 följande:
    Spänner hur då om jag får fråga?Jag ringde Sahlgrenska för flera månader om just detta då Alvin har gnällt länge o kliat o rivit sig just där fjädrarna sitter, dvs det spänner väldigt ordentligt mot huden och verkar irritera honom ganska mycket, men det var normalt sa dem bara till mig då...tack o lov så tas ju fjädrarna bort om drygt 3 veckor.
    Normalt? Låter ju hemskt att de ska behöva strama och klia.
    Ingen av Willes 3 fjädrar irriterade honom ett endaste dugg.
    Det va bara vi som reagerade på dom, inte så mysigt att råka klappa honom på huvudet över den bakre fjädern =S
    Skönt att det inte är så lång tid kvar iaf.
  • uppdragmamma
    lilyanna skrev 2010-04-16 08:18:47 följande:
    Ja, man känner fjädrarna jätteväl på Alvin, båda två faktiskt.Hon jag pratade med på Sahlgrenska sa att jag skulle gå till apoteket o be om något att smörja in huvudet med för kliandet, dock så har vi testat allt och inget hjälper utan han kliar o river sönder sig i huvudet tyvärr, jag kallar det ju inte normalt direkt...men som du säger så är det snart över.Hade ni fått åka hem samma dag om ni velat den här gången? Vågar jag boka hemresa till dagen efter?Ska nämligen sätta mig idag o boka resor och hotell och vet inte hur jag ska göra med det.
    Enligt Giovanni åker många hem samma dag,
    Wille op på fredagen och skrevs ut till lunch på lördagen då vi bett om att få stanna till dagen efter och jag tror inte han klarat att åka hem samma kväll.
    Han typ sov till 18.30 med kortare vakna stunder...men sedan va han pigg =)
    Enligt (kommer inte ihåg vem) på avdelningen va det inte många som åker hem samma dag.
    Så jag skulle nog ta den där dagen extra.
    Bokar ni resor osv själv här sköter landstinget sådant.

Stackars Alvin! Urs kan känna själv hur det ska klia =S
  • uppdragmamma

Ring och hör, speciellt om du har lång väg.
    Vi hade turen att ha ett landsting där dom vägrar boka öppna biljetter så vi åkte hem först på månadagen och bodde på hotell Odin på bekostnad av drottning Silvia lördag em+söndag.
    Jag är glad att vårat landsting betalar åt oss direkt för vi skulle inte ha råd med både hotell och resa =S
    Jag tror inte det borde vara några bekymmer med att åka hem dagen efter.
    Lördagen hann vi inte så mycket men söndagen va de full fart hela dagen,
    vi gick till slottsskogen och Wille va me och tittade på djuren och dåsade till och sov nöjt i vagnen men en IKEA kudde under huvudet.

Wille sov som sagt mest ändra fram till kvällen efter operationen.
    På kvällen vaknade han och va super pigg, sedan vaknade han typ en gång i timmen på natten och klockan 5 vägrade han sova mera.
    (Men inte så konstigt kanske då han sovit så mycket dagen före)
    Jag tror inte han hade ont, nån Alvedon fick han men inget mera.
    Hemma har vi inte behövt ge honom något alls.

Efter op så va han svår väckt att vi fick hålla på att badda magen med blött papper, och lufta rumpan och kittla honom för att han skulle kissa. Dom hotade tom med att skicak in honom på op igen för att tömma blåsan, men då kissade han

• uppdragmamma
    Lina W skrev 2010-04-18 12:30:51 följande:
    Hej!Här har svullnade lagt sig och man ser och känner tydligt de två bakersta fjädrarna (han har 3 st). Vi är dock lite bekymrade då de ser ut att sitta "snett", alltså de sticker upp mer på en sidan av huvudet och liksom lutar. Är det någon som känner igen detta? Ska ringa imorn och höra om det ska vara så. EmmaSofia: Hoppas ni får hjälp! Som sagt, maila bilder och få ett utlåtande. De är experter på huvuden =).
    Wille hade oxå 3 men då han har rätt bra kaluffs vet jag inte om de satt rakt eller inte. Vi säg bara bakre fjädern och den tror jag va rak.
Svar på tråden Kraniosynostos #10