Jag anlitade en städfirma nu när jag flyttade senast. En firma jag inte kommer att anlita någon mer gång.
Förklaringen varför.
Ringer och bokar, de säger att det går fort, det går på några timmar (här borde jag hört första varningsklockan).
De kommer och hämtar nyckeln, hittar inte till mig utan fick förklara flera gånger per telefon hur man kör.
De kommer och städar (en fredag), jag kikar förbi kl 16 och de är inte riktigt färdiga.
Jag går dit på söndag och kollar hur det ser ut och ser hur mycket de har missat.
Detta fixar jag och min sambo:
Dammsuger golven
Gör rent i ugnen
skurar av diskbänken
torkar av under överskåpen och kaklet
skurar golvet framför frysen
sen torkar av alla dörrar och dörrfoder
ser att de ej gjort rent mellan fönstren och fönsterblecket.
På måndagen (på morgonen) ringer jag hyresvärden på morgonen och säger att de kan göra en städbesiktningen.
30 min senare så ringer de tillbaka och säger att de godkänner inte städningen och nämner mer som de har missat, garderoberna, bakom elementen mm. Han rabblar inte ens upp allt, han sa att det var så mycket så det var ingen idé.
Jag ringer upp städfirman och de kommer och får fixa resten.
Efter några dagar får jag fakturan. SANERING 1000 kr???
Jag kontaktar dem och frågar vad de menar och berättar vad jag och min sambo fick göra efter dem. De skyller på att de fick skrapa golvet för att det var fläckar. (fläckar som löses upp med vatten, om man bara låter de ligga i blöt)
De fick ta bort skräp. (fick ingen info innan hur rent det skulle vara innan de kom och städa), det var 2 soppåsar och soptunnan står några meter från ytterdörren.
Oj nu blev det väldigt långt.
hoppas jag inte har skrämt er nu, för det finns många bra firmor också.