• Irma01

Varför äggdonation utomlands?

Hej

Far: Det är lite lätt att bara slänga ur sig sådana kommentarer. Jag skulle gärna adoptera, men det får jag inte eftersom jag är i remission från blodcancer. Och då måste jag vänta fem år innan jag kan få adoptera och inte ens är det säkert eftersom en hel del länder tillåter inte det. Fast min man är så vitt vi vet frisk, och ensamstående får adoptera men inte vi. TRo mig jag har ringt runt och undersökt!

Adoptionsprocess är dessutom väldigt lång och jobbig och ösäker.
    Dessutom finns det män, till exempel som inte klara av adoption, och gärna vill att barnet ska ha ett genetisk koppling till dem. Det finns många förklaringar. Och sitter man inte själv där då är det svårt att döma. Man vet ju inte hur man känner innan man är där.

Sandra, vad jag förstår har det mycket med lagstifningen att göra. Varför det är så vet jag inte.

Mvh,

• Irma01

Hej Far,

Det är lugnt {#lang_emotions_smile}, ibland är man lite känslig bara. Jag menade inte heller att svara kort, men ibland är man trött på att behöva förklara sig hela tiden.{#lang_emotions_yell}

Vad jag har förstått är ett av anledningen till att det är långa kört i Sverige är att donation är inte anonymt, dvs barnet har rätt att få veta vem donatorn är, vilket gör att många kvinnor väljer att inte donera. Dessutom måste donatorn ta medicin under en tid och själva processen är tyngre än för män att donera sperma, vilket också gör att många kvinnor avstår.

I Spanien t.e är det helt anonymt. Visst, man kan också tycka att barnet borde få rätt att veta vem donatorn är, men det är ju inte som en adoption, donatorn vill bara hjälpa en annt par på vägen, när det är en adoption är det oftast för att mamman inte ha råd att behålla barnet t.e, och det finns mycket mycket mer sorg i hela processen. Naturligtvis är det fantastikt att barnet får ett bra liv och kärlek, missförstå mig inte. Men hela den "bakgrunden" slipper du helt med ÄD.

Mvh,

• Irma01

Hej Jaqi,

Jag ska ner till Spanien om två veckor för ett första besök på Instituto Bernabeu i Alicante. Kan inte säga så mycket än, men än så länge har kontakten varit bra. Men jag kommer att veta mer efter nesöket så klart...

Hemsida:
    http://www.institutobernabeu.com

Sedan finns det så klart AVA kliniker, det finns vad jag vet också en i Tjeckien, och även UK har en enklare lagstifning, och få köer.

Hoppas det hjälper!

Mvh,

• Irma01

Hej Sandra,

Håller fullständigt med dig. Kan också känna att andra förväntar sig att barnlösa ska adoptera. Så länge man inte själv sitter i den situation går det inte att förstå faktiskt.

Själv får jag inte adoptera pga min diagnos. Men även om jag hade kunnat hade det varit en lång väg som jag inte vet om jag hade orkat med. Av flera skäl.

Sedan hoppas jag kunna bära ett barn själv. Det låter kanske själviskt men det är så jag känner.

Precis som sandra säger brukar man inte svara till fertila par när de berättar att de är gravida "Varför adopterar ni inte för?".

Varför får de som väljer att göra ÄD den frågan jämt och ständigt?

Mvh,

• Irma01

Hej Emmylou,

Hoppas att du inte trodde att inlägget var till dig. Vad jag menade iaf är att som barnlös får man ofta den frågan av andra människor. Inget annat. Jag beundrar alla som adopterar, jag tycker att det är fantastiskt. Jag hade gärna försökt om jag kunde, även om jag kanske hade blivit knäckt av den otrolig lång och jobbig resa det är.

Vad jag är trött på är att behöva förklara varför jag vill prova ÄD när många alltid frågar varför jag inte tänker på adoption (inna jag inte fick längre...)

Det var allt.

Jag håller med dig, det krävs mer av adoptiva föräldrar än biologick föräldrar, då de måste bemöta andras fördomar.

Mvh,

Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?