• Hanne2

Farligt med alkoholfritt vin????

Hörde av en kompis att det är skadligt att dricka alkoholfritt vin när man är gravid. Trodde det var till för oss. Hade tänkt lura folk på fest så att dom inte vet att jag är gravid.

Hon sa att det är lika mycket alkohol som i barncider, då borde det väl inte vara ngn fara, men tydligen.

Vad vet ni?

• Svar på tråden Farligt med alkoholfritt vin????
  • Blem68

Enl en tråd här så skulle dennes Bm ha gett det förslaget om alkoholfritt vin. Och jag har druckit en alkofri öl. Så lycka till!!!

• ThereseLaurin

ja tror inte att det är någon fara..men som sagt jag vet inte..men om barn dricker sån cider så kan det ju inte vara farligt..

• Hanne2

Känns så överdrivet bara!!

• turia

man ska inte lyssna så mkt på folk läs promillen..

• uniMog

Farligt och farligt... Det är i princip inte alkoholfritt.

"Alkoholfritt vin
    Rubriken är egentligen en paradox eftersom vin utan alkohol inte är vin i korrekt mening. Alkohol förekommer i liten omfattning i livsmedel som saft, sylt, filmjölk m.fl..

Alkoholfria är enligt Riksskatteverkets definition alla födoämnen vars alkoholhalt ej överstiger 2,25% räknat efter volymen alternativt 1,8% räknat efter vikten.
    Alkoholfritt vin kan bestå av avalkoholiserat vin eller druvsaft vars jäsning tidigt har avbrutits"

Dvs JA det kan innehålla alkohol men det gör även andra födoämnen som fil och juice.

• jojjo113

Är det 0 promille (som det är i många alkoholfria viner) så är det ingen fara allas!

• PamPam

Ja man ska inte lyssna på allas kommentarer...

• Superkarol

De sa på TV 4 igår att 1 glas vin/ vecka går bra utan att skada barnet...
    Då måste man juh kunna dricka alkoholfritt vin oxå..

• mysiss

Jag har drukit det moserande vita alkoholfria vinet det var jätte gott. Sen håller jag mig till alkoholfri öl mums.

• AnneSophie

Det är helt ok att dricka alkoholfritt vin när man är gravid.

En del av produkterna på Systembolaget innehåller alkohol - högst 0,5 volymprocent - men kallas ändå alkoholfria.
    Så det kan tyckas paradoxalt att kalla sortimentet alkoholfritt, men 0,5 procent är gränsen för att inte ge utslag vid ett blodprov, och det är riskfritt för både gravida och bilförare.

Finns dessutom många dagligvaror som innehåller =

Svar på tråden Farligt med alkoholfritt vin????