• MammaMila

Kraniosynostos #10

Lina W skrev 2010-04-05 19:20:13 följande:
    Så var vi badade och klara och redo (?) för operation imorgon. Känns både skönt och skitjobbigt på samma gång. Har ingen lust att lämna bort mitt barn.... Men det är ju för hans bästa och det ska ju gå bra sägs det ju :)
    Lycka till imorgon! Jag och min sambo pratade om operationen idag... det har gått snart 2mån men det känns väldigt avlägset. Snart kommer ni sitta där hemma och titta på ärret och vara otroligt glada att ni har det avklarat
  • MammaMila
    qlurig skrev 2010-04-07 20:24:23 följande:
    Undrar om jag kan ställa en liten fråga här inne... Min son som nu är 2,5 år har utretts tidigare två ggr för misstankar om Kraniosynostos men har både ggr fått svaret att allt är oki. dock har de frågat mig om jag sett nedsänkning på ögonlocken på honom och jag har kunnat svara nej båda ggr. Nu känner jag att huvudformen inte blir bättre utan snarare sämre och de senaste dagarna har jag tyckt att höger ögonlock är nersänkt. Har beställt tid till bvc läkaren men inte fått tid förrens den 29/4. Min undran till er är, tror ni det kan vara mer akut att åka in?? Är denna åkomma något som kan bli värre väldigt fort eller ska jag sluta oroa ihjäl mig och vänta till min läkartid?? Eftersom det inte varit något de andra ggr så har jag inte satt mig in i sjukdomen och inte tänkt nämnvärt på det något mer.
    Jag håller helt med Marie1978... ta bilder och maila till Anette. Det gjorde jag och det är jag väldigt glad för... BVC läkaren frågade mig vad hon skulle skriva i journalen. Du borde kräva en remiss för röntgen av huvudet. Då får ni svar en gång för alla hur det ser ut.
  • MammaMila
    amia01 skrev 2010-04-07 20:24:52 följande:
    Måste kolla med er som opererat innan hur  länge stygnen satt kvar? Axels har börjat lossna nu, två veckor efter op. Det har lssnat 3-4 st nere vid ena örat, och där är det rött, svullet, varigt och så blöder det lite i såret som "spruckit upp". Har tvättat med tvål och vatten i kväll + alsolsprit. Han har ingen feber, men är öm och lite varm på den sidan huvudet. Har erfarenhet av två rejäla infektioner i sår på storasyster, och det som hänt då är ju att rodnaden och svullnaden spridit sig rätt snabbt. Det här der inte alls ut så, utan mer "ytligt". Men det kan ju vända fort, och så är jag lite orolig för hur fult ärret blir? Där stygnen sitter kvar uppe på huvudet ser det helt annorlunda ut, slätt och fint Men det kanske blir lika där när dom lossnar? Blir det sämre tills i morgon ringer jag nog SU och kollar vad dom säger, men det skulle vara skönt om ni har lite tips oxå?
    Castor blev också lite röd och svullen på sidan... där lossnade stygnen först på honom också. Men det varade inte... Jag ringde avdelningen och de att jag skulle tvätta med tvål och vatten och avvakta. Sen gick det ner efter 2 dagar... men om det varar så tycker jag def. du ska ringa och kolla med dem. Bättre att vara på den säkra sidan...
  • MammaMila

lillyanna : Åh, va skönt att ni har fått tid Jag längtar tills vi får ta bort fjädern också. Jag ringde och försökte pusha för en tidigare tid än efter sommaren men vi får se...

Jag vet ju inte men jag tror inte att det finns någon risk att de vill att den sitter kvar om de inte sagt något på återkollen eller så... jag har iaf inte hört att de ens har nämnt att det kan bli så. (någon som hört något?)
    Sen så växer ju huvudet fortfarande så lite kommer det att förändras iaf... Castor har en del knölar i huvudet... (en känns ganska spetsig) men de sa att eftersom huvudet växer genom att ben läggs utanpå hela tiden så kommer det kännas mindre och mindre. Det är bara att hålla tummarna
  • MammaMila

lilyanna: Vi opererade 17 Feb och de sa att det inte spelar någon som helst roll om de tar ut fjädrarna 4 eller 6mån efter operation. I Juni blir det 4mån och sedan är det tydligen semestrar och chansen att få op då är liten. Så i annat fall får vi vänta 5mån från nu och då blir det ca. 7mån efter op. Jag vill självklart inte ta ut dem för tidigt men om det inte spelar någon roll så tar jag hellre ut dem innan han börjar gå etc så risken med fall på huvudet etc bli mindre. Allt han gör nu är rullar och kravlar på golvet lite så nu känns det lugnt

Jag vet inte om det ska uppstå mer knölar för att det är i pannan... de sa att det blir helt slätt. Det är någon pusselbit som inte vill ligga ner :-P
    Hoppas det blir bättre för Alvin med tiden då... jag vet inte riktigt hur det ser ut. Castor ser biland också lite arg ut på ögonen... ögonhålorna har ju flyttats lite... men jag tror det är ett släktdrag vi nu ser :-P
  • MammaMila

Nä, det har du rätt i... men som du sa så leker småttingar inte solen iaf så det ska nog gå bra. Sen är ju inte svenska somrar överdrivet soliga heller. (med undantag så klart) :-P

Jag köpte tunna mössor av silke/merinoull men de är för små eftersom jag glömde att hans huvud har ökat så mycket i omkrets. 
  • MammaMila
    Uppdragmamma: Stort lycka till!!
    De sa till mig att de bara öppnar en liten bit mitt i ärret (några cm så fjädern kan tas ut). Så jag hoppas verkligen de inte öppnar hela ärret.
    Det kanske beror på hur det sitter.
    Berätta gärna hur allt gick... tider, storlek på ärret m.m...
  • MammaMila

Lina W: Skönt att det är över Efter nån vecka hemma så har man glömt hur jobbigt det var Och det gör småttingarna också

Castor var lite otrygg efter operationen... allt ont och alla som petade på honom efter op gjorde att han som t.ex. förut älskade att ligga på skötbordet nu tittade misstänksamt på mig och klagade när vi kom hem... men det gick över efter nån dag  Nu nästan 2mån senare har han just fyllt 6mån och är en helt annan kille... utseendemässigt och utvecklingsmässigt. När man tittar på bilder från innan op så ser jag nu hur annorlunda han var... det såg jag inte riktigt då på samma sätt. Men operationen känns väldigt avlägsen... även om man bara väntar på den andra. 
  • MammaMila

Är det någon som haft en liten hårtuss som fastnat i ärret? Castor har det och sårskorpan är borta överallt förutom där håret sticker ut ur ärret.

Jag vet inte om det kommer att lossna eller om de måste ta bort det sen? 
  • MammaMila

En annan fråga... kan det var möjligt att hålet i pannbenet som de skapade vid operationen redan är ihopväxt? (eller nästintill iaf)

När jag nu känner i mitten av fjädern så är det hårt och inte helt tomt som förut. Efter operationen kunde man se pulsen där som med barn som har stora fontaneller. 
Svar på tråden Kraniosynostos #10