• Parasitens mamma

Är det karens på 48 timmar även när barnet kräkts efter dålig mat?

Min 2-åring kräktes en gång i onsdags kväll. Jag befarade att det var kräksjuka, så han har varit hemma idag. Misstänker nu att det inte var kräksjuka, utan snarare att han fått i sig gammal mat.
    Kan jag skicka honom till dagis imorgon eller är det karens på 48 timmar även när man kräkts efter dålig mat?

• Svar på tråden Är det karens på 48 timmar även när barnet kräkts efter dålig mat?
  • AnnaS84

Eftersom du inte vet om det är magsjuka eller matförgiftning borde du hålla honom hemma 48 timmar oavsett.

• Mars2007

Med tanke på att vi precis har varit magsjuka.. blev smittade av kusinen som ätit en dålig korv hette det... så kanske det är bättre att vara på säkra sidan

• Golvmoppen

48h, för det luriga med barn är att de många ggr bara kräks 1ggn - även om det är magsjuka.

• pigglet

Man smittar ju inte om man kräks pga matförgiftning. Men frågan blir väl hur säker man kan vara på det?

En natt (efter ett restaurangbesök) fick jag och de 2 barnen "magsjuka" - alla 3 började kräkas inom 3 timmar, mycket häftigt förlopp  :(
    Sjukvårdsrådgivningen ansåg att det förmodligen var matförgiftning, eftersom alla vi som ätit carbonaran blivit sjuka sammtidigt. Min man, som åt en kötträtt, klarade sig helt.

Men det är ju sällan man vet... Förän någon annan blir smittad - då vet man  :(

• Parasitens mamma

Tackar för snabba svar! Det blir mysdag hemma för oss imorgon. :)

• baby87

Min son spydde åxå igår morse men ja tror de va för svärmor o svärfar gav honom 3st rulltårta bítar Han kräks altid när vi varit där ,,sen igår vid middagen åt han en sked mat sen kräktes han upp lunchen Ska ja också hålla han hemma ?? Han har ätit som vanligt idag

Älskar Mina Pojkar
  • SaramedM
    baby87 skrev 2010-03-18 22:22:25 följande:
    Min son spydde åxå igår morse men ja tror de va för svärmor o svärfar gav honom 3st rulltårta bítar Han kräks altid när vi varit där ,,sen igår vid middagen åt han en sked mat sen kräktes han upp lunchen Ska ja också hålla han hemma ?? Han har ätit som vanligt idag
    ja så klart han ska vara hemma
  • baby87
    SaramedM skrev 2010-03-19 09:11:25 följande:
    ja så klart han ska vara hemma
    Okej ja jag håller han hemma
    Älskar Mina Pojkar
Svar på tråden Är det karens på 48 timmar även när barnet kräkts efter dålig mat?