Kraniosynostos #10
Försäkringsbolaget som ska vara "snällare" heter tydligen "ACE" - har inte testat det själv, men det kanske kan vara ett tips.
Försäkringsbolaget som ska vara "snällare" heter tydligen "ACE" - har inte testat det själv, men det kanske kan vara ett tips.
Varsågod - visst är det bra att ha ett sånt här forum där vi kan byta erfarenheter och hjälpas åt!
Har också funderat över sjukvårdsförsäkringen - men är inte det bara för ersättning för felbehandlingar? Jag tänkte mer på den eftersom Axel fått så stora knölar och ojämnheter i pannan efter operationen, något som jag tror han sluppit om vi fått operera i tid för fjädermetoden.
Men jag har inte undersökt det närmare - någon här inne som vet mer?
Tyvärr sitter Axels "knölar" från tinningen och fram över pannan, så det enda som skulle kunna täcka över dom är en rejäl lugg som hänger ner kanske... Sedan fick han ju en ytlig infektion i operationsärret på ena sidan också, och där täcker inte håret fast vi har det så långt vi tycker vi kan hantera med hans "bebishår/svinto-hår".
Känner en som gjort en skalloperation som vuxen, och fått ett liknande ärr, och han har sedan dess valt att ha långt hår som han alltid har uppsatt, för då syns inte ärret
Går nog alltid att hitta en lösning - hästsvans och tjock lugg ner över ögonen - kanske nästa herrfrisyrmode
Nån som vet om Anders Borg är synostosopererad förresten ?
Några frågor som jag funderat på:
- Axel har nu, ett och ett halvt år efter operationen fortfarande en liten "knöl" långt framme i pannan. Ungefär stor som en ärta, och ofta röd efter skav av mössor mm, så den syns rätt tydligt. Många knölar och bulor även runt om huvudet så klart, men dom syns mindre under håret, och är inte lika tydliga. Fler som har eller har haft sånna här knölar? Blir dom bättre eller inte?
- Får kanske veta mer på treårskontrollen till hösten. När brukar man bli kallad till den? Innan eller efter dom fyller tre? Måste skaffa ny spec.vårds remiss....
Och en sista fråga, som kanske är mer känslig, men som jag funderar mycket på... Axel har ju även fått en pvl/hemiplegi diagnos, och enligt flera läkare vi träffat kan det finnas ett samband med synostosen - "det är ju inte ovanligt att det finns ett samband" "synostos är ett syndrom som också kan innebära andra diagnoser" mm. Känns som om många läkare sätter in synostosen i ett större sammanhang. Men när vi frågat på SU har man svarat att det inte finns någon koppling för huvudtaget till andra syndrom? Vilket i sin tur säger emot deras eget informationsmaterial... Nu undrar jag bara hur många här inne ser som oss att det finns flera andra symptom/syndrom hos barnen? Hur många känner att synostosen är det "enda" problemet? Svårt att veta vem man ska lyssna på...
Är bara lite jobbigt med alla frågor man får när ärret syns tydligt - vuxna går bra, och små barn, men när fritidsbarnen och de yngre på skolan, som jag vet att han kommer att behöva umgås mycket med i framtiden, inte kan låta bli att kommentera och diskutera det hela tiden känns det jobbigare. Axel har ju även andra handikapp som gör honom lite udda, och det finns ett par killar som inte är sena att utnyttja tillfället att utmärka sig lite genom att diskutera vad som egentligen är/var fel i Axels huvud...
Känns lite onödigt att utsätta Axel för det, när det inte behövs. Blir färre kommentarer när håret är längre och ärret inte syns så tydligt.
Tovigt hår är liksom inte lika roligt att diskutera :-/