Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Efter upprepade mf-forts

Hej, alla.

Känner att det kanske är dags att smyga in här. Mini blev en månad i fedags så nu börjar det (så smått) gå in att jag verkligen är mamma till sist. Han är så klart helt otroligt ljuvlig och underbar (förutom att han inte sover så mycket som jag hade velat ).

Allt väl med er andra?

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB

Tack, Cia.

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • BettanB

Tack, Krus. Är ni? Ingen som har mirakeltips? Min lille sover typ bara 1-2h i stöten (på sin höjd) -dygnet runt. Riktigt jobbiga nätter. Kärt besvär så klart, men väldigt jobbigt i längden.

• BettanB

*fniss*

Jo, härda ut är väl lite "copingstrategin" jag fått välja. Helammar så sambon kan ju tyvärr inte hjälpa jättemycket; han försöker ta Mini lite ibland iaf, men det blir ju aldrig långa stunder innan bebis saknar mamma (läs mammas bröst) igen. Och sova på dagen kan jag inte; försöker så ofta jag kan, men ligger bara och tänker och fastnar i funderingar (lider av insomnia i vanliga fall och sov förr bara med hjälp av sömnmedel). Så nu börjar jag bli grymt trött. Men det går ju över...

Vad gäller nästa försök så hoppas jag kunna på innohep från antenatalen här i i Gbg; vet ju inte om dr LM kommer att kunna hjälpa oss igen (det knarras visst en del över att han tar så många patienter från andra landsting.. ).

• BettanB

Hahaha... Jo, fast det är ju ett bra tips... om det bara hade funkat. Och jag tycker ändå att det är rätt skönt att få ligga i sängen och sträcka ut lite (utan bebis i sängen -samsover annars). Tänkte försöka pumpa ur och ge Mini till sambon en hel natt, någon helg framöver. Problemet är att hinna pumpa ur, för lillgrisen äter typ hela tiden..
    Å andra sidan så är det ju himla fint att han går upp bra i vikt (runt 500gr/v. ).

• BettanB

Lycka: Gravid igen? Vad roligt! Grattis!

Tack för alla bra tips; skall vaska runt och se vad som kan funka för oss.  Men som Cia säger är det kanske bäst att försöka hitta en varaktigare lösning. Får försöka lägga mig ännu tidigare helt enkelt; snart har man inget liv alls förutom amningarna och blöjbytena. Helt sjukt värt det så klart, men ändå rätt jobbigt.

• BettanB

Krus: Nä, det är väl egentligen lite så jag tänker; att man inte kan göra så mycket åt bebisens "defaultinställning" (han äter när han är hungrig och sover när han är trött), utan snarare om att hitta strategier för att överleva det själv.

Och så har vi problem med att han har (vad vi tror) problem med gaser på kvällarna. Vid kvällsamningen skriker han samtidigt som han äter och släpper taget då och då och skriker hysteriskt. Om/när han bajsar eller fiser så lugnar han sig lite en stund. Vet inte vad jag skall göra riktigt... Är försiktig med maten (lök etc etc etc), men det hjälper ju inte. Han får dessutom semperdroppar och jag testar amningsthé.

Ang medicinering så tycker jag inte att ASA (trombyl) behöver vara ett problem när det ändå finns receptfria alternativ; värre är det ju med innohep/fragmin, prednisolon  och annat.  Just pred är väl nästan svårast att få av de tre..

• BettanB

MB: Hej! Tack. Kul att äntligen vara här.

• BettanB

Krus: Ja, det kanske är så vanligt. Mammahjärtat blöder ju när Mini har ont. Testar att massera lite lätt, men är osäker på om han gillar det eller tvärtom. Kanske är ännu en sak man bara skall vänta ut annars? Tänker att det kanske tar tid innan tarmar och allt är up to date med livet på utsidan?

Vad kul att sonen gillar dagis så.

• BettanB

Cia: hu, vilken skrämselhicka.

Lycka: Härligt att det såg bra ut, även om liten var envis och orubblig.

Ego: Som om det inte räckte med all kamp fram tills nu... Min lille har "sätesskalle" (avlång skallform till följd av att ha suttit i säte) och vi var hos barnläkare idag för att kolla. Tydligen såg det inte bra ut, så nu väntar vi på kallelse till plastikkirurg och med all sannolikhet blir det operation. .-( Är så ruskigt rädd och ledsen just nu.

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts