• Berenike

pojknamn som passar i chile o sverige?

Sitter med nykomlingen i famnen, en pojke den här gången. pojknamn känns svårare, gossen är en chilensk-svensk gatukorsning;) så vi vill gärna ha ett namn som funkar på spanska också. ha kommert antagligen få Juan eller Xan som mellannamn.

vad tycker ni om dessa? behöver lite input...

Damian
    Rafael
    Matteo (lite vanligt kanske)

• Svar på tråden pojknamn som passar i chile o sverige?
  • Lady Bling

Jag tycker att Matteo är jättefint! {#lang_emotions_smile} Kanske är Matteo ett vanligt namn i Chile, men det är inte så jättevanligt i Sverige.

• sandraaa01

Matteo tycker jag var finast av dem :) Min sambo är också från chile och vi ska ha barn, vi söker också passande namn som passar i båda länderna!

• DenNamnbitne

Matteo passar inte så bra i Sverige men de andra två är fina. Rafael tycker jag är tjusigt. Annars tycker jag att Julian är ett väldigt fint namn, det heter min bror. Eller August kanske?

Mvh Adrian

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • weravivvi

James kanske eller Diego???

• emmwr

Jag och min chilenska sambo funderar faktiskt också på Matteo :) BF 29e april. Men man kanske ändrar sig när bebisen kommer. Egentligen är väl Matteo med två T italiensk stvaning och med bara ett T spansk, men eftersom vi kommer att bo i Sverige känns två T eklaskt så slipper barnet påpeka detta hela tiden.
    Jag tycker också om Rafael (min inte min sambo).
    Försök tänka på att namnet ska uttalas ungefär lika på båda språken (vilket enligt min åsikt utesluter James). Tänk också på att namnet ska passa med efternamnet.

Tänk på vart ni ska bo, det kanske också är lite kul med ett typisk svenskt namn, blir lite exotiskt därborta :)

En fråga: Är pappan svensk-chilenare eller har han kvar släkten därborta? Min sambo är hitflyttad för 2,5 år sedan.

Förresten, vi vet inte om det blir en pojke eller flicka; vad tycker ni om Alma?

• LillaMiss Piggy

Chilenska här.Säger som ovanstående.Matteo är jättefin!!

Finns väl inte några riktiga chilenska namn om man nu inte vill gå in på historia. VAr i Chile förra året och märkt att dom lånat namn från Usa. Så egentligen funkar ju allt.

Vet du att Rafael är gubbnamn?? Väldigt gammal namn

NAmn på några jag känner

Samuel
    Kevin
    Lennon
    Alex
    Angelo
    BAstian
    Benjamin
    MAuritzio
    Emiliano
    Fabian
    Gabriel
    Jonathan
    Leo
     det är dom jag kommer på på rak arm sådär

• buffen

har en kompis från chile vars son heter hugo, det är tydligen ett gammalt klassiskt namn i chile och passar ju bra till båda länderna...

• emmwr

Lucas har jag en kompis som heter i Chile. Fast det kanske är lite för vanligt här i Sverige?

Svar på tråden pojknamn som passar i chile o sverige?