• Tant Herta

Stor intelligent hundras!

Vad finns det för stor ras hundar som är klipska, lättlärda med lagom vakt men ingen jakt att ha som gårdshund?

• Svar på tråden Stor intelligent hundras!
  • kita

Mitt svar är Collie,den tillhör ju den mellanstora rasen,men dom är smarta som attan har haft 3 st min gammla är nu 10 år är frisk o glad.
    Hon är bra vakthund oxå,för en månad sen så hade vi missat att en hantverkare skulle in i läg så vi glömde låsa in henne när han öppnade dörren så satt hon där på golvet o bara morrade o visade tänderna,så han stänge kvickt.
    Hon har varit med o fostrat 2 av våra 3 barn o det har hon gjort bra:)
    Det man ska tänka på är att köpa av en bra uppfödare...

• Emelie1988

mitt svar är amstaff =) helt perfekt hund till de=) har 3 valpar hihi till salu=)

• dezibel

Bullmastiff! Smarta men kanske inte snabbaste rasen att utföra saker på  kommando! En underbar hund

• qenzo

Finns väl ingen dum hundras egentligen. Frågan är väl egentligen bara hur mkt man vill arbeta för att få sin gårdsvar att fungera på bästa sätt.

Lagom vakt får ju hunden om du som ledare inte ger den för lösa tyglar och är dessutom väldigt individuellt.
  • Jezamine
    Storpudel{#lang_emotions_heart}
    Avstängd tills vidare
  • Tant Herta

Var hittar man en Broholmer, såg en sådan en gång. Urläckra hundar. Amstaff e för liten men kungspudel var ingen dum ide´, kan dom vakta åxå?

• qenzo
    Tant Herta skrev 2010-03-19 15:52:56 följande:
    Var hittar man en Broholmer, såg en sådan en gång. Urläckra hundar. Amstaff e för liten men kungspudel var ingen dum ide´, kan dom vakta åxå?
    Storpudeln används tom som polishundar på vissa platser i Frankrike :)
    De kan alltså agera väldigt skarpt om så krävs. Som en gårdsvar bör kunna.
Svar på tråden Stor intelligent hundras!