Inlägg från: snötnos |Visa alla inlägg
  • snötnos

Hemutredningen våren 2010

Hejsan,

nu hoppar jag in här - har smygläst lite och det känns som en trevlig tråd att få lite tips och råd på vägen...

Vi blev medlemmar i AC i maj förra året, gjorde föräldrautbildningen under hösten och nu har vi sista mötet med familjerätten nästa vecka. (Det verkar som att de godkänner oss). Det finns inga nämndmöten under sommaren här, så troligtvis går vårt ärende inte upp förrän i slutet på augusti, vilket känns lite surt - framförallt när familjerätten förhalade mötena så att vi missar sista junimötet innan sommaren... men, men. Har ju lärt mig att adoption tar tid.

Funderar starkt på syskon men måste först se om familjerätten ger oss syskonmedgivande. Min man hinner nog bli för gammal för att vi ska hinna med två separata adoptioner och vi är verkligen inställda på två barn, så vi hoppas att det går vägen!

Vi är öppna för alla länder och passar in på de flesta. Men vi är lite inställda på Colombia då våra vänner också har adopterat därifrån och det har varit hellyckat! För medgivandet frågade jag lite snällt om de kunde ta hänsyn till och skriva lite enligt Colombias kravlista, men socialsekreteraren råvägrade - hon sa att det inte var hennes jobb att skriva på ett visst sätt som landet kräver utan hon ska endast bedöma om hon tycker att vi är lämpliga?! Väldigt otillmötesgående, tyckte vi. Men visst är det så att de måste ge kompletterade information i efterhand om det krävs av landet?

• snötnos
    morgonsolan skrev 2010-05-18 11:21:10 följande:
    och detta med dubbla syften står t, ex på sid 49, 104 och 105 ... Kollla upp det och se om ni kan hänvisa till det! www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A... www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Tack snälla morgonsolan! Moment22 argumentet är ju väldigt bra. Ska försöka med det nästa gång vi ses. Vi skrev också mycket själva som vi gav till henne och hon har inte läst något av det vi skrivit men sa att hon kanske kan kolla igenom det och kanske skriva om något av det som vi hade skrivit... hon är inte så lättflirtad...
  • snötnos
    {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_sunny} {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_dreamer} {#lang_emotions_tomte}

JIPPIE!!!! Vi hade sista mötet i utredningen idag - tjohoooo! De kommer att rekommendera oss för adoption och dessutom lyckades vi argumentera för vår önskan om syskonmedgivande så DET KOMMER DE OCKSÅ SKRIVA MED! 

Fy fanken vad glad man kan bli! Ännu ett steg avklarat...  
  • snötnos

Tack för gratulationerna!

Vi får nu vänta ca en månad innan medgivandet är färdigskrivet så vi får läsa igenom det. Det känns mycket mer verkligt nu när utredningen är klar - vi ska bli föräldrar!

Var på bibilioteket igår och lånade hem en massa böcker (tyvärr är många böcker väldigt gamla men ändå intressanta) och fastnade för en bok som heter "Längtansbarnen" av Kerstin Weigl. Hon skriver bra om sin egen erfarenhet och har även fått med många intervjuer med andra adoptivföräldrar, läkare och socialsekreterare. Drömmer mig bort till den dagen när vi också kan titta tillbaka på den här tiden med utredning och väntan. Funderar med skräckblandad förtjusning på hur vår vardag kommer att se ut när vi har våra barn här hemma...  

Finns det någon mer med bra boktips? Har hört att "Attaching in adoption" ska vara bra...

• snötnos
    princess77 skrev 2010-05-31 11:48:57 följande:
    Va kul att utredningen strax är klat sötnos,vi befinner oss i samma situation.Hoppas att vi hinner läsa den innan sommaren annars går den upp i nämnden i början av augusti.Så spännande.....snart kanske vi till och med får skicka våra papper till landet....bara några månader kvar
    Tack! Ja, det känns verkligen spännande nu när utredningen är klar - det blir liksom ännu lite mer konkret... vi ska bli en familj!!!
  • snötnos
    TinaE skrev 2010-06-01 19:52:10 följande:
    Hej
    Vi går upp i nämnden denna månaden för syskonadoption men det har gått lite troll i vår utredning när det gäller intyg från försäkringskassan - har beställt flera o fått ett par olika varianter men vår utredare säger att det inte är rätt. Är det någon här som vet exakt vad det intyget heter o hur det ska beställas?
    Det var några år sedan vi gjorde detta sist så man glömmer lätt :)
    "Intyg om ersättningar från försäkringskassan"
    På FKs hemsida kan man beställa för 5 år tillbaka - vår kommun ville har 10 år tillbaka och då ringde jag 0771-524 524

http://www.forsakringskassan.se/nav/bde52881eb47938c7e742a8e5f32eb9b 

Lycka till med syskonadoptionen!
  • snötnos

väntan, längtan, väntan...
    vi ska få läsa igenom utredningen i juli, sedan ska ärendet upp i nämnden i slutet på augusti. tills dess är det bara att vänta och längta...

drömde att vi hade fått en liten gosig flicka på 5 år som ville heta Emelie. Kärnfrisk och sprudlande glad, men såg oss lite mer som en trevlig tant och farbror än som mamma och pappa. Hon tyckte om alla och fann sig i att hon skulle bo hos oss. Jag kände mer som att hon bara var på besök och njöt av att hon var här hos oss en liten stund.

ibland tycker jag att det känns overkligt att få ett barn som redan finns, som redan har upplevt en massa utan oss, och som plötsligt ska få plats i vår nya vardag. ett barn som redan har lärt sig att gå, prata, känna, älska, hata, skratta, gråta... vem är det som väntar på oss någonstans där ute i världen?... svårt också att tänka sig in i hur det kommer att bli - blir det ett eller två barn? hur gamla är dem? är det pojke eller flicka? är det blygt och stillsamt eller yvigt och livligt? och visst - det vet man inte heller när man får biobarn, men där är man ju liksom med "från början". missförtså mig inte - jag vill inte hellre ha biobarn! jag är oändligt glad för möjligheten att få adoptera och vet att jag kommer att älska mina barn som bara en mamma kan älska sina barn, oavsett!

ja... funderingar och tankar... de kommer och går när man bara sitter och väntar...
    och längtar... Solig

• snötnos

Lapinette - kul för er att ni också snart är i mål med utredningen!!

Vi gick till Glömstapoolen i Huddinge http://www.glomstapoolen.com/ och det kostade 900:- pp. Googla på läkarintyg adoption & din kommun/ort...

• snötnos
    Kiwi10 skrev 2010-06-13 09:10:45 följande:
    hej, är ny här.

vad räknar man med att totalkostnaden blir för en adoption??
    Hej Kiwi - välkommen hit!

Om du läser på adoptionsorganisationernas hemsidor är kostnaderna specifierade.

Det är lite olika beroende på vilket land man adopterar från. Kostnaden består av två delar - den ena delen är adoptionsorganisationens del som går till bl.a. förmedlingsarbete, legala kostnader, administration och barnets vård. Den andra delen är familjens kostnader för bl.a. legala kostnader och adoptionsresan. 

Grovt räknat kan man väl säga mellan 130 000:- och 250 000:-
    Sedan bidrar staten med ett adoptionsbidrag på 40 000:- när man har kommit hem.  

Funderar du på adoption?
  • snötnos

Nu har vi fått läsa utredningsrapporten! Coolt! Låter som två trevliga människor som beskrivs i den rapporten Tungan ute
    Skönt att ha det avklarat  - nu återstår väntan på nämndmötet...

Svar på tråden Hemutredningen våren 2010