Busbergs mamma skrev 2010-05-24 17:29:37 följande:
Hej igen!Tack ni som har svarat, jag uppskattar det jättemycket!29:e oktober: Jag är faktiskt osäker på när vi upptäckte det, det har nog inte varit en viss tipunkt utan mest... jaha, nu springer hans kusin som är 6 månader yngre, jaha nu ljudhärmas hon också. Jämförelse-sjukan.Marie1978: Tack! Jag har ringt reagera och bokat tid så att dom får se lite på honom!Shanti: Japp, du minns helt rätt. Hans första år bestod av metopica-op, kateterisering som inte funkade och en blåsljud-op. Dessutom väldigt översynt och torticollis. Dessutom har dom väl svårt att bara finnas till när andning och fysisk aktivitet är väldigt tröttande kan jag tänka mig! Hmm, när jag tänker på det så är det inte så konstigt att han har en del att ta igen.Jag har nu bokat tid hos sjukgymnast och barnläkare. Jag är egentligen inte oroad för hans mentala utvekling, eller jo på vissa plan men han är en smart kille som klurar ut hur han ska göra saker, mest bus. Att bygga med klossar eller rita med kritor är väl inte lika intressant att lära sig antar jag? det kommer nog.Tack återigen!/J
Hej! Axel opererades för saggittal nu i mars, och han är några månader yngre än din son, född i december -08. Hade också torticollis när han var liten, och låg inlagd flera veckor för RS.
Och jag har märkt precis samma som dig, att han är sen med tal och han kan inte gå än. Kan några enstaka ord, och härmas gärna, men sen är det som han glömmer direkt vad han sagt, och säger aldrig det ordet igen, om man inte påminner honom. Blir mest som du säger att han pekar och visar vad han vill istället.
Han går inte heller än, fast han är snart 1,5 år. Har stått stadigt utan stöd sedan i februari, men har inte balans för att kunna gå. Känns lite underligt att han inte utvecklas snabbare, utan att det i princip stått stilla i 3-4 månader? Kanske kan ha med operationen att göra + att han varit gipsad i tre veckor efter ett benbrott? Men nu verkar det som om han inte ens vill försöka gå - utan ger upp direkt när man försöker locka honom att ställa sig upp. Har reagerat som dig, när man träffat andra barn som är mycket yngre och mycket "bättre" på allt. Klart man blir orolig.
PT sa att det inte skulle finnas något samband med synostos och utveckling, men läkaren vi träffade i Linköping sa att flera synostosbarn var sena med talet, men att de alltid brukade komma ikapp.
Sedan fick jag höra från en bekants bekant i förra veckan att hans systerson hade sagittal synostos, men att de inte opererat honom. Han var nu 4 år, och hade svårt både med tal och balans. Dom visste inte om det berodde på att man missat att operera honom så att det påverkat utvecklingen, eller om han haft de handikappen ändå.Kändes jättejobbigt att få höra, efterosm man ju direkt drar paraleller till sitt eget barn
Men precis som du skriver, så är Axel också jätte busig och smart, framförallt när det gäller praktiska saker saker är det inget fel på inlärningen och han fattar jättesnabbt när det handlar om saker han gillar, traktorer, bilar mm.
Ska till BVC om ett par veckor, och kommer att begära att få träffa en barnläkare och bli utredda då. Om inte annat, så för att få ett svar vad det beror på att det är som det är.
Långt inlägg, men ville bara föklara lite hur vi har det, och kanske mest att jag känner mig lika osäker som dig. Vet inte heller om man kommer att kunna få några "svar", utan det visar sig väl med tiden vad som händer. Skönt att vi finns här inne i alla fall, så man får lufta sina funderingar med någon!