• Sandra73

Varför äggdonation utomlands?

Min man och jag har precis bestämt oss för att äggdonation är vår väg vidare efter fyra misslyckade IVF-försök.

När jag läser trådarna här verkar det som om rätt många svenskar gör sina äggdonationer utomlands. Varför det? Jag är bara nyfiken. Själv bor jag i Finland, så jag vet inte hur saker ligger till i Sverige.

• Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?
  • Sandra73
    Pimpinellan skrev 2010-03-18 15:39:13 följande:
    För att privat ÄD endast är tillåtet i Umeå och på villkoren att du är under 42 och har korsdonator, kön är där två år dessutom. På övriga privata kliniker är det inte tillåtet med ÄD. Många orkar inte stå i landstingsäd-kön heller utan försöker utomlands först. Andra är för gamla helt enkelt både för ÄD och IVF i Sverige eller har fått rådet att göra ÄD istället för att IVF funkat för dåligt. Det är stränga regler för vem som får adoptera och med tanke på att många som gör ÄD är alldeles för gamla för adoption är det inget alternativ. Inte alla  vill adoptera heller. Förutom att det är mycket dyrare än ÄD.Finns ett alternativ till och det är embryoadoption-då adopterar man också ett barn som redan finns till,en man har ju inga garantier att det blir nåt av det.
    Det förklarar saken. Konstigt att det inte är tillåtet, tycker jag.

Kön på den klinik vi går till är ca 1 - 1,5 år ifall man inte har egen donator. Det beror inte på att det inte skulle finnas donatorer -- det finns många underbara människor som är villiga att hjälpa andra -- utan på byråkratin.
  • Sandra73
    far skrev 2010-03-18 15:32:00 följande:
    varför inte adoptera ett barn som redan är fött?, och som behöver längtande föräldrar? Tror inte att det är dyrare.......
    Ja, det är väldig många som aldrig på allvar har behövt överväga det som direkt tror att det är den naturliga utvägen. Tyvärr passar det inte alla. I Finland har man dessutom gjort processen så svår och lång som möjligt. Det tar ca tre år för myndigheterna att bara ta beslut om man skall godkännas som adoptivförälder eller inte.

För en del är det rätt utväg, men vi är alla olika.
  • Sandra73
    far skrev 2010-03-19 07:21:27 följande:
    Okay, jag förstår. Hoppas nu bara att det lyckas för er med ä.d. Beklagar.
    Din ursäkt är accepterad i alla fall för min del. {#lang_emotions_wink}
    crijo skrev 2010-03-19 08:05:37 följande:
    Sandra: Två andra saker som kan vara avgörande att välja åka utomlands är att i dem flesta fall får man inte hela "skörden" av ägg från donatorn när man gör det här i Sverige. En embryo enbart återförs åt ggn. Man kanske vill ha bättre förutsättningar efter att ha väntat så länge.
    Ja, då förstår jag verkligen att man vill göra det någon annanstans. Här får man i de flesta fall alla äggcellerna. Ifall man inte, för att skynda på processen, har gått med på att dela donator med något annat par.
  • Sandra73
    Emmylou skrev 2010-03-26 17:57:27 följande:
    Hej! Till att börja med vil jag önska dig varmt Lycka Till Sandra73!   Sen vill jag säga ang alla kommentarer till "far" om varför man inte ska adoptera i stället: Jag förstår helt & hållet att vissa tar illa vid sig som inte kan/får adoptera, tex Irma 01. Men, ni som säger att adoption inte är ett alternativ för att man då inte delar gener eller att adopterade mår dåligt. Då måste jag bara få skriva att jag inte bryr mig ett smack om gener. Min make är adopterad & har inga traumatiska minnen eller obearbetade svåra upplevelser pga hans bakgrund. Jag skulle gärna adoptera. Tur att det finns många som vill det, annars skulle de föräldralösa barnen få ännu mer traumatiska, svåra upplevelser att bearbeta- utan föräldrar som älskar dom. Personligen skulle jag hellre finnas där för någon som mår dåligt än att välja bort den personen, jag orkar vara ett stöd för mina barn. Jag är Mamma till en pojke via ÄD & är överlycklig över hans existens helt utan att sakna  mina gener & skulle vi adoptera syskon skulle jag vara lika lycklig över det barnet. Vill inte skälla på någon med detta inlägg, tycker bara att man kan vara lycklig över det man har utan att negga på andra alternativ alltför mycket, särskilt om man inte upplevt det själv. Jag tror att de allra flesta föräldrar till adopterade barn som mår dåligt fortfarande är lyckliga över att de har adopterat just de barnen.Kram
    Tack!

Jag tror inte någon här har naggat ner på adoption som alternativ. För en del går det inte, för andra känns det helt enkelt för svårt. För mig käns tanken främmande och svår att hantera, trots att jag kan se att det finns en massa barn i världen som skulle behöva ett trygt hem. Rent logiskt skulle ju det vara en bra lösning. Logik kan tyvärr inte alltid vinna. Du gjorde också en ÄD innan du gick in för en adoptionsprocess, ifall jag förstår saken rätt, så du vet att det inte är enkla eller okomplicerade känslor eller frågor inblandade.

En sak som gör mig illa berörd är att många verkar anse att det är ens "plikt" att adoptera ifall man inte kan få egna barn. Om man inte gör det är man bara självisk. Jag säger inte att du tycker det, jag tror inte du gör det. Ofta bara känns det så. Par med egna genetiska barn kan i många fall också adoptera, men eftersom de har lyckats få barn på annat sätt "behöver" de inte det, så de lämnar det till oss ofrivilligt barnlösa. Jag får ofta känslan att en del tycker jag är självisk för att jag inte känner att adoption är rätt för mig, och det gör mig väldigt ledsen.

Jag beundrar alla som kan och vill adoptera. De är starka människor som vågar tackla stora känslor. Jag kanske inte är tillräckligt stark, helt enkelt.
Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?