• HJ81

Hemmagjorda chips

Vi tänker försöka oss på att göra egna potatischips i ugnen och då vill jag gärna ha lite tips från er som har erfarenhet av det. Hur gör man bäst för att få tunna skivor, ta potatisskalaren eller osthyvel? Vilken olja är godast att ha på och hur mycket olja ska man ha? Och hur länge ska de va inne i ugnen? Saltar man före eller efter?

• Svar på tråden Hemmagjorda chips
  • Mrs Charles

Om du googlar tror jag att du kan hitta recept. Vi försökte göra chips på palsternacka en gång för längesen och då hittade vi recept på nätet. Men vi råkade göra lite för tjocka skivor så dom blev inte sådär krispiga och goda.

• Madame Mom

Jag skulle rekomendera dig att göra i en wokgryta eller en stekpanna.. Häll i ca 5 cm olja, låt det bli varmt och lägg sen i en lagom mängd tunt hyvlad potatis (Jag använder potatisskalaren och det blir perfekt skivor). Låt dom ligga i oljan tills dom blir gyllene och krispiga, ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper (innan dom blir helt torra så krydda med valfri krydda). Sen fortsätter du/ni tills alla chipsen är klara. Blir supergott!!!

• Mrs Charles
    Madame Mom skrev 2010-03-18 21:04:52 följande:
    Jag skulle rekomendera dig att göra i en wokgryta eller en stekpanna.. Häll i ca 5 cm olja, låt det bli varmt och lägg sen i en lagom mängd tunt hyvlad potatis (Jag använder potatisskalaren och det blir perfekt skivor). Låt dom ligga i oljan tills dom blir gyllene och krispiga, ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper (innan dom blir helt torra så krydda med valfri krydda). Sen fortsätter du/ni tills alla chipsen är klara. Blir supergott!!!
    Har du i rapsolja?
  • Madame Mom
    Mrs Charles skrev 2010-03-19 15:27:26 följande:
    Oops...  missade att du hade en fråga till mig, men ja...  rapsolja eller majsolja eller helt enkelt den oljan som heter Frityrolja.. Vilken som funkar utmärkt..  bara INTE olivolja...
  • HJ81
    Madame Mom skrev 2010-03-20 01:16:45 följande:
    Oops...  missade att du hade en fråga till mig, men ja...  rapsolja eller majsolja eller helt enkelt den oljan som heter Frityrolja.. Vilken som funkar utmärkt..  bara INTE olivolja...
    Hur kommer det sig att man inte ska ha olivolja? Nu testade vi igår men vi gjorde i ugn och hade på olivolja eftersom det var enda oljan vi hade hemma. Det blev riktigt misslyckat tyvärr, endast några blev sådär knapriga och goda.
  • Vårkänslor

Olivolja kan man väll ha i om man gör i ugn.. Men inte om man fríterar för olivoljan klarar inte den höga värmen..

Svar på tråden Hemmagjorda chips