• Tant Herta

Stor intelligent hundras!

Vad finns det för stor ras hundar som är klipska, lättlärda med lagom vakt men ingen jakt att ha som gårdshund?

• Svar på tråden Stor intelligent hundras!
  • qenzo
    Tant Herta skrev 2010-03-19 15:52:56 följande:
    Var hittar man en Broholmer, såg en sådan en gång. Urläckra hundar. Amstaff e för liten men kungspudel var ingen dum ide´, kan dom vakta åxå?
    Jag skulle satsa på att köpa en Broholmer i Danmark för att på så sätt få det bästa urvalet. Aveln i Sverige har jag inte kollat upp så noga nyligen så läget kan ju ha ändrat sig.
  • qenzo

Skickade för tidigt.

Glöm inte de vanligaste gårdsvararna i landet. New Foundland, Pyreneé, Leonberger m.fl.
  • qenzo
    tattoedbeauty skrev 2010-03-19 16:11:35 följande:
    Tervuerens -belgisk vallhund, för smart för sitt eget bästa! 
    Sant ;) Men då följer en rätt hög aktivitetsnivå också och ska man som TS skriver ha bara en gårdshund tycker inte jag att en terv, lakke, schäfer osv är passande.
  • Tant Herta

Nä, ingen vallhund. Jag vill ha en hund som kan vakta gården med alla djur, följa med på ritter i skog och mark, vara tillräckligt stor för att skrämma bort inkräktare.

Den ska absolut inte vara en jakt eller vallhund, jag tror att de tjockpälsade kan få svårt med värmen på sommrarna.

• qenzo
    Tant Herta skrev 2010-03-19 16:42:34 följande:
    Nä, ingen vallhund. Jag vill ha en hund som kan vakta gården med alla djur, följa med på ritter i skog och mark, vara tillräckligt stor för att skrämma bort inkräktare. Den ska absolut inte vara en jakt eller vallhund, jag tror att de tjockpälsade kan få svårt med värmen på sommrarna.
    Fast en icke tjockpälsad hund får problem på vintern. De pälsade hundraserna kyls enkelt ner med mkt skugga, kanske en liten barnpool att bada i osv. Inga som helst problem.
    Men att följa med på ritter kräver en rel snabb hund och inte en alltför tung hundras (med tanke på slitningarna som följer), så i mina ögon går då bergs-/ och herdehundarna bort. Dvs de ursprungliga gårdsvararna.
  • Diremone
    Tant Herta skrev 2010-03-19 16:42:34 följande:
    Nä, ingen vallhund. Jag vill ha en hund som kan vakta gården med alla djur, följa med på ritter i skog och mark, vara tillräckligt stor för att skrämma bort inkräktare. Den ska absolut inte vara en jakt eller vallhund, jag tror att de tjockpälsade kan få svårt med värmen på sommrarna.
    Kanske en dalmatin? Minns inte på rak arm hur de var med vaktandet av gården, men de är ju bra hundar att ha med sig ut när man rider och så.. de är väll från början avlade för att vakta hästar och vagnar från rövare när man var ute å reste förr i tiden så de har ju ingen jakt att tala om i sig då se skulle kunna springa lösa utan att sticka iväg =P
  • Rottis77
    dezibel skrev 2010-03-19 14:51:19 följande:
    Bullmastiff! Smarta men kanske inte snabbaste rasen att utföra saker på  kommando! En underbar hund
    Håller med att bullmastiffen är en underbar ras, men dock inte den smartaste och mest lättlärda. Och fast den inte har världens vaktigaste sätt så tror jag inte att nån går in om dom ser en bullmastiff inne i huset eller på gården.
  • hannis

Berner Sennen!

Många storpudlar har mycket jakt i sig så det är verkligen inget bra val för er.

• Tant Herta
    qenzo skrev 2010-03-19 16:08:40 följande:
    Jag skulle satsa på att köpa en Broholmer i Danmark för att på så sätt få det bästa urvalet. Aveln i Sverige har jag inte kollat upp så noga nyligen så läget kan ju ha ändrat sig.
    Jag har nu bestämt mej att det blir en Broholmer, jag har varit i kontakt med deras förening och blev inbjuden på årsmötet!

Har du en? Berätta isåfall om den, den verkar ju vara helt perfekt för oss!
  • qenzo
    Tant Herta skrev 2010-03-20 13:17:58 följande:
    Jag har nu bestämt mej att det blir en Broholmer, jag har varit i kontakt med deras förening och blev inbjuden på årsmötet! Har du en? Berätta isåfall om den, den verkar ju vara helt perfekt för oss!
    Nej tyvärr har jag ingen men har kollat linjer i många år. Det är en av mina favoritraser och jag försöker hålla mig ajour så gott jag kan :)
    Att gå på ett möte med rasklubben är skitbra :) Riktigt bra erbjudande tycker jag och det säger en hel del om föreningens välvilja att upplysa valpköpare redan då köpet bara är en sprillans ny tanke :)
    De Broholmer's jag träffat har haft allt jag söker i en bergs-/herdehund, utom pälsen :D
    Den tar väl hand om sin gård och sin "flock", den är otroligt fint efterhållen avelsmässigt och har ett stabilt psyke. Den är långt ifrån odresserbar och ofta med på noterna om "flocken" hittar på skoj.
    Jag har säkert glömt nåt nu :) Men jag har all tro i världen att du kommer att finna en mycket trevlig livskamrat i denna goa hundras.
  • Rude Billy

såg du bestämt dig men jag vill ändå tipsa om grand danois.
    Har en själv å han är oerhört lyhörd å lättlärd.
    Visst slår han dövörat till ibland som vilken annan hund som helst.
    Men jag har inte haft några problem med hans inlärning..
    Visst är han lite klumpig men å andra sidan är han bara unghund än=)

I rule, you dont. Deal with it!!
Svar på tråden Stor intelligent hundras!