• Lina W

Kraniosynostos #10

amia01 skrev 2010-04-22 21:11:43 följande:
    Tänkte lämna en liten lägesrapport från oss - eller få skriva av mig lite frustration... Axels sår vill inte läka på den sida där det varit infekterat Har varit i kontakt med SU, mailat bilder och pratat med både sjuksköterskorna på avdelningen och olika läkare, både där och på vår vc. Både dom och vi är överens om att det bara är en ytlig infektion, och att det är tvål och vatten som gäller, men det börjar kännas rätt tröstlöst... Har ju tvättat och baddad med sårtvätt i 3 veckor nu, och det dom sa senast i måndags var att vi nog kunde få fortsätta så här i några veckor till Axel gråter och jag gråter, och det hade väl gått an om man kunde se att det gjorde nytta, men det hjälper ju inte   Såret vätskar och blöder, och jag tycker inte jag gör annat är tvättar blodfläckar på kläder och sängkläder Nu i kväll lyckades han dessutom riva upp en av suturerna som sticker upp i såret, och kladdade ner oss båda, fåtölj och alla kläder Kommer att bli ett rejält ärr också eftersom det aldrig läker Visst - det är väl ett mindre problem egentligen - men jag vill bara att det ska bli bra någon gång! Tack för att ni finns så att man kan få skirva av sig lite - känns redan bättre Och om någon har något tips om vad vi kan göra mera, eller har liknande erfarenhet, så hör av er!
    Usch vad jobbigt för er! Har du provat att försöka låta det torka upp lite och inte tvätta så mycket, tror inte tvål och vatten kanske är det bästa... Ett sår behöver ibland "vara ifred" för att läka. Såklart svårt när det sitter på huvudet... Jag skulle rekommendera att låta någon riktigt "sårkunnig" titta på det, typ en distriktsköterska eller nåt? Lycka till i alla fall och hoppas det läker snart...

Moses lilla huvud blir finare och finare men det sticker fortfarande upp fjädrar på ena sidan så det ser nästan ut som ett "horn" som sticker upp på vänster sida av huvudet. Hoppas det jämnar till sig. Har mailat bilder till PT, men han har inet svarat ännu.
  • Lina W

Fick svar från PT och han tyckte att bilderna såg utmärkta ut. Allt kommer normalisera sig när man tar bort fjädrarna. Har återbesök den 6:e maj, så då får vi en bedömning då med. Annars mår han utmärkt och ärret är verkligen så fint.

• Lina W

Hej!

Har en fråga om ärret/snittet. Det har läkt jättefint och stygnen har trillat av, men det sticker upp trådar på några ställen som inte går att dra loss. Någon som vet om dom trillar av av sig själv eller om man ska göra något åt dom?

• Lina W

Ok, då ska jag sluta pilla... =) Ska på återbesök på torsdag.

• Lina W
    EmmaSofia skrev 2010-05-06 18:09:42 följande:
    Aha vad det så man skulle göra nu ska bilderna synas...
    Såg bara en bild av din dotters huvud, svårt att säga... Moses hade också lite långsmalt huvud, men uppifrån har min äldsta son det också och han har inte någon synostos.  Hoppas du får svar snart!

Var på återbesök idag och PT tyckte det såg bra ut. Det är ju lite ojämna kanter här och var, men det ska tydligen jäman till sig när fjädrarna tas bort, längtar... PT klippte bort trådarna som stack ut också.

Tog kort också, idag var det en supertrevlig fotograf (de andra gångerna har det varit gammal gråhårig). Denna var en ung mörkhårig och han tog fram de gamla bilderna så vi fick se skillanden. Wow alltså, vilken skillnad. Visst var han världens sötaste innan också, men han har verkligen blivit så fin!
  • Lina W
    MammaMila skrev 2010-05-07 07:04:10 följande:
    LinaW: Hur skulle de skarpa kanterna jämna ut sig efter 2:a op.... skulle de fila på dem eller skulle det bli så p.g.a. att man tar ut fjädern på något sätt?
    Han förklarade det som att skallbenet kommer växa ihop och forma sig efter hjärnans symmetriska form när fjädrarna tas bort. Fjädrarna har ju öppnat upp där det var stängt så att benet skall kunna formas om. Hoppas i alla fall att det stämmer =).
  • Lina W
    skuttelina skrev 2010-05-07 22:04:49 följande:
    HejMin son är opererad med fjädrar för sag. synostos i januari, som första patient i Nederländerna . I vanliga fall opererar de enl. trad. metod här och läkarna är väldigt noga med att påpeka att han måste ligga på bakhuvudet när han sover. Det funkade väl hyfsat till ca 7 veckor efter operationen.En fråga till er som har barn som är opererade i Göteborg med fjäderteknik. Vad har ni fått för rekomendationer angående sovläge. Jag tycker att resultatet ser jättebra ut, men eftersom min son nu den senaste tiden sover på sidan och magen så börjar jag oroa mig för att resultatet hade kunnat se ännu bättre ut.Fjädrarna ska för övrigt tas ut på måndag efter 4 månader. Vid 3 månaders kontollen såg det bra ut.Tack för en bra tråd.HälsningarMalin
    Det kan jag inte tänka mig spelar någon roll, det påverkar nog inte resultatet nu i alla fall. Jag tänker mig att det är bra att inte belasta enbart en del av huvudet, så det ä väl bara positivt att variera sovställning. Till oss sa dom ingenting om sovställning (förutom mjuk kudde då). Min son är opererad för sagittal synostos med fjädrar i april.

Skönt att bli av med fjädrarna. Vad bra att de börjat med fjädertekniken även i Nederländerna. Lycka till med allt!
  • Lina W
    MammaMila skrev 2010-05-12 22:27:52 följande:
    Har du fjädrarna i en burk? Haha... frågade du efter dem eller fick du dem bara? Det vill jag nog också ha...
    Det brukar man få tydligen, som minne {#lang_emotions_cool}
  • Lina W
    MammaMila skrev 2010-06-03 23:32:26 följande:
    Nu är vi hemma igen... op gick bra och Castor är ett ärr rikare. De satte ett nytt snitt från strax bakom hårfästet och ca.2cm bakåt. Fjädern frågade vi efter både till sköterskan som skrev in oss och till Giovanni före op men den glömdes bort iaf. Tråkigt Men men... vi träffade ett annat par och fick se deras sons fjäder... som en bit ståltråd... inget speciellt.
    Nu är han bara lite svälld från näsroten och upp i pannan samt lite på ögonen... inte som förra gången direkt.
    Det är sååå skönt att vara hemma igen

Hoppas det gick bra för er mrsjo? 
    Wow, tänk att det redan är klart! Så skönt att allt gått bra. Lite tråkigt med fjädern såklart.
    Vår andra op är ju inte förrän i september, men tänker inte så mycket på det nu.
  • Lina W
    StarkMamma skrev 2010-06-09 15:14:12 följande:
    Dom skickade remiss till barnmottagningen igår så jag väntar på tid. Det som skiljer min son från era barn är att hans suturer inte alls slutit sig som dom borde gjort nu utan är fortfarande isär. Ändå växer inte hans huvud på toppen så att säga.
    Hmm.. Vet inte vad det skulle kunna vara, men om suturerna och/eller fontanellerna inte slutit sig så är det nog ingen kraniomissbildning iaf.  Om flera suturer är slutna skulle det kunna röra sig om förhöjt tryck i hjärnan (som det kan bli om hjärnan inte får plats att växa).

Hoppas att du får hjälp! Stå på dig om du inte tycker du får den hjälp ni har rätt till.

Har han haft dessa symtom från början eller har de kommit nu när huvudet inte har vuxit som det ska?
Svar på tråden Kraniosynostos #10