Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Hemutredningen våren 2010

Hoppar också in om det går bra?

Vi blev klara med vår utbildning i början på december och har sedan dess väntat på vår tur (i vår stadsdel är det kö för hemutredning). Idag ringde familjerätten och vi ska ha vårt första möte i nästa vecka. Har sett fram emot det men samtidigt så blev jag lite nervös. Hoppas vi kan stötta varandra här inne.

• Lapinette

Tjejen 75 - köerna för hemutredning varierar väldigt från kommun till kommun. Vi skickade in våra papper dagen efter kursen slutade dvs i början av december och ska på vårt första möte på fredag ... faktiskt ganska så exakt 4 månader har det tagit.

• Lapinette

Jahapp, då var det första utredningsmötet klart och självfallet lyckades känslosamma jag gråta. Nå väl, annars tycker jag att mötet flöt på bra och vi ska nu börja skriva på vår levnadsberättelse, de första 4 punkterna, inför vårt nästa möte om ca en månad.

• Lapinette

Jag räknar med att det kommer att ta 6 månader så i september hoppas jag att vi är godkända och klara.

En sak som förbryllade mig idag var att hon sa att vi skulle beägra ett utdrag från F-kassan på 10 år. Jag är ganska så säker på att vår kursledare sa 5 år och när jag googlar hittar jag (några år gammalt) diskussioner om 3 år. Är det olika beroende på vilken kommun, utredare man har? Varför jag undrar är för att jag för att jag dessvärre var långtidssjukskriven i december 2001.

• Lapinette

augustibruden - jag undrar samma sak för den jag skrev ut där kostar det 172 kronor men det kanske inte behövs utan man kan ta den du refererade till. Det finns ju flera att välja på men ingen som säger specifikt adoption.

• Lapinette

Jösses, behöver de även veta ens politiska åsikt!

Vi har vårt andra möte imorgon och har nu mailat över levnadsberättelsen punkt 1-4 till henne så hon kan läsa den innan vi träffas. Har även beställt utdrag från KRIM samt de senaste 5 åren från F-kassan, för det kunde man ju lätt göra på deras hemsida. De övriga 5 åren antar jag att jag måste ringa och begära. Har även frågat en kompis om hon vill vara referens och hon sa ja, hon har även varit det tidigare så hon var väl medveten om vad det innebär. Ska fråga den andra kompisen nu i helgen.

Princess - vad spännande med sammanfattning. Lycka till!

Tjejen75 - jag har samlat ned ett gäng med frågor som någon här på FL skrev att de gick igenom vid deras djupintervju. Säg till om du vill se dem? Sen är nog varje djupintervju olika beroende vad ens kontaktperson på Soc. tycker är viktigt etc. Fast vissa saker är det nog standrard att man går igenom så som bakgrund, uppfostran etc.

Hur går det för er andra?

• Lapinette

Ninnii - åhhh vad skönt det måste kännas! Grattis!

augustibruden - ja det är snabbt jobbat. Har ni alla era möten inbokade fram tills i mitten av juni?

Nanashi - ska ni ha tre referenter? Till oss har hon bara sagt att vi behöver två.

princess77 - hur gick mötet med sammanfattningen?

ego - vi hade vårt andra möte i onsdags och jag kände mig riktigt positiv när jag gick därifrån. Hon verkar nöjd med det hon fått höra om oss än så länge och det vi hade skrivit och gett henne några dagar innan (levnadsberättelsen punkt 1-4) var bra skrivet. Dessutom frågade hon hur vi hade det i sommar för hon ska själv arbeta hela sommaren. Så då hoppas hon att vi ska hinna bli klara! Tjohooo! Superskönt, för vi har bara 2 veckors semester (som vanligt) och kan absolut gå på utredningsmöten.

Svar på tråden Hemutredningen våren 2010