• karinALICEsonny

hur ta sig till förlossningen om man ej har egen bil??

jag har en liten fråga ang att ta sig till förlossningen om man inte har tillgång till egen bil

vi räknade med att min mor skulle skjutsa oss när det var dags men hon har nu planerat en resa till sthlm just BF-veckan och jag vill va förberedd på hur vi ska ta oss till förlossningen om hon inte skulle kunna skjutsa oss...

hur gör man egentligen? någon med erfarenhet? tar man en taxi? ringer man ambulans om man inte har bil själv..

och om man tar en taxi, någon med erfarenhet om det? hur tar en taxichaffis en sån situation liksom... om vattnet gått/går... ska man sitta med ett lakan i bilen eller? jag gjorde ju det i min mammas bil sist för det bara forsade vatten ju.. dessutom blodblandat vatten.. snacka om pinsamt om man åker taxi då....

nää.. vad ska man göra?

• Svar på tråden hur ta sig till förlossningen om man ej har egen bil??
  • Fiyali

Vi tänker ta taxi!
    Om allt är som det ska vill säga, annars ringer vi ju en ambulans! :)
    Lycka till!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Johans Pillerill

Min kompis ringde taxi när deras knatte skulle födas... Han var hysterisk och vågade inte köra själv "GE MIG EN KVINNLIG CHAUFFÖR SOM KÖR FÖRSIKTIGT!"

• Icnivad

Vi fick en lapp nere hos MVC med nummret till landstingets beställningscentral, där man kan beställa en taxi till förlossningen för sjukresekostnad. 50:-/resan, sen spelar det ingen roll hur långt det är till förlossningen. den lappen har vi liggandes på bordet eftersom att det är dags när som hellst för oss.
    Vet inte om det är olika beroende på vilket landsting man bor i, men så är det här i uppsala i alla fall!

• AnnaS84

Ambulansen kommer inte så länge allt är som det ska. Det får nog bli taxi för er. Har hört om det som Icnivad besrätta,... kolla med din BM!
    Lycka till!

• karinALICEsonny

åh tack för svar.
    jag ska höra med min barnmorska nästa gång jag ska dit. det låter ju toppen det där med landstinget, för jag vart lite orolig att resan lär gå på över 1000 spänn eftersom vi ska ca 1 timme bort.

Men är det någon som åkt taxi innan till förlossningen? jag menar, stackars taxichaufför... tänk om det e bråttom och så sitter man där och jämrar sig... ja man kan ju kanske be om en kvinna..
    men vad gör man om det sputar vatten åt alla håll o kanter liksom..... man ska ju ändå sitta där en stund i bilen.

• Icnivad
    karinALICEsonny skrev 2010-03-18 22:53:04 följande:
    åh tack för svar. jag ska höra med min barnmorska nästa gång jag ska dit. det låter ju toppen det där med landstinget, för jag vart lite orolig att resan lär gå på över 1000 spänn eftersom vi ska ca 1 timme bort. Men är det någon som åkt taxi innan till förlossningen? jag menar, stackars taxichaufför... tänk om det e bråttom och så sitter man där och jämrar sig... ja man kan ju kanske be om en kvinna.. men vad gör man om det sputar vatten åt alla håll o kanter liksom..... man ska ju ändå sitta där en stund i bilen.
    Jag undrar lite hur det kommer bli för mig med. Dock tar det bara 20-30 min för oss in till sjukhuset, som max. Även jag är intresserad av att höra folks erfarenheter :)
  • Strumpan08

Vi åkte taxi in, men det var inte så dramatiskt, hade knappt värkar och jag hade en binda på mig för vattnet som sipprade. Här i Stockholm var det i alla fall så att man kunde beställa en vanlig taxi, betala den och spara kvittot och sen kunde de på förlossningen hjälpa en med att få resan registrerad som sjukresa så man max behöver stå för 140 kr själv.

Sen kan du ju köpa någon redig blöja/binda och möjligtvis ett badlakan eller plastad frotte eller något att lägga under dig. Utifall att. Och taxichafförerna är nog vana vid det mesta och kommer bara ha jävligt bråttom att få iväg dig till sjukhuset så du inte föder i bilen.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • JuliaåRonjasmammis

Vi åkte taxi in när lillbarnet föddes, då hade jag ungefär 2 min mellan värkarna.  Maken talade om när vi beställde vad som var på gång och var vi skulle, så vi fick en kanontrevlig fyrbarnsfarsa som höll koll på mig (och maken!) och räknade sekunder mellan värkarna hela tiden samtidigt som han berättade om hur det var när hans egna barn föddes. Lite lätt surrealistiskt, men trevligt!

Fördelen med att bo i storstockholm och kunna beställa via Taxi Stockholm, samt ha 20 minuters åkande på motorväg in till SöS!

Är du orolig för att läcka, så ta med nån gammal filt eller täcke och sitt på. Fast jag tror att de flesta taxibilar har skinnsäten, så du behöver nog inte oroa dig, folk FÖDER ju i taxibilar ibland!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Strumpan08
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-18 23:04:23 följande:
    Vi åkte taxi in när lillbarnet föddes, då hade jag ungefär 2 min mellan värkarna.  Maken talade om när vi beställde vad som var på gång och var vi skulle, så vi fick en kanontrevlig fyrbarnsfarsa som höll koll på mig (och maken!) och räknade sekunder mellan värkarna hela tiden samtidigt som han berättade om hur det var när hans egna barn föddes. Lite lätt surrealistiskt, men trevligt! Fördelen med att bo i storstockholm och kunna beställa via Taxi Stockholm, samt ha 20 minuters åkande på motorväg in till SöS!Är du orolig för att läcka, så ta med nån gammal filt eller täcke och sitt på. Fast jag tror att de flesta taxibilar har skinnsäten, så du behöver nog inte oroa dig, folk FÖDER ju i taxibilar ibland!
    Fast är det bara något jag fått för mig, eller är det inte så att OM man dräller fostervatten eller föder i taxin så får man stå för kostanden för rengöringen? Något om att fostervatten är typ omöjligt att få bort eller hur det var... Vet ej om detta stämmer eller om det bara är en myt. :-P
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • omni

Vi fick också en lapp av barnmorskan med numret till landstingets Reseservice, 40 kr per resa. Det är vanliga taxibilar som är kopplade till den tjänsten så det lär ju alltid finnas nån bil ledig. Taxichaufförer är vana vid att skjutsa folk av alla de slag och med alla de krämpor/problem så oroa dig inte för chaffisens skull

Svar på tråden hur ta sig till förlossningen om man ej har egen bil??