• ettplustack

Hur flyttstädar jag ?

Ni som har flyttat och gjort flyttstädningar eller andra som vet.

Vad ska jag tänka på, något de tittar extra noga på?

Några rengöringsmedel ni föredrar ?

Detta är min första flyttstädning ;)

Med vänlig hälsning Rebecka

• Svar på tråden Hur flyttstädar jag ?
  • Kazeer

jobostad.se/pdf/flyttstadning.pdf

www.grumme.se/stad/flyttstadning.asp

I länkarna ovan kan du hitta lite tips.

Jag har flyttat en hel del gånger och har därmed flyttstädat. Vad du ska tänka på är att det tar lååååååång tid. Du ska städa precis allt. Tak, väggar, golv, lister, alla ytor i skåp, putsa fönster mm.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Boom

Förutom den vanliga städningen tänk på: bakom spisen, frosta av frys och städa ur den och kylskåpet, rensa avloppet + handfatet, rengöra spisen (vissa rengörings medel ska man ha i spisen under ett dygn innan man torkar/skrubbar ur den), fönstrerna (finns fiberdukar för fönster som är dyra men som man bara doppar i varmt vatten och rengör med).
    Just ja, göra rent fläkten i köket genom att ta bort den och lägg den i varmt vatten med diskmedel i ett tag.
    Sedan är det vanliga som dammtorkning i alla skåp, dammsuga, torka golven

Hoppas att det går bra och att du får hjälp för flyttstädning.
    Lycka till

• Kazeer
    Kazeer skrev 2010-03-18 08:51:31 följande:
    jobostad.se/pdf/flyttstadning.pdf www.grumme.se/stad/flyttstadning.asp I länkarna ovan kan du hitta lite tips. Jag har flyttat en hel del gånger och har därmed flyttstädat. Vad du ska tänka på är att det tar lååååååång tid. Du ska städa precis allt. Tak, väggar, golv, lister, alla ytor i skåp, putsa fönster mm.
    Elementen glömde jag nämna (glöm inte baksidan).

Och har du persienner, så ska de också tvättas.
    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • eeos

Glöm inte ev föråd eller källare..

Vädra ordentligt när all städning är klar.

Glöm inte sopa balkongen

• Uhngoliant

Gör en liten lista på saker jag tycker man ska göra innan man flyttar:

Dammsuga och skura alla golv (såklart) Tvätta fönster Torka av golvlister och dörrar Torka garderober/skåp invändigt och utvändigt (glöm inte ovansidan) Damma bakom element Torkarent bakom spisen Göra rent spisen både ugn och plattor noga Göra rent fläkten Göra rent diskmaskin/tvättmaskin tömma filter osv. Torka ur kylskåpet och frysen (om någon mystiskt doft dröjer sig kvar kan man ställa in en liten skål med ätticka för att suga upp doften) Göra ren toaletten extra noga runt spolkanten Göra rent dusch/badkar även torka av väggarna i badrummet tycker jag är trevligt Rensa avloppen i köket och i handfatet Göra ren diskbänk, diskho och handfat För flyttstädning föredrar jag rengöringsmedel med en diskret fräsch doft, tex något rengöringsmedel med citron. Klorin till toaletten.
    Gillar inte när man kommer in och ska titta på en lägenhet och den stinker rengöringsmedel!
    ♥IDUN♥
  • viseversa

Vi var väääldigt nogranna. Srubbade väggarna i badrummet. Och bakaret. Gjorde rent under badkar och alla vattenlås och golvbrunnar. Skrubbade toa och handfat noga. Och våtorkade golvet i badrummet noga.Tvättade bakom spisen,kylskåp,frys.

Alla dörrlister och golvlister i hela lägenheten tvättades. Torkade noga alla skåp i kök. Damsög och torkade garderober. Dammsög och våtorkade alla golv 2 gånger. Rengjorde bakom elementen. Försökte få bort ev fläckar från tapeterna.
  • Uhngoliant

Fick precis en insikt: Kanske borde ta och städa mitt eget hus efter den där listan jag gjorde! {#lang_emotions_laughing}

♥IDUN♥
  • Echidna

Ovanpå skåpdörrar. Ev torktumlare, diskmaskin och tvättmasking ska rengöras - även filter. Golvbrunn i badrum, under badkar, rensa röret i tvättställ och diskho. Fläkt i kök. Friskluftsintag - de där hålen i väggen. Torka lysknappar och vägguttag. Kolla under fönsterbrädan.

• viseversa
    Uhngoliant skrev 2010-03-18 08:57:06 följande:
    Gör en liten lista på saker jag tycker man ska göra innan man flyttar: Dammsuga och skura alla golv (såklart) Tvätta fönster Torka av golvlister och dörrar Torka garderober/skåp invändigt och utvändigt (glöm inte ovansidan) Damma bakom element Torkarent bakom spisen Göra rent spisen både ugn och plattor noga Göra rent fläkten Göra rent diskmaskin/tvättmaskin tömma filter osv. Torka ur kylskåpet och frysen (om någon mystiskt doft dröjer sig kvar kan man ställa in en liten skål med ätticka för att suga upp doften) Göra ren toaletten extra noga runt spolkanten Göra rent dusch/badkar även torka av väggarna i badrummet tycker jag är trevligt Rensa avloppen i köket och i handfatet Göra ren diskbänk, diskho och handfat För flyttstädning föredrar jag rengöringsmedel med en diskret fräsch doft, tex något rengöringsmedel med citron. Klorin till toaletten. Gillar inte när man kommer in och ska titta på en lägenhet och den stinker rengöringsmedel!
    Ja just det ugnen var ett helvete att få rent. och fläckten också. men efter mycket slit var det som nytt! =)
  • 0507

Hej jag kanske kan ge dig lite tips.

Jag börjar alltid med köket, det tar oftast längst tid. Tänk på att gå uppifrån och ner. Damma tak/väggar fortsätt neråt, innan du börjar i köket spraya ugnen och plåtarna så det kan ligga och dra.

Är jag själv brukar jag börja med kök sen badrum sist sovrum och golv.
    I köket brukar det oftast finnas mycket fett då går vatten och diskmedel ypperligt bra inga andra medel, samma med fönstren och runt fönsterkarmar där det kan sitta gammal lort. Är ni ,en tar badrum en kök och vidare.

Några andra tips är att alltid göra rent fönsterna dagtid, titta alltid fönster och golv på avstånd lättare och se om man missat något då. Be ALLTID någon annan titta till rummet du är klar med det kan finnas något den ser som du helt glömt eller inte ens tänkt på.

Saker som folk brukar glömma är, bakom kyl/frys, på och runt karmar och att göra rent ventiler.
    Använd dig inte utav massa krångliga olika specialmedel, diskmedel och vatten funkar super.

/Anna

• Mcmajjsan

Jag skulle aldrig flyttstäda. Jag betalar hellre 2500 kr för min trea och så har man garanti på städningen. Godkänner dom inte städningen så gör firman om det =)

Ska man annars städa själv så ska man tänka på att dom även kommer dom små grejjerna. Vi fick pekfinger för att vi inte torkat strömbrytarna.

Bf 081230
  • ettplustack

Jag bor nu i en etta på 24 kvadratmeter. Badrummet är helt i kakel och klinkers från golv till tak och även i taket. Köket är som ett större pentry. Annars är det bara ett rum och en garderob inga diskmaskiner eller tvättmaskiner.

Jag ska se om min mamma kan hjälpa till. Jag har inte lust att lägga ut pengar på en flyttstädning just nu.

Hur städar man sitt förråd ?

Med vänlig hälsning Rebecka, och Tack för alla svar ;)

• 0507

förrådet bahöver du bara se till att det är tomt och sopa golvet lycka till

• Cemabe

Jag anlitade en städfirma nu när jag flyttade senast. En firma jag inte kommer att anlita någon mer gång.

Förklaringen varför.

Ringer och bokar, de säger att det går fort, det går på några timmar (här borde jag hört första varningsklockan).

De kommer  och hämtar nyckeln, hittar inte till mig utan fick förklara flera gånger per telefon hur man kör.

De kommer och städar (en fredag), jag kikar förbi kl 16 och de är inte riktigt färdiga.

Jag går dit på söndag och kollar hur det ser ut och ser hur mycket de har missat.

Detta fixar jag och min sambo:

Dammsuger golven
    Gör rent i ugnen
    skurar av diskbänken
    torkar av under överskåpen och kaklet
    skurar golvet framför frysen

sen torkar av alla dörrar och dörrfoder
    ser att de ej gjort rent mellan fönstren och fönsterblecket.

På måndagen (på morgonen) ringer jag hyresvärden på morgonen och säger att de kan göra en städbesiktningen.
    30 min senare så ringer de tillbaka och säger att de godkänner inte städningen och nämner mer som de har missat, garderoberna, bakom elementen mm. Han rabblar inte ens upp allt, han sa att det var så mycket så det var ingen idé.
    Jag ringer upp städfirman och de kommer och får fixa resten.

Efter några dagar får jag fakturan. SANERING 1000 kr???
    Jag kontaktar dem och frågar vad de menar och berättar vad jag och min sambo fick göra efter dem. De skyller på att de fick skrapa golvet för att det var fläckar. (fläckar som löses upp med vatten, om man bara låter de ligga i blöt)
    De fick ta bort skräp. (fick ingen info innan hur rent det skulle vara innan de kom och städa), det var 2 soppåsar och soptunnan står några meter från ytterdörren.

Oj nu blev det väldigt långt.
    hoppas jag inte har skrämt er nu, för det finns många bra firmor också.

• ettplustack

Jag tror faktiskt inte att denna hyresvärd är så värst noga, han verkar bara vilja få sånt överstökat. Men visst ska jag göra mitt bästa och hoppas på att det räcker :)

Svar på tråden Hur flyttstädar jag ?