• liv10

Traderatråden nr 16

Underbara ungar skrev 2010-09-03 13:09:36 följande:
    Hur länge ska man vänta på köpt vara??

Jag vann 31 aug, betalade SAMMA dag, pengarna kom in dagen efter... Inte hört ett pip från säljaren trots mail om skickade pengar.

Känner mig mer än lovligt LURAD!
    oj! du måste ju räkna med postgång också. är det skrymmande tar det ju även en till extra dag. dessutom kanske inte säljaren kollar varje dag på sitt konto och springer till posten direkt.

jag brukar tänka såhär; om det står att de skall ha betalt inom tex 4 arbetsdagar så anser jag att de skall ha åtminstone samma tid på sig som säljare. sen får man även räkna på postens tid. 

skickade själv ett par byxor (avslutad auktion) och fast de gick ned i ett vanligt kuvert så tog det 8 dagar innan de kom fram! helt galet! skickade på måndag och köparen fick dem tisdagen VECKAN EFTER. nu var det ju ett undantag och som tur var en jättegullig köpare som litade på mig när jag sa att det var skickat- men jag menar bara att man får ju ge posten några dagar också. 

SUNT FÖRNUFT räcker långt så tagga ned
  • liv10

undrar lite kring det här med negativt omdöme- ni verkar ju vara vana traderare. jag har precis börjat på tradera och lägger ut produkter ur mitt butikssortiment. nu har jag varit lyckligt förskonad från neg.omdömen- men endel verkar ju vara väldigt snabba på att ge dem när man kollar på folks omdömen. 

i mina ögen skall neg omdöme endast användas i varningssyfte- alltså för att inte andra skall bli lurade av en oseriös säljare.
    i mina ögon finns det några få fall där neg kan vara passande, tex;
    * säljaren skickar aldrig varan
    * säljaren skickar fel vara eller trasig vara och vägrar återköp eller byte

eller är jag fel ute? när lämnar ni neg?

jag är mest nyfiken

• liv10
    Tokmaja skrev 2010-09-07 13:54:54 följande:
    Visst är det ett känt märke, men jag tror inte att hon hade fått så mycket mer för den, kanske en 20:a eller lite till... Har god lust att sätta negativt, men ska vänta lite.. Vill inte riskera nått hämndomdöme heller...

Men jag får väl informera henne om vad jag tycker om hela handhavandet om auktionen; dåligt, kunde informerat i auktionen med ett tillägg, att jag tycker att ett negativt omdöme är befogat då hon inte fullföljt affären...
    om du får tillbaka dina pengar är det väl inte hela världen? jag är nog alldelles för snäll, skulle nog inte bry mig nåt vidare om saken- antagligen är det så som hon säger- och om inte? bara du inte blir blåst på varan du betalat så är det väl bara gå vidare och söka nya fynd? kanske hon inte visste om att det gick och lägga tillägsinfo eller nåt?

jag tycker personligen att neg omdömen skall användas om man blir lurad på en vara, den är trasig och säljaren vägrar återköp eller liknande. men om du får dina pengar eller helt enkelt inte betalat än och ni stryker det hela skulle jag inte känna att jag behöver sätta neg. skriv bara en kommentar i omdömet istället- eller strunta i att lämna omdöme.

hur som haver, trist när det händer!
  • liv10

hur gör man? jag har en tjej som köpt en helt ny skötväska av mig från mitt butikslager. Tyvärr hade jag klantigt nog lagt upp fel bild på auktionen!
    så självklart blev hon ju jättebesviken när väskan kom. (det skilde litegrann på dem)

Jag har givetvis erbjudit mig att återbet allt och skicka retursedel för väskan. Hon  vill ha väskan hon budat på- men den har jag ju inte!

vad gör man nu?!

jag antar att man räkna med ett neg omdöme......

• liv10

om det står strl.80 så läser jag inte måtten. mäter inte mina barn för kläderna om det inte är nåt mycket speciellt, står det strl.80 i rubriken anser jag att köparen skall ha strl.80- som säljare får du nog bita i det sura äpplet och betala tillbaka pengar plus returfrakt.

som köpare skulle jag bli jätteirriterad om jag budade hem något i strl.80 och sen kom strl. 74- oavsett mått eller ej så har ju du som säljare faktiskt skrivit fel. så jag måste säga att jag håller med köparen om att dub borde stått för returfrakten.

• liv10

själv fick jag neg omdöme idag FAST jag återbetalat hela summan, stått för returfrakt, emballage och 30kr extra för besväret att posta varan igen eftersom jag satt in fel bild i annonsen.

tycker det är trist när man inte tillåts göra misstag fast man gör ALLT för att rätta till dem.....

• liv10
    liv10 skrev 2010-09-15 20:16:49 följande:
    själv fick jag neg omdöme idag FAST jag återbetalat hela summan, stått för returfrakt, emballage och 30kr extra för besväret att posta varan igen eftersom jag satt in fel bild i annonsen.

tycker det är trist när man inte tillåts göra misstag fast man gör ALLT för att rätta till dem.....
    åh så härligt! idag hade hon återkallat omdömet och tackade mig för att jag varit så tillmötesgående! roligt när man kan komma överrens trots att ena parten gjort fel (i detta fall jag!)
     slutet gott allting gott
  • liv10
    Olivers Mamma skrev 2010-09-16 11:06:10 följande:
    sicken tur!!!
    hur kommer det sig att hon gjorde det?
    antagligen för att jag tog på mig "skulden" reservationslöst, bad om ursäkt och försökte göra mitt allra bästa för att lösa det hela. det var ju trots allt jag som gjort fel.
    desutom gav jag henne gott omdöme och sa att hon betalat snabbt och varit tillmötesgående när jag gjort fel (vilket hon varit- förutom det neg då) tror inte på sk. "hämnd-negativa omdömen"- de är väldigt barnsliga i mina ögon. Hon hade ju uppfyllt sin del av köpet- dvs betalat- om hon sen blir jättebesviken och ger mig neg är inget som påverkar hennes omdöme i mina ögon. Så antagligen ångrade hon sig när hon såg mitt omdöme på henne...
  • liv10
    iser skrev 2010-09-16 12:25:13 följande:
    Bha. Jag har fortfarande inte sett några pengar från en köpare som budade hem en body den 29 augusti. Jag skickade ett påminnelse mail efter en vecka och då fick jag svar att hon skulle sätta in pengar. men hon hade strul med överföringen fick jag senare på kvällen mail om. Jag mailade tillbaka en timme efter mailet från henne. Fick svar efter några dagar att nu  (måndagen) skulle hon sätta in pengar. Men fortfarande lyser de med sin frånvaro. Det borde väl inte ta 4 bankdagar att föra över pengar från någon bank? Så, nu vill jag gå vidare på något sätt utan att verka tjatig. Ska jag erbjuda henne att skippa köpet så jag kan lägga ut den igen? Sätta hårt mot hårt ocvh hota med negativt omdömme om jag inte har pengarna på kontot i morgon? Hur skulle ni göra?
    jag skulle nog varnat med neg om hon inte betalat inom typ 5 dagar eller nåt- be henne förklara om det är så att hon inte har råd eller på annat sätt inte kan/vill fullfölja köpet- om hon har en vettig förklaring (tex har verkligen inte råd eller nåt...) skulle jag bara lägga ut den igen och strunta i det. Om hon däremot säger att hon skall betala men inte gör det eller inte svarar alls på mailet och inte betalar så skulle jag nog ge neg eftersom hon inte fullföljt affären.
Svar på tråden Traderatråden nr 16