Hemutredningen våren 2010
Hejsan,
nu hoppar jag in här - har smygläst lite och det känns som en trevlig tråd att få lite tips och råd på vägen...
Vi blev medlemmar i AC i maj förra året, gjorde föräldrautbildningen under hösten och nu har vi sista mötet med familjerätten nästa vecka. (Det verkar som att de godkänner oss). Det finns inga nämndmöten under sommaren här, så troligtvis går vårt ärende inte upp förrän i slutet på augusti, vilket känns lite surt - framförallt när familjerätten förhalade mötena så att vi missar sista junimötet innan sommaren... men, men. Har ju lärt mig att adoption tar tid.
Funderar starkt på syskon men måste först se om familjerätten ger oss syskonmedgivande. Min man hinner nog bli för gammal för att vi ska hinna med två separata adoptioner och vi är verkligen inställda på två barn, så vi hoppas att det går vägen!
Vi är öppna för alla länder och passar in på de flesta. Men vi är lite inställda på Colombia då våra vänner också har adopterat därifrån och det har varit hellyckat! För medgivandet frågade jag lite snällt om de kunde ta hänsyn till och skriva lite enligt Colombias kravlista, men socialsekreteraren råvägrade - hon sa att det inte var hennes jobb att skriva på ett visst sätt som landet kräver utan hon ska endast bedöma om hon tycker att vi är lämpliga?! Väldigt otillmötesgående, tyckte vi. Men visst är det så att de måste ge kompletterade information i efterhand om det krävs av landet?