Inlägg från: 7småtroll |Visa alla inlägg
  • 7småtroll

Traderatråden nr 16

Jag har också problem med köpare som inte betalar eller står för bud. har även problem med säljare som ljuger om skicket på kläderna och hem får man kläder som knappt duger till dagis fast de bara hängt i garderoben enligt säljaren.

Väntar bet från en auktion som avslutades den 16 juni och en som avslutades 23 juni. Den första köparen hävdar att hennes bank bara godkänner mitt clearingnr och inte kontonr. Konstiogt att andra har betalt då! Den andra hävdar efter taktisk budning i sista minuten kl 22 på kvällen att det är hennes 6-åring som budat hem plagget. För hon vill självklart inte köpa en body med fläckar. Antar att hon budat hem bodyn och sedan sett att jag skrivit svaga fläckar. Eftersom jag inte vill ha ut auktioner nu på sommaren så kan jag inte kreditera avgifter och vill att hon åtminstone står för dessa.

Har skickat påminnelse till båda och ikväll är det dags för sista hot-mailet! Sätter negativt sedan!

Har dock problem med att folk inte betalar och efter att jag satt negativt så kommer det snart ett negativt tillbaks. Inte kul att numer ha 98% positiva omdömen. Jag tycker moralen har minskat rejält på tradera!

• 7småtroll
    aLttjolajban skrev 2010-07-07 22:19:08 följande:
    det som retar mig är alla köpare som inte lämnar omdömme1
    imorrn ska jag maila och påminna rnt 30 st som inte har lämnat omdömme
    Men att lämna omdöme är ju frivilligt. Vet många som inte orkar göra detta. Visst är det tråkigt att inte få omdöme om allt varit till belåtenhet men jag skulle aldrig maila om att få ett omdöme. Jag gör däremot som så att när jag köper så lämnar jag omdöme när jag får varan och har godkänt den. Som säljare lämnar jag omdöme när jag fått ett. Får jag ett "blankt" omdöme så ger jag detsamma tillbaks.
  • 7småtroll
    Viktorsmamma skrev 2010-07-07 22:55:23 följande:
    brukar baa påminna köpare om omdömmet vid dyrare köp, 300>

annars blir man självklart lite småsur att man inte får alla omdömmen....

påtal om omdömmen!

ska lämna omdömme på säljaren som sålde de SUPER tvättblekta Nova Star jeansen som det stod i objektbesk. "Fint skick" jag skulle själv skrivit  " synligt tvättblekta och lite noppiga muddar"

vad ska man skriva som bästa text och vad tycker ni man ska lägga staplarna på?

hon tog dessutom ut extremfrakt, som skulle gått på 24kr enligt vikten men tog 40kr
    Sämre skick än beskrivet, dyr frakt.

Var ngt bra som t ex snabb leverans så hade jag börjat med det; Snabb leverans men sämre skick ...osv

Sedan lägger du såklart lägre omdöme på stapeln. Är jag missnöjd såsom du beskriver hade jag gett en tvåa på objektsbeskr och likaså på frakten men kanske högre på de andra staplarna.
  • 7småtroll
    aglili skrev 2010-07-08 09:34:07 följande:
    Men fint skick tycker jag innebär att det kan synas att de tär använt och tvättat men inga hål eller fläckar. Annars är det ju nyskick eller mycket fint skick.
    Håller med dig att fint skick innebär att det syns att åplagget är använt. Men är det tvättblekt och noppigt tycker jag det ska framgå liksom ev fläckar och om det finns hål eller ngn trasig söm osv.

Jag tillhör de som skriver ut allt om plaggens skick. Men så har jag också 4,9 i omdömespoäng på objektsbeskrivningen. Ngn har väl varit missnöjd därmed. Men om jag så ser ngn noppa så skriver jag att noppor kan finnas. Är plagget tvättat 2 ggr så syns det och då skriver jag att det är svagt tvättruggat. Marinblått bleks ofta i första tvätten....då skriver jag det.

Jag handlar iof bara nya kläder med lapp hädanefter pga misslyckade köp för jag vet att alla inte är lika hårda som jag i sin beskrivning. Det är inte kul att få hem plagg som passar för soppåsen och att man då gett nästintill nypris för de.
  • 7småtroll
    jenni82 skrev 2010-07-15 14:26:44 följande:
    behöver råd här,
    jag har vunnit en auktion på tradera 100kr + 60kr i frakt.
    fick nu mail från säljaren att det blivit fel med frakten,
    hon hade ringt posten och fått besked men nu när hon gick ner så går frakten på cirka 138kr.
    hon erbjuder sig att stå för 38kr om jag betalar hundra kr i frakt.
    visst det är inte mycket pengar,
    men hon har ju skrivit 60kr i frakt, hon har väl gjort fel då?
    är det bara att betala eller kan jag bestrida att betala in mer frakt än hon uppgett?
    138 kr i frakt? Hur stort paket är det som ska skickas? Högsta brevportot som är upp till 2 kg ligger på 72 kr och ev tillkommer skrymmandeavgift. Väger det över 2 kg måste det skickas som paket. Paketpriserna kan jag inte.

Normalt sett såär det den frakt som anges i auktionen som gäller. Du litar ju på att denna beskrivning är rätt och det är den som gäller och som du budar på. Synd för säljaren men man får vara mer noga och kolla upp innan!
  • 7småtroll

Draperiet väger nog inte så lite så det klarar portogränsen på 2 kg. Dessutom, 60 kr är angett och det är för max 1 kg. Sedan vet jag inte hur det är med storleken...kanske för stort för att gå med brev.

Jag hade nog som köpare varit tveksam till om 60 kr hade räckt men å andra sidan har säljaren angett detta och då är det det som gäller. Du ska inte behöva betala mer än 60 kr för det är det hon angett oavsett vad du tror om portot eller inte (om det skulle räcka). Säljaren har inte heller reserverat sig för dyrare porto och detta är hennes misstag som inte du ska stå för.

• 7småtroll
    Ia 70 skrev 2010-09-14 16:36:07 följande:
    Hej vänner! Någon som har tips på hur man kan få bort smuts o grejor från kardborreband på stövlarna?
    Tandpetare!

Med hjälp av detta fenomenala verktyg kan man pilla upp gräs, hundhår, damm och annat härligt!
  • 7småtroll
    Smultronhjärta skrev 2010-09-14 12:19:03 följande:
    Jo jag vet men jag orkar inte krångla..Säljaren är iofs gammal i gemet men jag är bekväm. Orka maila och krångla när säljaren lätt hade kunnat skriva ut om hon kan packa eller ej dvs Posten 24 eller 36
    Jag betalade och tänker inte mer på det-hoppas nu att tröjan är fin och bara tvättad..Just den termen kan i Traderavärlden innebära sanning, men även sanning med modifikation dvs" använd lite men jag som säljare tycker inte att syns så jag skriver "bara" tvättad"
    Ja, jag är extremt petig både som säljare och köpare
    Klart man ska vara petig...det är jag med. men Rabdidos kläder håller hög kvalitet och är den bara tvättad och det inte finns några fläckar så har du gjort ett fynd!

Jag har haft tröjor från rabdido som hållt sig för regelbunden användning i 2 år. Visst blir det tvättblekt då men tyget har hållt!
  • 7småtroll
    Smultronhjärta skrev 2010-09-15 09:04:53 följande:
    Det stämmer säkert..Dock får jag 92kr i frakt på det jag tänkte beställa hos henne medan magasinglag tar 65 för samma. Klart jag tar säljaren på Tradera som dels har lägre priser och som kan skicka med Schenker för 43 kr då
    Kylli emballage finns också på tradera. ~pingvinmamman~ heter hon där. Även emmis75 finns på tradera och är en säljare jag kan rekommendera!
  • 7småtroll
    Xgirl83 skrev 2010-09-15 11:24:27 följande:
    Jag har märkt att det är lite olika hur man tolkar "staplarna" där man ska lämna betyg på säljarna. Hur tänker ni när ni lämnar? Som t ex på kommunikation, om man bara får ett automatiskt vinnarmail från Tradera och sen inte hör nåt mer från säljaren så är jag "bara" nöjd, inte MYCKET nöjd med kommunikationen. Jag tycker om man ska få 5:a på den stapeln så ska det vara något extra, t ex att man skickar ett personligt mail också där det typ står "nu finns pengarna på mitt konto, jag postar imorgon".

Men en del verkar resonera att så länge det inte är några direkta problem så ska man ge högsta betyg.
    Jag har automatiskt vinnarmail. Men jag skickar mail när jag fått pengarna och skickat varan. Inte har jag då 5 i betyg. Igår hade stapeln hoppat upp till 4,9 men den har länge legat på 4,8.

Jag sätter högsta betyg om allt fungerat som det ska och jag får varan inom en vecka. Kommer varan efter 1,5 vecka så sätter jag 4 i betyg och efter två veckor 3 i betyg.

Men jag fick ett "lustigt" omdöme härom veckan....liiiite lång leveranstid! Auktionsavslut på onsdagen, jag hade pengarna sent på fredag em, mitt inlämningsställe för posten har stängt på helgen och jag bor på landet med minimal brevlåda så jag postar på måndagen och på tisdagen får jag ett omdöme med Liiiite lång leveranstid! Kändes så fruktansvärt orättvist!
Svar på tråden Traderatråden nr 16