Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
Kan inte svara på de första frågorna det blev urakut. Men:
*Hur fort läkte såret?
Efter ca 5 dagar tog de bort agrifferna. Men det tar åtta veckor innan det är läkt på riktigt.
*Fick ni vara på uppvaket?
Ja, men när jag vaknat från narkosen fick jag snabbt träffa dottern.
*Hade ni svårt att få igång amningen?
Det tog 1 1/2 vecka innan jag fick börja amma men ändå fick jag igång den. Lätt var det inte eftersom min dotter tyckte sonden(som hon hade) var smidig. Jag helammade henne sedan tills hon var sex månader men mycket mycket krångel var det.
*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
Såret i sig hade jag inte ett dugg ont i. Där låg tom min dotter och spjärna med sina fötter. Det som gjorde ont var att skratta eller nysa och sånda saker. Så jag fick hålla en kudde mot magen. En gördel rekomenderar jag starkt!
*Hur ont gör såret egentligen?
Inte speciellt ont.
*Vad fick ni mot smärtan i så fall?
Jag fick panodil och en annan starkare värktablett som jag dessvärre fick utslag av så den slutade jag med snabbt.
*Hur rörliga var ni efter ks?
Det gick väldigt snabbt att bli rörlig. Samma dygn ska man ju stå på benen. Det var riktigt obehagligt och jag hängde på sköterskan men när man väl gjort det gick det snabbt framåt. Ju mer man rör sig destå bättre går det. Det var svårt att resa sig ur sängen i kanske en vecka efteråt. Men när man väl var uppe var det inga större problem förutom att det kunde spänna i snittet och att det gick långsammare en vanligt. Jag tyckte att det var otäckt att duscha första gången efter snittet men då fick jag ha en sköterska med mig eftersom jag var så feg
*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
Kanske tre veckor innan jag kunde röra mig obihindrat men om jag tog i för mycket så började det kännas.
*Hur tungt får man lyfta egentligen?
Man ska bara lyfta vikten av sin bebis under ganska lång tid. Åtta veckor tror jag detär det sagt. Men jag följde nog inte de råden. Däremot så ska man nog vara väldigt väldigt försiktig med sånt som påfrestar magmusklerna. Exempelvis är inte sittups nån bra idé under lång tid efter eftersom magmusklerna är delade..
Lycka till TS!!