• Natali3

Svenska kyrkan eller Filadelfia?

Jag ska döpa min son i svenska kyrkan, central. Vart döpte ni era och vart ska ni?
    Jag anser att svenska kyrkan är den som är bäst, gör man det i filadelfia tex så är det bara "barnvälsignelse" inte dop.
    Och när man kommer till Katolska kyrkan (gudmor, gudfar) Det där ska ju inte ens existera.

• Svar på tråden Svenska kyrkan eller Filadelfia?
  • Frontline

Hemma i huset känns bäst...
    Om vi får fler barn blir det nog i hemmet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dixie

det beror väl på vilken kyrka man tillhör - eftersom vi tillhör svenska kyrkan är våra barn också döpt i sv. kyrkan

• Beno3
    Natali3 skrev 2010-03-19 01:14:19 följande:
    Jag ska döpa min son i svenska kyrkan, central. Vart döpte ni era och vart ska ni?
    Jag anser att svenska kyrkan är den som är bäst, gör man det i filadelfia tex så är det bara "barnvälsignelse" inte dop.
    Och när man kommer till Katolska kyrkan (gudmor, gudfar) Det där ska ju inte ens existera.
    Hur kan man tvinga in barn i en tro!?
  • Sarah84
    Beno3 skrev 2010-07-23 20:14:15 följande:
    Hur kan man tvinga in barn i en tro!?
    Tvinga & tvinga. Är inte speciellt svårt att gå ur om man så vill & det är nog mycket vi föräldrar "tvingar" våra barn till innan de själva är stora nog att välja. & då är de ju också stora nog till att "förändra"
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Beno3
    Sarah84 skrev 2010-07-23 20:17:45 följande:
    Tvinga & tvinga. Är inte speciellt svårt att gå ur om man så vill & det är nog mycket vi föräldrar "tvingar" våra barn till innan de själva är stora nog att välja. & då är de ju också stora nog till att "förändra"
    Vad är det då för mening med dop, verkar mer som ett jippo i så fall.

En som kan själv säga ja eller nej till dop är Bibelenligt.
  • Sarah84
    Beno3 skrev 2010-07-23 20:21:53 följande:
    Vad är det då för mening med dop, verkar mer som ett jippo i så fall.

En som kan själv säga ja eller nej till dop är Bibelenligt.
    Fast om man känner när man blir äldre att ens föräldrar tivingat in en i något så kan ju går ur. För övrigt så tror jag inte så många väljer att gå ur pga att ens föräldrar "tvingat" en att döpas som liten..
  • Beno3
    Sarah84 skrev 2010-07-23 20:49:43 följande:
    Fast om man känner när man blir äldre att ens föräldrar tivingat in en i något så kan ju går ur. För övrigt så tror jag inte så många väljer att gå ur pga att ens föräldrar "tvingat" en att döpas som liten..
    Det måste vara ett eget val av tro som gäller, inte av tvång utan fri vilja.
  • Sarah84
    Beno3 skrev 2010-07-23 20:57:44 följande:
    Det måste vara ett eget val av tro som gäller, inte av tvång utan fri vilja.
    I Sverige lever vi inte som dom gör i många andra länder vad det gäller tro.
    Jag är både döpt & konfimerad, men går inte i kyrkan varje söndag, jag svär imellanåt & är väl inte allmänt troende. Så funkar det ju inte i de flesta andra länder vad man förstått, där kan man inte vara troende på halvfart utan är de helhjärtat.
    Mina barn är döpta & får göra som de vill då de blir äldre, vill de går ur, fine. Vill de konfimera sig så fine..
  • Beno3
    Sarah84 skrev 2010-07-24 10:04:06 följande:
    I Sverige lever vi inte som dom gör i många andra länder vad det gäller tro.
    Jag är både döpt & konfimerad, men går inte i kyrkan varje söndag, jag svär imellanåt & är väl inte allmänt troende. Så funkar det ju inte i de flesta andra länder vad man förstått, där kan man inte vara troende på halvfart utan är de helhjärtat.
    Mina barn är döpta & får göra som de vill då de blir äldre, vill de går ur, fine. Vill de konfimera sig så fine..
    Du bara omformulerade det jag skrev, det ändrar inte på att man måste ta sin egen ståndpunkt.
  • Fia 30

Vi har barnvälsignat våra barn för att vi tycker att de ska få välja själva om de vill döpa sig när de blir äldre. Vi är aktiva kristna och meddlemmar i en församling där vi är engagerade. Måste säga att jag tycker det är en liten märklig tradition att döpa sina barn när man inte ens har en tro....

Svar på tråden Svenska kyrkan eller Filadelfia?