• lalasmama

Teffmjöl.. vad ska man baka??

Ja, jag har teffmjöl men vet inte vad jag ska baka..
    Det är min 4 årige son som äter Glutenfritt..
    Jag vill gärna baka något gott bröd, limpa eller frallor spelar ingen roll..

Jag är tacksam för alla förslag

♥ familjen = kärlek ♥
  • Svar på tråden Teffmjöl.. vad ska man baka??
  • lalasmama

okej, jyttemjöl eller teffmjöl har jag bara hört..
    men i detta receptet användes ju inte teffmjöl utan vanligt..
    nån annan som har testat något recept??

♥ familjen = kärlek ♥
  • Themis

Jag täntke att man kunde byta tillbaka. men ett försök till då:

Men att baka vanligt bröd till smörgås blev kanonbra med teffmjölet. Bästa brödet hittills "utan allt". Och lite nyttigare också eftersom de andra naturligt glutenfria mjölalternativen är väldigt stärkelserika och teffmjölet är lite mer GI. (Mer GI än bovete som anses vara GI-vänligt.)
    Tefflimpa
    50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix
    Lös upp jästen i lite av vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en väldigt kladdig deg - men ändå mer deg än tjock smet i konsistensen.
    Ta inte i allt Lailas-mjöl på en gång utan tillsätt lite i taget eftersom det sväller vid kontakt med vätska. Blir det för mycket mjöl blir brödet kompakt, torrt och smuligt.
    Olja en brödform och mjöla med potatismjöl. Stjälp upp degen i formen och jäs övertäckt med en bakduk ca 30-40 minuter.
    Värm ugnen till 250 grader. Ställ in brödet mitt i ugnen och sänk genast värmen till 200 grader, grädda ca 30 minuter - känn med provsticka. Låt svalna några minuter i formen innan det stjälps upp. Skiva, frys in och ta fram allt efter hand och tina i mikro eller brödrost.
  • lalasmama

okej tack..
    vart köper du Lailas mjölmix? har aldrig sett den.. :-S

♥ familjen = kärlek ♥
  • Miralicia
    Themis skrev 2010-03-19 21:15:27 följande:
    Jag täntke att man kunde byta tillbaka. men ett försök till då:Men att baka vanligt bröd till smörgås blev kanonbra med teffmjölet. Bästa brödet hittills "utan allt". Och lite nyttigare också eftersom de andra naturligt glutenfria mjölalternativen är väldigt stärkelserika och teffmjölet är lite mer GI. (Mer GI än bovete som anses vara GI-vänligt.)
    Tefflimpa
    50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix
    Lös upp jästen i lite av vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en väldigt kladdig deg - men ändå mer deg än tjock smet i konsistensen.
    Ta inte i allt Lailas-mjöl på en gång utan tillsätt lite i taget eftersom det sväller vid kontakt med vätska. Blir det för mycket mjöl blir brödet kompakt, torrt och smuligt.
    Olja en brödform och mjöla med potatismjöl. Stjälp upp degen i formen och jäs övertäckt med en bakduk ca 30-40 minuter.
    Värm ugnen till 250 grader. Ställ in brödet mitt i ugnen och sänk genast värmen till 200 grader, grädda ca 30 minuter - känn med provsticka. Låt svalna några minuter i formen innan det stjälps upp. Skiva, frys in och ta fram allt efter hand och tina i mikro eller brödrost.
    Jag tycker att det vore trevligt om du gav credit till den blogg där du har kopierat i princip hela blogginlägget med receptet ifrån iställlet för att framställa det som att det är ditt eget recept.
  • Miralicia
    lalasmama skrev 2010-03-19 21:37:03 följande:
    okej tack.. vart köper du Lailas mjölmix? har aldrig sett den.. :-S
    Lailas gula mjölmix finns i glutenfria hyllan i affärerna. En ganska stor gul och vit kartong, 1 kg/förpackning. Finns kanske inte i alla affärer, men i de flertalet halvstora-stora Icabutiker brukar den finnas i varje fall.
    www.specialkost.se/Produkter.htm

Det bör inte vara några större problem att byta ut den mot någon anna glutenfri finmix om man inte hittar den, möjligtvis att det kan behövas någon mindre justering av mängd. Att jag använder Lailas gula mjölmix i bakrecepten beror på att det är den enda färdiga mjölmixen som såväl jag som dottern tål, så att hon inte skulle riskera att bli dålig ifall hon skulle smaka på "mitt" bröd.
  • Themis

Miralicia: Jag brukar ALLTID ange källa annars, men nu var det så att jag höll på med sjutton fönster samtidigt och råkade nita den fliken av misstag, samtidigt som jag var tvungen att gå och natta barn.

Dessutom går det att googla om man är desperat för det är inte precis många träffar man får på teffmjöl.

Här är den:

utanallt.blogspot.com/2009/07/provbakning-med-teff.html

• Miralicia

Att det går att googla om man är desperat vet jag väl.
    Att jag reagerade beror på att det är min blogg som du kopierade i princip hela inlägget rakt av ifrån.

• lalasmama

jag sökte lite själv {#lang_emotions_dreamer} & hittade detta:
    http://www.allergimat.com/recept.asp?id=1320
    min son älskade det, så det kan jag verkligen rekommendera!
    jag tog bort solrosfrön & russin, bytte havremjölk mot vanlig mjölk &
    havregryn mot boveteflingor. De blev jättebra enkelt var det med!

♥ familjen = kärlek ♥
Svar på tråden Teffmjöl.. vad ska man baka??