Olivblomma skrev 2010-03-18 21:51:04 följande:
Egentligen kanske denna tråd inte passar under "gravid" -för gravid är jag inte för tillfället..men det var forumet "grav.komplikationer" jag ville åt.
Jag drabbades av placentaavlossning i vecka 33 (med första, och än så länge enda, barnet). Hade inga riskfaktorer, tillhör ingen riskgrupp. Dottern förlöstes med katastrofsnitt, förlossningen och tiden därefter var oerhört traumatisk och omtumlande.
För oss gick det bra, idag mår både jag och min dotter bra (vi fick dock bo en månad på neonatalen), vi klarade oss utan kvarvarande komplikationer.
Dock skulle jag så hemskt gärna vilja utbyta tankar och funderingar och bara få älta lite med andra mammor som drabbats av detta. Och ni alla som vill är så välkomna att svara oavsett hur det slutade i erat fall..
Hur hanterar man oron att det ska hända igen vid nästa graviditet?
Ni som fått flera barn, vad för uppföljning fick ni under graviditeten?
Jag ska i slutet av denna månaden på ett möte med läkare från spec-mödravården och få svaret på analysen av själva moderkakan, eventuellt en förklaring (om någon finns) till varför det hände.
Många tankar snurrar..
Skulle vara SÅ tacksam för svar från er som drabbats av detsamma!
Jag drabbades av ablatcio placenta med mitt första barn som föddes 2001, jag hade en total avlossning & hans liv gick således inte att rädda. Jag hade förlorat en hel del blod & blev snittad UR akut - pga avlossningen drabbades jag av DIC & svävade själv mellan liv & död i drygt en vecka. Låg nedsövd i respirator, mot alla odds överlevde jag svävade precis på gränsen.
Jag/vi har inte heller fått ngn förklaring till detta, låg inte i riskzonen för detta & har inga sjukdomar som kan göra att detta sker.
Ett år senare föddes nr2, det var nog ett NU ELLER ALDRIG scenario för oss, vi fick extra kontroller & var välkomna in på extra UL närsomhelst vi ville, detta var ju psykosocialt. Med nr2 var det planerat snitt, vilket var tur, för denna gång satt moderkakan istället fast i ärrbildningen så man fick skära loss en liten bit av livmodern. Allt gick bara bra med både mig & dottern.
Nr3 kom två år efter nr2 även där gick allt som det skulle. Ngn extra kontroll men mindre än med nr2, jag kände mig själv även lugnare rent psykiskt under denna graviditet.
Nr4 kom 8år efter nr3, även här gick allt bra & han föddes såklart även han med planerat snitt. Moderkakan släppte manuellt med viss svårighet.
Så jag har endast haft en avlossningen & påföljande graviditeter har gått bra.
Med nr2 intalade jag mig själv att jag var lugn & inte orolig osv men i efterhand var jag ju rent ur sagt livrädd att det skulle ske igen. När jag sedan såg att det kunde gå bra, blev jag mindre & mindre orolig för varje graviditet.
Svårt att förklara hur man ska hantera fler graviditeter, tror man hittar sitt eget sätt att hantera oron kke med stöd samtal & extra kontroller kan göra att man känner sig lite lugnare iafa.