• crijo

Varför äggdonation utomlands?

Vi har försökt adoptera. Vi har tom fått medgivande. Men...min man är snart 45 och medgivandet gäller i bara 2 år- inte en chans att förlänga, medan köerna till både skicka sina papper från Sverige och i adoptionsländer är längre än det.
    En adoptionsprocess kostar mellan 120000 -250000, beroende på landet man väljer.
    Så, ja, trots att vi har kämpat för det, ÄD är sista chansen för oss.

• crijo

Sandra: Två andra saker som kan vara avgörande att välja åka utomlands är att i dem flesta fall får man inte hela "skörden" av ägg från donatorn när man gör det här i Sverige. En embryo enbart återförs åt ggn. Man kanske vill ha bättre förutsättningar efter att ha väntat så länge.

• crijo

Emmylou: Jag har flera vuxna personer i min omgivning som är adopterade. Det är olika hur man upplever det hela. Jag ville adoptera och är inte främmande från  ämnet. Alla är inte lämpade som adoptivföräldrar men är utmärkta föräldrar åt sina biologiska barn. Det är inte alls ett lätt beslut att ta. Det är tråkigt när man dock  tar beslut grundat mer på den mänskliga tendensen att generalisera utan att ha tillräklig kunskap i ämnet. Men det finns ju gott om personer som vill och lyckas adoptera.

• crijo

Ja, jag tyckte att det var löjligt att gå på kurs, innan jag gjorde det. Nu rekommenderar jag den kursen. Det var suveränt! I början undrade vi alla vad vi gör där och i slutet kunde vi inte fatta att det var över...Det var överaskande BRA!

Tack, jag hoppas det oxå.

• crijo

Jag får/ har fått denna frågan många ggr. Jag tror inte att dem flesta som frågar varför man inte adopterar tänker på det som en självklarhet. Det kan vara bara bristande kunskaper i ämnet.
    a. man har ingen anning vad detta innebär
    b. man kanske vill leda samtalet till "en lösning" på "barnlöshet" och inte på frustrationen att "inte kunna", utan att veta precis vad man pratar om.
    c. Det är svårt att föreställa sig vilken kamp detta är.
    d. Sådan information skaffar man bara om man behöver/drabbas/anhörig-vän drabbas. Hur många personer vet egentligen att ÄD finns?

I alla fall jag tycker att adoptera är ett förmån, inte en plikt.

• crijo

Vi ska ju alla som är i dem trådarna göra ÄD. Orsakerna är olika, men vi har någonting gemensam: vi hoppas på att få ÄD barn, eller hur? Själv är jag på RD7 och känner ingenting.

isisisis, du har fått så himla gulliga ungar!!!! Så underbart att du har lagt ut lite kort på dem.

Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?