Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

Ni som provat pessar...

Är en massa inaktuell info om pessar här.

De gamla gummipessarerna som man hämtade ut på Apoteket finns inte längre.
     Nu är det alltså två nya silikonpessaren, som man beställer på internet. Istället för den giftiga spermiedödande krämen man varken ska ha i mun eller nåt annat ställe( inte skule jag ha det i alla fall), så finns en fullt ätlig kräm, Contragel grön, som smakar lite vaniljsyrligt.
    Och det är betydligt mindre lustdödande än kondom, då man sätter in t ex FemCap när man borstar tänderna på morgonen. Sen kan man älska utan att behöva tänka på nåt i 42 timmar, ta ut, tvätta av och sätta in igen efter två dar. Känns inte för nån, inga biverkningar.
    Faktiskt himla bra. Fattar inte att det inte används mer.
    Man kan läsa på www.rfsu.se eller på www.femcap.se  t ex.
  • Anonym (Camilla)

FemCap samlar upp sekretet som kommer från livmodertappen. Och passar man på att kolla konsistens, mängd och färg kan man se vilka dagar man är fertil. 

Däremot när man blir våt och kåt, med det tjusiga begreppet lubrikation, så kommer inte det från livmodertappen, utan man blir lika våt ändå med pessaret insatt. 
    Och gelen är faktiskt himla behaglig.
    Däremot tycker jag det blir "torrt och gnissligt" med kondom.
    Och pessaret ska inte hamna fel. Man lär sig sätta in det rätt. Och FemCap sitter med ett slags vacuum. Har man svårt att få ut det kan man använda en virknål nr 10 är ett engelskt tips. Där många använder pessar!
    Innan man har nytt samlag, man kan ha hur många som helst på samma pessarinsättning, så tar man en klick gel och för in samtidigt som man kollar att pessaret fortfarande sitter rätt.
    Och tack för tipset. Hädanefter delegerar jag den uppgiften. Lät trevligt. 
    ( Till skillnad på att trä på en kondom. Såååå trist och så luktar de så äckligt. Minns lakrits och jordgubbskondomerna med saknad)
  • Anonym (Camilla)

Tillägg. Apropå säkerhet. Inga p-metoder är 100%

Hormonspiral är säkrare än sterilisering.
    Jag känner många, inklusive mig själv som blivit gravida med kopparspiral. Men vill man vara säker med pessar, så får man helt enkelt se till att man är noga, inte slarvar och att alltid ha ett akut-p-piller med sig, så man kan ta direkt om det nu skulle vara så att pessaret skulle ha hamnat fel av nån anledning.
    Och lär man sig när man är fertil, kan man ju undvika penetrerande sex de två tre dagarna man är som mest fertil.
    Använder man Billingsmetoden helt korrekt är den lika säker som kombinerade p-piller. Men då blir de ju en del dagar utan "stoppa in den sex". Men både pessar ( med Contragel INTE spermiedödande kräm) och Billinsmetoden är helt biverkningsfria. Och det är ju också värt en hel del. Och man tappar inte lusten, blir deprimerad eller riskerar stroke och blodpropp.
    Och billigt i längden, man kan ha sitt pessar länge och behöver bara köpa gel ibland. Mljövänligt också.
Svar på tråden Ni som provat pessar...