• Anonym (pessar?)

Ni som provat pessar...

Jag har några frågor till er som använder olika slags pessar... hoppas ni har lust att svara! Jag mår inte bra av hormonella p-medel och känner mig aningens desperat. Pessar verkar ju vara ganska dyra så därför är jag tveksam.

Har ni skickat efter pessaret själva?
    Har storleken fungerat enligt anvisningarna?
    Har ni dem inne hela tiden, alltså tar ut och tvättar och sätter in det på nytt eller bara när ni ska ha sex? Man kan ju tydligen inte sätta in det "spontant" vilket för mig låter lite lustdämpande...
    När ni blir slickade, känner inte er man den där gelen man ska applicera på pessaret?
    Känner er man av pessaret när ni har sex?
    Är det svårt att sätta in/ta ut?

• Svar på tråden Ni som provat pessar...
  • Anonym (Har använt)

Jag har använt pessar och det funkade så att jag gick till MVC och provade ut en storlek. Sen hämtade jag det på apoteket.
    Det är ju som en kondom så man sätter in den innan sex och tar bort det efter. Fast jag har för mig tat den skulle sitta ett antal timmar efter.
    Gubben kände aldrig av det när vi hade sex och inte jag heller, ibland glömde jag att jag hade det inne och märkte det typ dagen efter.

Funkade gjorde det defenitivt inte för oss då jag nu har en sladdis på 9 månader. Och jag får inte heller ha nånting med hormoner så vi får se vad vi ska hitta på nu...

• Anonym

Ja det är ju som ovan här säger att man provar ut den på gyn och sedan hämtar på apoteket. Jag gillade INTE pessar. Lite krångligt att få rätt på plats och så ska man på med sperimiedödande medel. Riktig romantikdödare. Sedan ska den sitta på plats några timmar efteråt. Nä fy, då är kondom mer praktiskt. Eller varför inte testa kopparspiral. Den har ju heller inga hormoner.

• Anonym (pessar?)

Hmm...

Kopparspiral kan jag inte ha, eftersom jag har ganska riklig mens, har blivit avrådd av mina barnmorska pga det... känns omöjligt att hitta något p-medel som passar. Är det något jag tycker är en erotikdödare så är det kondom, min mman gillar det inte heller.

Men tack för era tips, det lät ju i och för sig inte som om ni var särskilt nöjda. Fler barn vill vi INTE ha, vi är såååå nöjda med de två vi har

Knepigt det här med preventivmedel.

• Anonym
    Anonym (pessar?) skrev 2010-03-19 19:14:55 följande:
    Hmm...Kopparspiral kan jag inte ha, eftersom jag har ganska riklig mens, har blivit avrådd av mina barnmorska pga det... känns omöjligt att hitta något p-medel som passar. Är det något jag tycker är en erotikdödare så är det kondom, min mman gillar det inte heller.Men tack för era tips, det lät ju i och för sig inte som om ni var särskilt nöjda. Fler barn vill vi INTE ha, vi är såååå nöjda med de två vi har Knepigt det här med preventivmedel.
    Ja det är jätteknepigt med preventivmedel. Jag höll på att bli galen. Jag har också riklig mens, men körde ändå på med spiral. Tycker ändå att det funkar någorlunda.

Om du tycker kondom är en erotikdödare, så tror jag du kommer tycka att pessar är ännu värre faktiskt. Sedan är ju pessar inte så säker heller, eftersom det är lätt att den hamnar fel. Hoppas du hittar en bra lösning iaf.
  • Anonym (pessar?)

Anonym, var det kopparspiral du hade? Eller har?

Jag har mens i 6-7 dagar och därför tyckte barnmorskan att det inte skulle vara någon störra idé att prova just kopparspiral.

• Anonym (Milex*)

Var hos BM i onsdags och provade ut rätt storlek och lärde mig hur man får det på plats. Var skitenkelt! Blev överraskad helt klart.

Har käkat minpiller i många år men känner att jag vill va utan hormoner nu och då passar ju pessar bra. Tål inte kådisar så bra, får sån klåda efteråt.

Ja iallafall så beställde BM pessaret hos leverantören i onsdags och dagen efter fanns det i brevlådan. Har provat en gång och få dit det och det är enkelt, lite krångligare och få ut det men får nog kläm på det med.
    Jag behövde inte betala för pessaret nu första gången, behöver jag ett nytt i framtiden eller byta storlek så kan jag beställa själv hos leverantören.

Min BM sa oxå att sätta ditt pessaret på kvällen innan man går och lägger sig, blir det sex så blir det annars plockar man ju bara ut det på morronen. Efter sex så ska det sitta inne minst 6 timmar för att va säkert.
    Man får recept på spermiedödande medel och hämta på Apoteket men det är dyrt 340:- för en tub samt kan irritera och svida. Finns en annan kräm Kontragel grön som kan beställas på femcap´s hemsida som är snällare och billigare. Tror det var 130:- för en tub.

Jag har velat testa pessar i många år men det har vart opoppis som p-medel samt att krämen inte tillverkades ett tag sa dom. Jag fick nys om pessar efer att ha läst här på FL och läst bara positiva kommentarer om det. Sök på Milex eller femcap så hittar du trådarna. Pessar har lika hög säkerhet som minipiller.

• Anonym
    Anonym (pessar?) skrev 2010-03-19 19:35:03 följande:
    Anonym, var det kopparspiral du hade? Eller har?Jag har mens i 6-7 dagar och därför tyckte barnmorskan att det inte skulle vara någon störra idé att prova just kopparspiral.
    Ja det är koppar jag har. Hade mens i 8 dagar innan. Blöder inte mer nu, men det blir tyvärr lite mer utdraget ibland. Kan ha några dagars brunaktiga flytningar innan själva mensen kommer igång. Det är inte så kul förstås, men eftersom jag inte vill ha hormoner känner jag att få leva med det. En barnmorska avrådde mig, en annan sa att jag skulle testa. Kommer absolut att fortsätta med den, känns väldigt tryggt.
  • Anonym (pessar?)

Anonym, hur länge har du haft din kopparspiral insatt? Har du haft några biverkningar, förutom flytningarna?

Det här med pessar känns så himla knepigt, antingen verkar folk vara nöjda eller inte...

• Anonym
    Anonym (pessar?) skrev 2010-03-19 20:47:57 följande:
    Anonym, hur länge har du haft din kopparspiral insatt? Har du haft några biverkningar, förutom flytningarna?Det här med pessar känns så himla knepigt, antingen verkar folk vara nöjda eller inte...
    Jag har haft min i snart två år. Fick lite mer menssmärtor första månaderna, men nu är allt som det var innan jag satte in den. Jag är jättenöjd.
  • Anonym (Camilla)

Är en massa inaktuell info om pessar här.

De gamla gummipessarerna som man hämtade ut på Apoteket finns inte längre.
     Nu är det alltså två nya silikonpessaren, som man beställer på internet. Istället för den giftiga spermiedödande krämen man varken ska ha i mun eller nåt annat ställe( inte skule jag ha det i alla fall), så finns en fullt ätlig kräm, Contragel grön, som smakar lite vaniljsyrligt.
    Och det är betydligt mindre lustdödande än kondom, då man sätter in t ex FemCap när man borstar tänderna på morgonen. Sen kan man älska utan att behöva tänka på nåt i 42 timmar, ta ut, tvätta av och sätta in igen efter två dar. Känns inte för nån, inga biverkningar.
    Faktiskt himla bra. Fattar inte att det inte används mer.
    Man kan läsa på www.rfsu.se eller på www.femcap.se  t ex.
  • Anonym (pessar?)

Tack Camilla!!!

Bara en idiotisk fråga... hur funkar det med pessar när man blir upphetsad, alltså måste man använda glidmedel? Stoppas kvinnans väta upp av pessaret menar jag alltså?

• Rödaskor

spermiedödandemedlet funkar lite som glidmedel, man blir lika våt med den som utan

ang erotikdödandet, kondom är ju lite samma sak, killen måste plocka fram kondomen, ta på den, se till att den sitter. typ samma sak med pessar fast nu är det man själv som gör det, plockar fram pessar, i med lite gel, stoppa in och sen kör på. ju mer man använder den ju smidigare blir det.
    sen när vi ska ha sex igen så behöver vi bara fylla på med lite gel, och det låter jag min kille göra som en liten del av förspelet

• Anonym (Camilla)

FemCap samlar upp sekretet som kommer från livmodertappen. Och passar man på att kolla konsistens, mängd och färg kan man se vilka dagar man är fertil. 

Däremot när man blir våt och kåt, med det tjusiga begreppet lubrikation, så kommer inte det från livmodertappen, utan man blir lika våt ändå med pessaret insatt. 
    Och gelen är faktiskt himla behaglig.
    Däremot tycker jag det blir "torrt och gnissligt" med kondom.
    Och pessaret ska inte hamna fel. Man lär sig sätta in det rätt. Och FemCap sitter med ett slags vacuum. Har man svårt att få ut det kan man använda en virknål nr 10 är ett engelskt tips. Där många använder pessar!
    Innan man har nytt samlag, man kan ha hur många som helst på samma pessarinsättning, så tar man en klick gel och för in samtidigt som man kollar att pessaret fortfarande sitter rätt.
    Och tack för tipset. Hädanefter delegerar jag den uppgiften. Lät trevligt. 
    ( Till skillnad på att trä på en kondom. Såååå trist och så luktar de så äckligt. Minns lakrits och jordgubbskondomerna med saknad)
  • Anonym (Camilla)

Tillägg. Apropå säkerhet. Inga p-metoder är 100%

Hormonspiral är säkrare än sterilisering.
    Jag känner många, inklusive mig själv som blivit gravida med kopparspiral. Men vill man vara säker med pessar, så får man helt enkelt se till att man är noga, inte slarvar och att alltid ha ett akut-p-piller med sig, så man kan ta direkt om det nu skulle vara så att pessaret skulle ha hamnat fel av nån anledning.
    Och lär man sig när man är fertil, kan man ju undvika penetrerande sex de två tre dagarna man är som mest fertil.
    Använder man Billingsmetoden helt korrekt är den lika säker som kombinerade p-piller. Men då blir de ju en del dagar utan "stoppa in den sex". Men både pessar ( med Contragel INTE spermiedödande kräm) och Billinsmetoden är helt biverkningsfria. Och det är ju också värt en hel del. Och man tappar inte lusten, blir deprimerad eller riskerar stroke och blodpropp.
    Och billigt i längden, man kan ha sitt pessar länge och behöver bara köpa gel ibland. Mljövänligt också.
  • Libra82
    Anonym (Camilla) skrev 2010-03-22 11:33:31 följande:

FemCap samlar upp sekretet som kommer från livmodertappen. Och passar man på att kolla konsistens, mängd och färg kan man se vilka dagar man är fertil. 

Däremot när man blir våt och kåt, med det tjusiga begreppet lubrikation, så kommer inte det från livmodertappen, utan man blir lika våt ändå med pessaret insatt. 
    Och gelen är faktiskt himla behaglig.
    Däremot tycker jag det blir "torrt och gnissligt" med kondom.
    Och pessaret ska inte hamna fel. Man lär sig sätta in det rätt. Och FemCap sitter med ett slags vacuum. Har man svårt att få ut det kan man använda en virknål nr 10 är ett engelskt tips. Där många använder pessar!
    Innan man har nytt samlag, man kan ha hur många som helst på samma pessarinsättning, så tar man en klick gel och för in samtidigt som man kollar att pessaret fortfarande sitter rätt.
    Och tack för tipset. Hädanefter delegerar jag den uppgiften. Lät trevligt. 
    ( Till skillnad på att trä på en kondom. Såååå trist och så luktar de så äckligt. Minns lakrits och jordgubbskondomerna med saknad)

Åhhh har letet efter detta!!... Skrattande virknål 10 ska införskaffas Tungan ute

Jag har precis börjat använda pessar (slidpessar) och tycker att det verkar fungera utmärkt, lätt att sätta in och det är lätt att känna om det hamnat rätt eller fel, tycker det glider på plats ganska lätt av sig självt.

Jag slutade med mina piller då jag ville slippa hormoner pga migrän och andra biverkningar som finns (tror kroppen mår bättre utan hormoner) 

Första gången jag frågade så verkade de inte så pigga på hela grejen för att det var så gammaldags (jag är 32) och "nästan ingen använder det idag" men jag fick till det iaf och fick provat ut rätt storlek och fick testa några gånger att ta in och ut på plats sedan beställde jag själv på internet tillsammans med contregel grön, Tycker inte det är en farlig kostnad då man faktiskt återanvänder det ett bra tag, jag använder dessutom mitt som menskopp och det fungerar också hur bra som helst så även där slipper man ju en del kostnader, känns dessutom fräschare och även det snällare mot kroppen då det inte suger upp och torkar ut som en tampong tex.

Däremot så fastnar ju mitt och sitter som en smäck efter sex (borde ju skydda ganska bra då antar jagTungan ute) med ett rejält vacuum som är klurigt att lossa på, fick hjälp att ta ut det och det blev lite humoristiskt men det bjuder jag på. Nu har ju inte jag så aktivt sexliv för tillfället så har använt kondom de få gångerna efter det då jag ville hitta en lösning på mitt vacuumproblem först för att slippa ringa om att det fastnat igenSkrattande men som sagt, har använt det som menskopp iaf från dag 1 och som det känns nu kan jag absolut rekommendera det!!

Svar på tråden Ni som provat pessar...