elisch skrev 2010-03-19 08:33:54 följande:
Han sover ca 19.30-06.00 på natten, med ett par uppvak. Dagtid sover han 2 ggr, första gången vid 08.30, då brukar han sova 1-2 timmar. Sedan sover han en gång på eftermiddagen vid 13-14 tiden. Den brukar bli ca 1 timme lång. Så totalt 2-3 timmar fördelat på 2 pass. Han står upp och försöker leka, sträcker sig efter mig och kastar ner nappen på golvet. Ibland står han och biter på sängkanten så att det knakar i tänderna Låter jag honom stå så blir han ledsen efter ett tag. Då brukar jag lägga ner honom i sängen, men oftast så ställer han sig upp direkt efter och börjar om. Går jag ut så blir han jätteledsen. Ibland när sambon nattar upplever jag att det går lättare. Då han han till och med somnat ensam i rummet. Han blir inte lika ledsen när pappa går ut verkar det som. Vet inte om jag ska prova att lyfta upp honom ett tag när han blir ledsen och sen lägga ner honom som MalinEddie gjorde?
Har du läst om tassmetoden:
www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
Den liknar den metod vi använde. Varken babywhisper eller tassmetoden är gråtfria metoder men man lämnar inte barnet ensamt när det gråter som i exempelvis 5mm. Vad ni än gör tycker jag att ni ska göra upp en plan innan för vad ni ska göra. Provar man en massa olika saker blir det lätt att man förvirrar barnet. Bestäm er för en strategi och kör på det! Använder man en metod som BW eller Tass kan det vara skönt att vara två eftersom det blir mycket upp och ner ur sängen innan det sitter.
Hur ser era rutiner ut innan ni lägger honom? En mysig nattningsrutin är ju jättebra att ha för att visa att snart är det dags att sova.
Sen skulle jag om jag var du prova att låta honom sova två timmar dagtid, inte mer. Och detta inte senare än 14.00.