• Anonym (Bea)

Smittar halsfluss?

Jag har ett dilemma. Jag har förmodligen halsfluss men vet ej säkert eftersom jag inte varit och tagit en halsodling. Imorgon ska jag dit på morgonen och jag funderar på att jobba kanske 2 timmar innan jag ska dit, för om jag inte har halsfluss åker jag tillbaka till jobbet efter det och förlorar därmed ingen inkomst. Men om jag har halsfluss, kan det då smitta mina arbetskamrater?

Om det smittar, skulle ni bli arga om er kollega kommer på morgonen, trots att hon misstänker att hon har halsfluss och sedan har det?

• Svar på tråden Smittar halsfluss?
  • Anonym

Ja det smittar, och ja jag hade blivit arg eftersom min ekonomi påverkas om jag måste vara hemma pga sjukdom.

• lokisse

ja pa bada fragorna!

Difficile est saturam non scribere
  • Mei

Nej jag skulle inte bli arg. Så tillvida du inte är någon som går runt och petar dig i munnen utan att tvätta händerna efteråt etc. De bakterier som orsakar halsfluss kan ju smitta. Men det finns ju folk som är bärare av de bakterierna utan att de själva är sjuka - och de går ju runt i samhället som vanligt. Så jag skulle säga att det är helt ok så länge du tvättar händerna och inte hostar på folk och så.

Barn som har halsfluss bör dock vara hemma ett par dagar efter påbörjad antibiotikabehandling. Deras handhygien är i regel sämre och de lever fysiskt tätare inpå sina kamrater.

• Anonym (Bea)

Men hur länge smittar det då? När kan man gå tillbaka till jobbet igen?

• Poloc

Nej, jag tycker inte du behöver vara hemma om du - som Mei säger - ser till att ha god handhygien osv. Halsfluss smittar inte så lätt.

www.1177.se/allakapitel.asp&AllChap=True&PreView=

• Anonym

Ja det kan smitta och hade du varit min arbetskamrat hade jag inte blivit lycklig på dig. Tillhör den skaran som blir fruktansvärt sjuk av halsfluss.

• Anonym (dr)

Har du ont i halsen beror det på antingen bakterier eller virus. Båda är smittsamma, men om du tycker du är frisk nog att jobba så gör det.

Handsprit och pussförbud reducerar den mesta smittorisken.
    Men jobbar du med gamla eller immundefekta människor så kanske du ska vara hemma...
  • Anonym (Bea)
    Poloc skrev 2010-03-18 19:37:19 följande:
    Nej, jag tycker inte du behöver vara hemma om du - som Mei säger - ser till att ha god handhygien osv. Halsfluss smittar inte så lätt. www.1177.se/allakapitel.asp?CategoryID=26257&...=
    Tack för det svaret! Jag går nog till jobbet imorgon ändå, sen frågar jag läkaren vad han tycker.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (dr) skrev 2010-03-18 19:50:44 följande:
    Har du ont i halsen beror det på antingen bakterier eller virus. Båda är smittsamma, men om du tycker du är frisk nog att jobba så gör det. Handsprit och pussförbud reducerar den mesta smittorisken. Men jobbar du med gamla eller immundefekta människor så kanske du ska vara hemma...
    Ja jag har ju feber också, nu ikväll 38,5 grader men det går ju ner om man tar en alvedon, jag brukar inte bli så jätteklen med feber, bara att man fryser. Kan det smitta mer om man har feber?
Svar på tråden Smittar halsfluss?