• Sighridh

Rädd treåring

Hej!

Jag har en son på 3,5 år. Jag upplever honom som blyg och inte riktigt vågar göra saker för det kan vara farligt. Han har svårt att släppa loss bland andra människor som är okända och han har svårt att prova nya saker som han inte har provat förut. Hemma är det full fart på honom och han vågar göra saker men dock är han lite mörkrädd och han tycker inte om höjder (när man lyfter upp honom). Men han kan få för sig att saker är farliga, t ex att gå själv till badrummet och tvätta händerna före maten (badrummet ligger vägg i vägg med köket).
    Hur ska jag hjälpa min son att bli mer trygg?

• Svar på tråden Rädd treåring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Våra barn är personligheter redan från början. Några räds ingenting, varken bilar, höga höjder eller andra farliga saker. Några är överdrivet försiktiga och vill alltid vara på den säkra sidan. Men de flesta befinner sig någonstans däremellan. Du beskriver din son som blyg, försiktig och ovillig till förändringar. Du vill hjälpa honom att bli lite självsäkrare.
    Det bästa sättet tror jag är att ta honom på allvar. Kasta inte ut honom i förändringar som han blir rädd av utan stötta honom, gå med honom, visa hur man gör. Rigga situationerna så att de känns trygga för honom. Det kan vara lätt att prata ur ett vuxenperspektiv och säga "det är inte farligt". Men då ska vi veta att barn ofta tar större intryck av att man säger farligt. Ordet inte lägger de inte märke till. Använd därför positiva ord om förändringar, sociala kontakter etc och belöna honom när han klarar det bra. Känn dig också lugn med att detta är en utvecklingsfråga. Han är trygg med dig hemma och då är han orädd för det mesta. När han med tiden blir trygg i den större världen, dagis, vänner, skola etc så kommer han att vara orädd där också.

Med vänlig hälsning

Margit

Svar på tråden Rädd treåring