Inlägg från: Bellabelize |Visa alla inlägg
  • Bellabelize

Traderatråden nr 16

Gaby 01 skrev 2010-10-23 09:37:10 följande:
    Tycker bedömningspoängen kan ge en sådan orättvis bild. Jag skickar via det billigaste (Schenker) och får då sämre poäng på fraktkostnad och frakttid!! Billigare frakt kan man inte få och visst tar det fler dagar men det är ju inget som man själv rår på. Tack vare det så har jag fått 4,7 och det suger verkligen.
    Jag veeet! Har själv fått sämre betyg på frakten för detta. Jag har mejlat T och bett dem fundera på att göra något slags tillägg, att det ska handla om säljarens tid att posta och inte budfirmans leveranstid.

Tycker eg att samma sak gäller när man ska lämna omdöme på en köpare. "Hur snabbt betalade köparen?" Ja, det är ju rätt subjektivt. Är "Mycket snabbt" 1-2 dagar eller kanske 1-5 dagar?

Mejla T du med och påpeka detta så kanske det händer nåt!
  • Bellabelize

När tror ni att det börjar bli läge att lägga ut vinterkläder? Tidigare har jag fått ok betalt när jag har lagt ut i november, men många är väl ltidigare ute än så? Samtidigt kanske många budgivare tänker att det går fler tåg när priset börjar gå uppåt.
    Bäst tidpunkt för vinterskor?

Har ingen lust att vänta längre än nödvändigt eftersom jag har fruktansvärt mycket vinterkläder som tar upp plats.

• Bellabelize

Hade ett tag tänkt lägga ut fleecefodrade regnställ och andra regnkläder. Men det är verkligen ingen idé. Det är ju sommarreaor överallt just nu. Känns som att det punkterar Traderahandeln en del.

• Bellabelize

Det går rätt bra på Tradera nu, i alla fall för regnkläder. Har lagt ut en del, både fodrade och vanliga och de flesta står redan nu i vad jag skulle ha tagit om jag hade lagt ut dem på Blocket.

Vad tror ni om skaljackor och softshelljackor? Det kanske är hetast på våren och inte på hösten?

• Bellabelize
    maximum skrev 2011-08-06 21:53:59 följande:
    Nä det kan den inte göra.
    När jag va ny på tradera hände det mig. Jag fick överföra pengar till säljaren 3 gånger Förvånad för att hon räknat fel. Men det kommer jag aldrig mer att göra om 
    Haha! Själv fick jag punga ut totalt 48 kronor extra när jag skickade paket i dag eftersom vår j-a våg här hemma visar fel. Inhandlade därefter en digital brevvåg på Clas Ohlson. Den kommer nog att betala sig själv så småningom. :)
  • Bellabelize
    summertime123 skrev 2011-08-08 10:40:44 följande:
    hej! vågar man lägga ut barnkläder nu i början på måpnaden? hur tycker ni att det går på T? Länge sen jag sålde nåt...
    Det gick super för regnkläderna som jag lade ut, det var märkesgrejer men ändå.
    Har tänkt lägga ut höst och vinterkläder lagom till löning. Jag vill minnas att det var riktigt hett vid den tidpunkten förra året. Då letade jag bla vinteroverall åt en kompis, såg att en rosa pop-overall med hål på benen gick för sanslösa 850 kronor (!).
  • Bellabelize
    Kristyr skrev 2011-08-09 13:34:42 följande:
    jag handlade väggord på T för nått år sedan och då skulle frakten blir 30:- per auktion det gick inte att samfrakta.
    Hem får jag ett kuvert frankerat med 12:- och båda ligger i samma vita kuvert.  Jag ger positivt omdöme men skriver att säljaren fulade sig med frakten och då får jag negativit tillbaka.. :-/ Han mailade sedan mig och sa att han hade gett mig neg. av misstag och att vi skulle dra tillbaka omdömen. Jag gick med på det då jag inte kände för att ha ett neg. Och vips så försvann min kommentar om att han fular sig med frakten, mkt smart..
    Gud, vad fult gjort!

Själv irriterar jag mig när vikten precis överskrider gränsen - pga frimärkena. Jag skulle skicka ett par skor, vägde dem och de hamnade strax under 500 g. Frankerade och skulle lämna in, då vägde de 502 gram och jag var tvungen att betala 12 kronor till. I det fallet var det ju frimärkena som gjorde att paketet översteg gränsen. Hade jag valt ett 30-märke tillsammans med tre sexkronors istället för åtta sexkronors hade jag klarat mig. *grrrr*
  • Bellabelize
    Kristyr skrev 2011-08-09 15:44:47 följande:
    det där 2g är ju inom felmarginalen. Jag är glad att inte mitt ombud väger det jag lämnar in.
    Jag vet inte vad Posten själv skulle säga om detta, men jag fårstår om ombuden stelbent vill följa reglerna.

Det senaste paketet som jag skickade, vägde 498 gram (med porto, haha). Men jag vågade inte lämna in det utifall att butikens våg skulle visa något annat. Men det gick bra att knöla in i lådan :)
  • Bellabelize
    Gul Katt skrev 2011-08-10 18:55:03 följande:
    Jag behöver ett råd...Jag vann ett par jeans för ett par veckor sen. I annonsen stod det att dem var helt nya, aldrig använda. Hämtade ut dom i början av veckan. Och dom var INTE nya...Syntes och kändes att dom använts. Inga lappar satt kvar. Dessutom var dom fläckiga både här och där!
    Vad ska jag göra? Ska jag ringa/maila och klaga? Men vad ska jag säga då? Ska jag kräva något?
    Har manköpt 250 kr för ett par jeans som stod att det var nya, ska dom inte vara det då?
    Eller ska jag bara tvätta dom och hoppas det går bort och sen vara tyst?
    Hatar lögnaktiga säljare...  

Sen en annan grej. Vann ett par andra jeans, 11 kr,  frakten gick på 48.  Fick paketet i förrgår. Då är det frankerat för 60 kr. Alltså gick säljaren back på hela affären.  Han/hon har inte kontaktat mig och krävt mig på mer frakt heller...
    Tycker nästan synd om säljaren... För dom jeansen var nya. Riktiga märkesjeans, med tags kvar....
    Jag brukar stå för den extra frakten om jag har räknat fel. Det är det som står i annonsen som gäller. Och misstaget ligger hos säljaren.
  • Bellabelize

... och buss på den lögnaktiga säljaren! Skrattande

Svar på tråden Traderatråden nr 16