Kraniosynostos #10
Wille har Sagital och föddes den vanliga vägen utan problem,
värkarna började smått vid 8 och han va ute innan 14 ![]()
Wille har Sagital och föddes den vanliga vägen utan problem,
värkarna började smått vid 8 och han va ute innan 14 ![]()
Många barn som opereras på Astridlindgrensbarnsjukhus.
Är det inte sagt att man ska styra operationerna till Sahlgrenska?
Vi fick diagnos på Wille när han var 3-4 månader och han fick fjäder operation när han var 6,5 månad.
Tiden efteroperationen har inte varit så jobbig.
Det som var jobbit var att vänta på samtalet att han var flyttad till intensvien
och sedan dygnet han fick tillbringa där.
Dom ska kunna leva som vanligt, det enda man får tänka på är att dom ska ligga mjukt till en början och ha en mjuk kudde under sig i säng, vagn osv.
Vi hade ett vikt täcke i W:s säng och sedan en vuxen kudde under huvudet.
Ni som har barn som opererats för Sagital med fjädrar.
Har ni känt att erat BVC kunnat något om Sagital Synostos? Hos våran BVC sköterksa låter det att ja det är nog bra? och sedan får vi göra nya kontroller...
Wille har fått ett litet huvudmått om man går efter dom där kurvorna,
men det växer ju iallafall och hans egna kurva verkar följas efter operationen.
Känns lite konstigt så där efter som han är en lång kille och ligger över "normal" kurvan på längden.
Hur har era kurvor varit? Har försökt höra om det finns någon information om hur kurvorna brukar va hos dessa Sagital barn men får ingen riktig respons. Känns inte som om hon är intresserad av att försöka ta reda på det.
Tror ni SU har sådan information som man kan få som privatperson? Typ en kurva som visar hur skallmåttet ser ut för fjäderopererade Saggital barn?
Menar man inte bara de undersökningar som görs för att se om barnet har någon av de här hopväxterna?
Typ läkarundersökning, scanning osv...
Men dom rekomenderar att op ska ske på su,
om jag förstog det rätt är det bara dom som använder fjädrar?
Personligen så är jag jätte glad att W fick fjädrar och slapp en större operation.
Vi fick kämpa med näbbar och klor för det och hade inte personalen på SU gjort påtryckningar
till vårat sjukhus hemma så hade det varit försent. Inte pga att det upptäckes sent utan pga läkarslarv.
Vilken länk du pratar om vet jag inte.
Jag menade inte mitt påstående som något på hopp mot någon.
Tycker bara att det är synd att landsting snålar och inte berättar alternativen för föräldrar.
Det går bussar och spårvagn utanför SU.
Astonvillan serverar bara frukost.
Det finns mat att köpa som man kan värma i micron på pressbyrån i källarplanet på SU,
det är nog närmast i matväg.
Men fy vad hemskt, hur i h*vete kan dom glömma smärtstillande?
Stackars barn!
W fick extra smärtstillande att suga i sig när alvedonen inte hjälpte.
Visseligen gjorde han fjäder op men dom borde väl ha extra koll på de som gjort den stora,
just när det gäller smärtan?
Wille fick en feber topp istället efter första op, men efter den natten var allt normalt igen.
Då trängdes vi i extra sängen bägge två, sov inte så mycket men det är skönt att kunna få vara nära ifall att.
Ja men absolut.
Min lille har oxå bryttit benet när han va lite över året,
och då var dagis tips att åka hem och vila så kanske det gick över men vi for direkt till akuten och tur va väl det.
Han fick gips och så var smärtan borta =)