Inlägg från: Elin hogberg |Visa alla inlägg
  • Elin hogberg

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Jag födde min första dotter vaginalt men med min andra dotter blev det akut kejsasnitt så det var alltså INTE planerat men jag svarar ändå!

Jag var vaken under snittet,

Själva snittet kändes ingenting, jag kände inte heller när dom "rota runt",
    När dom plockade ut henne kände jag som ett sug typ,, svårt att förklara men det var samma som när jag fdde vaginalt, typ som när du släpper proppen och vattnet med dylikt rinner ut!

Själva snittet och uplockandet tar inte många minutrar, jag fick inte se min dotter direkt då dom var tvunga att suga henne för hon hade svalt mekonium färgat vatten,jag var inne på op 40 minuter kanske, min man var med mig hela tiden, själva snittet och när dem sydde ihop mig gjorde inte ont,

Jag var inte på något uppvak eftersom jag var vaken under snittet utan kom in på förlossningsrummet igen, där fick jag vänta några timmar innan jag kom upp på bb,

Amningen funkade dirket, ammade lillsnuttan så fort jag kom tillbaka på förslossningen från op,
    När bedövningen släpper känner man inte det så fruktansvärt mycket med tanke på att så fort man känner "något" så fick jag morfin,

jag gjorde snittet på morgonen vid 07.00 och vid 20.00 på kvällen fick jag ställa mig upp första gången,
    dagen efter fick jag gå några meter till dushen och duscha, den kvällen fick jag  vandra runt hur jag ville och orkade,

Jag åkte hem efter 3 dagar, jag gick själv från bb till bil,

Väl hemma får man äta panodil om så behövs!

två veckor efter snitt så var så såret läkt, men jag var fortfarande öm,
    det enda jag fick lov att lyfta var min nyfödda dotter,

Det jag tyckte var jobbigast med snittet var inte att det gjorde ont efteråt utan dom förbaskade clipsen!
    Jag blev ihop fästat med Agraffer, ser ut som såna man häftar ihop papper med, det kändes som att jag inte kunde sträcka ut mig ordetligt när dom satt där, men efter en vecka var dom borttagna!

Ca 3-4 veckor efter snittet mådde jag hhur bra som helst! var förvånad över att läkeprocess och dylikt gick så lätt!

Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!