• CosmicCat

Hur mycket kostar det att tapetsera ett rum?

Rubriken säger egentligen allt. Vi vill fräscha upp vår HR för att lättare kunna byta till större och är alltså ute efter billigaste tänkbara alternativ, men jag har inte en aning om hur mycket det kostar att tapetsera om ett rum på ca 15 kvm. Vår värd är supersnål så vi får nog tyvärr vara beredda att betala själva...

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att tapetsera ett rum?
  • Maria84

Kan ni tapetsera själva så behöver det inte bli alls dyrt... Rusta och såna affärer har ofta billiga och snygga tapeter. Tapetlim finns på ByggMax för 29.90, superbra tapetlim..
    Är helt insatt i det här just nu eftersom vi totalrenoverar vårat nyköpta hus...

• hejlis

Köper ni billiga tepeter behöver det inte kosta mer en ngr hundra...Billiga tapetar (under 100-lappen /rulle) brukar finnas på typ Coop Forum, Bauhaus osv. Kan väl gå åt en 5-6 rullar (beror på hur mkt fönster mm. som finns). om ni gör det själv alltså! Annars kostar det ju en slant om man ska ta dit en målare att göra jobbet.

• Inger

Man kan hitta tapeter för 79-99 kronor rullen, och en rulle räcker normalt till fyra hela våder. Det är bara att räkna Av erfarenhet vet jag att det brukar löna sig att ta en dyrare tapet, det billigaste är ofta jättetunna och går lätt sönder och veckar sig.. Så om man skall tapetsera själv och inte har erfarenhet så kan det vara knöligt att få till det så det blir snyggt.
    Lycka Till!

• Maria84

Räkna ut hur många hela våder det är i rummet, det går 4 våder på en rulle...

• nattinattio

å välj tapet utan mönster så slipper du passa mönster och det blir mindre spill

• mussukka

Vill inte sno tråden;)men har en fråga till er som vet:
    Vart finns det bra tapeter då?Såg att ni redan skrivit dom billigare alternativen..men vågar man köpa såna.O hur mycket kostar dom lite "bättre"varianterna ung då?

• Felicia6

Vi har precis köpt ett radhus på 4Rok..
    Och vi köpte tapeter till 4 rum och målarfärg till ett rum.. Den notan slutade på ungefär 5000kr.. O då var det olika stora rum.. Till köket behövdes bara 4rullar, medan det behövdes 12 rullar till sovrummet..
    Men då köpte vi tapeter från borosan (bra tapetkvalité) och så köpte vi lim, o rakblad o rollerset och sandpapper och spackel (sandpapper o spackel till underarbetet)..
    Borosantapeter går på ungefär 129kr/rulle.. och då är det dom "enkla" tapeterna.
    Vill man ha finare med en speciell "touch" kan man hamna uppemot 300kr/rulle..

Sen säger dom att är det enfärgad tapet så får man ut 4 våder per rulle, men väljer du något med mönster på, så går det åt 3våder per rulle..

Så kolla ut tapeterna ni vill ha, o så räknar ni våderna i rummet ni ska tapetsera

• Felicia6

mussukka, Se mitt inlägg nyss, så ser du vad vanliga borosantapeter kostar.. o dom räknas väl till dom med rätt bra kvalité oxå
    runt 129kr per rulle o finns på alla tapetseraraffärer

• Inger

Doro, Boråstapeter, Borosan från färghandlaren ligger på ca 240:- rullen och uppåt, sen finns det hur dyra som helst Sandbergs har snygga från ca 700:- rullen
    Jag äälskar Easy-uptapeter, åh så lättarbetat! Tid är också värt en del.

• Lejra

mussukka: Det beror helt och hållet på vad du väljer för tapet! Finns ju lågpris alternativen som är nämda här redan sen om du ska gå till märkestapeterna så är det väl från 149 kr rullen och uppåt, kan i princip bli hur dyra som helst om det är något särskilt märke...

• Lejra

Borosan brukar vara den tapetkatalog man får välja ur om man har en hyreslägenhet! Så ja det är tapeter av bra kvalitet!

(Är dotter till en man som hela sitt liv har jobbat i färgbutik)

• Inger

Hmm, fel av mig, 140:- skulle det stå... Men känn gärna på tapetprovet så inte tapeten känns sladdrig.

• Felicia6

Och angående RUSTA, så kanske man ska ha i bakhuvudet att man KAN få knasiga tapeter.. Vet många som blivit besviken på dom..

Vi köpte av dom tapeterna i vårat förra hem, och färgen släppte från tapeten medan vi tapetserade o skulle torka bort överflödigt lim o så.. Så vi blev inte nöjda alls..
    Och dom köpte vi för 89kr/rullen..

Så numera lägger jag hellre ut 40kr extra per rulle för att få riktigt bra tapeter..
    Sen så är det större chans att borosantapeter tex finns kvar om det skulle fattas tapeter i slutändan, medan rusta ofta bara har just dom partierna med tapeter...

• Maria84

Vi har inte alls köpt så dyra tapeter och de har varit jättebra att tapetsera med och hållbara... K-Rauta har från 60 och uppåt... Rusta har lite då och då från 59:-/rullen och det är inget fel på dem.. De billigare duger gott och väl tycker jag, Rusta har även runt 80-90:-/rullen för en del... Kolla vad tapeten är av för material och om den är avtorkbar.

Vi köpte bård till sonens rum som var dyrare än tapeten till två rum.

• mussukka

Tack för tipsen.Jag ska tapetsera om mitt sovrum och jag har bestämt mig för att det ska bli en mörk varm färg,det blir vinrött*älskar den färgen!*..det ska inte vara några speciella mönster,bara vanliga tapeter som är vinröda!!

Hmm,jag vet bara ett ställe(om man räknar bort coop o rusta)som har tapeter,där är nog lite dyrare,men jag ska nog dit o kolla priserna+måste kolla in vad det finns för andra affärer här som säljer samma.

Thx again!!;)

• Inger

Och (oj vad jag tjatar ) Glöm inte att kolla så samtliga rullar kommer från samma färgbad, det är inge kul att upptäcka att väggen byter nyans mitt på..

• Maria84

mussukka: Rusta hade jättefina mörkröda tapeter med jättesnygg bård till. Hade kunnat tänka mig den men hade tyvärr redan tapetserat om sovrummet då...

• mussukka

Jag tror faktist att jag tar en svänt till rusta oxå,jag ska ta reda på så mycket som möjligt om tapeterna där(kvalitén) men om jag tvekar det minsta så köper jag från "riktiga tapetaffärer"och ett känt märke(tex borås,vet att alla andra tapeter i lägenheten är av det märket så det verkar ju iaf vara bra)!!

Svar på tråden Hur mycket kostar det att tapetsera ett rum?