Inlägg från: uppdragmamma |Visa alla inlägg
  • uppdragmamma

Kraniosynostos #10

Mimita skrev 2011-01-16 11:57:39 följande:
    Min prins har börjat få spetsigt huvud igen och man kan tydligt se en knöl i pannan :=(( ena sidan vid tinnen , som rekonsturerades totalt, då han föddes utan tinning, det var bara intryckt och smalt, där är det snett nu och på en sida av huvudet har det börjat växa ut snett liksom....Någon mer som har så? Min son är 3½ nu...Vi ska in nu i slutet på Januari men jag är lite ororlig....Vill inte att han ska få mer av detta :=( För övrigt så är han  sååå fin efter op.....
    Hoppas det går bra för er!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma

Angående operationen så beror det på om skallbenet hårdnat eller inte.
    Wille va 6,5 månad och det gick bra (men så är han oxå född 3 veckor innan BF och om jag förstog rätt så stelnar benet ca 3 veckor senare då än om barnet är född på BF)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    Mimita skrev 2011-01-18 12:36:37 följande:
    Har era barn som op fått runda huvud former? Jag menar som nu när min son passerat 3 år , så borde väl pannan och formen blivit annat än spetsigt....:=( Han ser ut som en triangel uppifrån...............jag har sett barn som opererats och tycker dom blivit "normala" i huvud formen............men kanske jag överilar mej...jag vet inte.........Min son har 50/52 i möss strl.........men är lång i kroppen och inte så spinkig.........
    Min lille kille hade sagittal och har idag nästan 2 år gammal en hyffsat rund huvudform.
    Han har fortfarande lite kvar av kanten som blir vid tinningarna.
  • uppdragmamma
    Mimita skrev 2011-02-08 16:20:00 följande:
    Fantastiskt att du ens har ett f.bolag som åtagit sig er......Vilket har ni? Vi har fått nej på alla ställen :=((
    Och A operationer har ju också satt sina spår........
    Vi fick oxå nej =(
  • uppdragmamma

kom på en sak finns det inte typ sjukvårdsförsäkringen eller nåt sådant
    just för sådanna som inte har någon egen försäkring?
    Willes är är fortfarande jätte brett typ 1 cm snart ett år efter uttaget av fjädrarna.

• uppdragmamma

Våran kille som snart fyller två har långt hår men ärren lyser rätt bra ändå,
    då han har ett ganska så brett ärr på huvudet. Han har hår halvägs till axlarna.
    (det är den lille killen på bilden )
  • uppdragmamma

Jag hade inga problem med förlossningen har en liten sagittal synostoskille. Tror dom sa nåt med att han låg i kronbjudning? (osäker) men ut kom han iallafall på vanligt sett. 

• uppdragmamma
    uppdragmamma skrev 2011-03-09 13:57:28 följande:
    Jag hade inga problem med förlossningen har en liten sagittal synostoskille. Tror dom sa nåt med att han låg i kronbjudning? (osäker) men ut kom han iallafall på vanligt sett. 
    Tror dock att storebror låg likadant, och han har ingen synostos.
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2011-03-10 17:24:30 följande:
    Vi vill nog snart plannera ett syskon och då vill man gärna vet om man kan göra något för att förhindra att det barnet också får en missbildning. Det är lite tråkigt om nästa också ska behöva genomgå samma operationer etc. Dessutom är jag övertygad om att ärret kommer synas hela livet om de inte har lite längre hår. Tråkigt!
    Min förlossning var okomplicerad men jag födde precis 3 veckor för tidigt.
    Wille va oxå precis 3 veckor tidig. Kanske skulle ha skrivit det med =S
  • uppdragmamma
    SofiaD skrev 2011-03-10 22:32:04 följande:
    Kronbjudning är det normala viset att födas på

Oskar föddes med planerat snitt (sagittal). Här blir det inte heller fler barn, men om jag skulle haft det så hade jag inte gjort något annorlunda Vad jag vet så finns det inget sätt man kan påverka synostos på. Man hade så klart varit mer observant på huvudformen, men direkt orolig att det skulle hända igen hade jag inte varit Även om det var jättejobbigt att gå igenom op och allt, så är jag ändå tacksam att det inte var något värre som drabbade min lille kille.
    Jasså det lät som det inte va det på BM Men så va jag hög på lustgas med
  • uppdragmamma
    sajf1 skrev 2011-04-25 22:48:44 följande:
    Hej!
     Nu har vi fått tid för återbesök- 3 års koll,dan innan jag har planerat snitt i stockholm hehe ingen vidare tajming...får ringa o ändra imorn.
    Fick tiden förra veckan tis el onsdag,lite sent iom det blev ca 1,5 veckatills vi ska va där men men ändrar ju ändå:)
    Trist att jag inte kan följa med:(

Ni som funderar på håret:Tänk på att skydda ärren från solen första året/åren om ni klipper kort,man kan glömma bort sånt men ärren är ju nytt skinn som är känsligt o inte har pigment,dels kan dom bli rödare o bredare.Ett tips inför sommaren bara!
    Absolut
    Bra påminnare. Även om inte barnen bryr sig nu så är det  kanske inte så kul när dom kommer i tonåren.
  • uppdragmamma
    riparbella skrev 2011-05-13 13:42:14 följande:

hej!
    En fråga till er alla gällande folsyra!
    Har en dotter-09 med sagittal synostos, opererades och allt gick fint.
    Nu är jag gravid igen, i mkt tidigt stadium.
    Och nu till min fråga gällande Folsyra.....
    Har läst i detta forum att det finns viss forskning som tyder på ett samband med intag av extra folsyra och kraniosynostoser.  När jag väntade min dotter åt jag inte Folsyra, nu undrar jag om ni tycker att jag ska göra det i denna graviditet? jag undrar ju om risken är högre för mig ändå att få ytterligare ett barn med någon form av kraniosynostos och att den risken ökar om jag tar Folsyra. Å andra sidan vill man ju verkligen inte att barnet ska få ryggmärgsbråck.
    Förstår att ni inte kan veta, men hur skulle ni ha gjort? Och är det någon som väntar barn nummer två?
    / Johanna

Tog folsyra med bägge 1:an utuan synostos och 2:an med. Genetiskt men inte ärfrligt.
    Passa på  att fråga läkaren.
  • uppdragmamma
    MammaMila skrev 2011-09-06 07:30:07 följande:
    BVC kan inget utan där väger, mäter man sitt barn och får en spruta ibland. Min sons fontanell var liten innan op och även efter. Men det var tydligen ok. Maila Peter Tarnow, han svarar oftast samma dag eller dagen efter.

Håller med vårat gammla BVC höll på att orsaka Wille en stor operation istället för fjäder op för de kunde inge ett jota. Han som skulle agera läkare visste inte ens hur normala fontaneller skulle vara.

Ring SU och fråga om du är orolig, kan inte BVC hålla sig uppdaterat så får man göra det själv.
  • uppdragmamma

Är lite nyfiken på vad man gör på 3 års kontrollen på SU? (Om man haft fjäder opererad sagittalsynostos?)
    Ska de vekrligen va på avdelningen en hel dag för koll?

• uppdragmamma
    SofiaD skrev 2011-09-09 09:15:51 följande:

På 3 års kollen gör man en CT och träffar en läkare för samtal. Har bestämt för mig att vi var hos fotografen också! Lite olika verkar det som, men O fick sövas under CT en kort stund (eller ja den blev ganska lång då han inte riktigt ville vakana utan vi fick gå vidare till uppvak). Vi kom till avdelningen och blev inskrivna på morgonen, förbereddes med EMLA för ev nålsättning och sen fick han dricka en skvätt lugnande innan det var dags att åka ner på CT. När vi träffade läkaren hade han inte sett CT bilderna utan de skulle höra av sig fall nåt inte såg ok ut. Han var nöjd med huvudformen på O Så vi var klara efter middag nån gång och gjorde sen Universeum!

Tack Sofia D.

Dom kollar inte ungarna och typ bedömmer utvecklingen eller något sådant?
    Hade fått för mej det men det kanske dom inte gör, hoppas på att få träffa Lotta igen
  • uppdragmamma

Hej hej! tittar in igen. Ni som funderar på huvudformen, jag har för mej att G sagt att det kan va lite ojämt eller buligt på vissa ställen, men att det ska rätta till sig tills barnen är 3. Wille hade som en bula vid tinningen efter operationen ett bra tag men den är borta nu =D Har tre års kontroll på måndag, och är lite nervös men det värsta är ju avklarat sedan länge.

Svar på tråden Kraniosynostos #10