Inlägg från: qvinna01 |Visa alla inlägg
  • qvinna01

Traderatråden nr 16

Går det att infoga videoklipp i en auktion på tradera, dvs att man länkar till ett youtubeklipp så den visas inne i annonstexten eller är det endast möjligt att länka till youtubeklippet via en vanlig länk som man får klicka på och därefter se videoklippet?

Har för mig att jag har sett folk ha videoklipp inne i sina auktioner som man kunnat se direkt och ej behövt klicka på en länk vidare till youtube.

• qvinna01
    Mammiztill2 skrev 2011-09-17 23:49:55 följande:
    får ja fråga er vana traderare... Folk som skriver hutlösa priser/ orimliga priser i frakt är det tillåtet?!

Skicka en liten sak, kanske skulle kosta typ 6:-  -12:- kronor och vissa tar 18:- 48:- sånt som inte är "rimligt" är såna summor tillåtna?!

Varför sätter folk så höga?!
    Jag har förstått att vissa tar mellan 2:- och uppåt i maingbags avgift. men jätte dyra summor ifrakt?!
    Enligt traderas regler är det ej tillåtet att ta ut orimligt hög frakt, vissa väljer att salta frakten rejält för att på så sätt få in pengar för saken de sålt, speciellt när de säljer billiga saker då slipper de betala provisionsavgift till tradera.

Du kan anmäla annonsen till tradera men de brukar ej bry sig trots att det står tydligt att man inte får ta ut överpriser i frakt.
  • qvinna01
    Makka Pakka skrev 2011-09-30 10:22:11 följande:
    Hmmmm
    Obestämd

Vann en åkpåse som säljaren skickat med Schenker. När jag spårar paketet så står det att igår så skicades avi med löpnummer till mitt mail. men jag har inte fått nåt!

Alltså paketet har kommit fram men jag kan inte hämta ut den utan löpr-nr. Har nån haft samma problem?    
    Löpnumret kan du se på sidan där du spårar paketet längst till höger nedanför vikt, du behöver ingen pinkod för att hämta ut paketet dock krävs det att du kan legitimera dig.

Schenker har problem med att skicka ut mejl till dem som har e-postadress hos spray ibland fungerar det men ibland når ej mejlen fram av någon anledning.
  • qvinna01
    Gul Katt skrev 2011-10-23 17:34:50 följande:
    Jag blir GALEN!!!!!

Jag har sålt en vinterjacka, för nästan tusen kr. Blev ju jätteglad! Hade inte väntat mig det priset!
    Köparen som vann har hängt med från första stund, trissat under hela tiden och la till sist det vinnande budet Bara några minuter innan auktionen slutade. Dagen efter mailade köparen och sa att den inte hade råd att betala och tyckte jag kunde ha överseende med detta.

Jag svarade att det inte alls är ok, och att varje gång man lägger ett bud på Tradera så står det ju "Bud är bindnade" (eller liknande) och eftersom h*n vann så är det en skyldighet att fullfölja köpet.

Sen har jag inte hört något mer.

Va fan ska jag göra???     
    Du kan be tradera agera lite påtryckning men förmodligen gör de ingenting, du kan även hota med att ge negativt omdöme men har de inte råd att betala så kommer inte det heller att hjälpa så förmodligen får du lägga ut jackan igen och kreditera avgiften till tradera så du slipper betala den.
  • qvinna01
    maximum skrev 2011-10-23 19:55:35 följande:
    Vad gör man om man bara fått vinnarmail på 2 av3 av sina auktioner?
    Kan dom vinnarmailen dröja eller? Auktionen gick ut runt 18.30.
    Vill ju gärna veta vart jag ska skicka grejen  
    Om du går in på din sida under sålda objekt och klickar på länken fler alternativ till höger om objektet du sålt i listan så dyker en alternativ lista upp, där kan du klicka på visa orderbekräftelse så får du upp alla uppgifter som finns i vinnarmejlet, alltså köparens adressuppgifter, mejl, telefon osv.

Det är irriterande när vinnarmejlen dröjer i flera timmar
  • qvinna01
    liv10 skrev 2011-11-09 13:38:38 följande:
    Hej!
    Lite akut hjälp tack!

Har en köpare som vunnit 4 auktioner av mig, alla på köp nu. Innan hon köpte dessa grejer så ställde hon ungefär tvåhundra frågor och jag svarade på alla hennes mail.

Nu fick jag ett mail att hon anser affären vara avbruten då hon inte fått mail om samfrakt. Saken är den att det sista mailet jag fick från henne innehöll massor av frågor om andra varor jag har ute på auktion- så jag tänkte att hon antagligen ska köpa mer.

Nu säger hon att hon tycker det är säljarens ansvar att maila om samfrakt och eftersom jag inte gjort det så har hon redan köpt grejerna någon annanstans.

Jag svarade att jag inte tycker affären är avslutad och att hon kunnat höra av sig om samfrakt själv till mig när hon handlat klart. Då svarade hon att hon hört av sig om det men att jag struntat i att svara......

Jag har gått igenom ALLA mail, både i papperskorg och skräppost och det finns inget mail från henne ang samfrakt.

hon säger att hon lämnar pos om jag gör det trots att ingen affär blev av.....?!

VAD SKA JAG GÖRA?!                    
    Kreditera annonserna till tradera och lägg ut dem igen då slipper du betala till tradera den provision de skall ha du behöver inte lämna omdöme till köparen för att tradera skall göra detta, däremot kan du anmäla köparen och be tradera att hålla koll på henne och då kanske de stänger av henne.

Alternativt så kan du hota henne med att du skall anmäla henne till tradera samt ge negativt omdöme då kanske hon betalar, enligt traderas regler har ni ingått ett avtal och då är hon skyldig att slutföra köpet liksom du och nu är hon på väg att bryta det som det låter.

Hur lång tid har det gått från att sista auktionen gick ut till att hon skrev att hon vill avbryta affären och inte betala pga att du ej har mejlat något pris om samfrakt?
  • qvinna01
    star67 skrev 2011-11-10 19:38:24 följande:
    när ni söker sök bara på privat!
    Hur söker man på bara privata annonser så man slipper annonser från företag på tradera, såvitt jag vet går det inte att göra i dagsläget eller har jag missat något?
  • qvinna01
    knittgirl84 skrev 2011-11-11 07:31:43 följande:
    i vänsterkanten finns "Skick och säljare", där kan man välja säljare Privat i rullista. Jag såg det själv nu först när jag såg här i tråden att det går att välja.
    Se där det där var något nytt, tack för tipset
  • qvinna01
    liv10 skrev 2011-12-01 00:04:14 följande:
    en snabb fråga till er som är vana traderare.

jag blir inte klok på betygsystemet?! har 4,9 på allt utom levtid där jag har 4,8. grejen är att på nästan ALLA mina omdömen (har 120st) står SUPERSNABB leverans. varför skulle de då dragit ned betyget? det har aldrig ändrat sig heller, det har varit 4,8 sen jag kom upp i typ 10 betyg. jag börjar undra om det är nåt skumt? varför stiger det inte?

hade en missnöjd köpare där jag tyvärr skrivt ut fel mått på en grej- då rasade mitt betyg på objektsbeskrivningen ner till 4,7- men det tog ju bara några köpare så var det på 4,9 igen. men lev rör sig aldrig?!

nån annan som funderat på samma sak?

(trivialt jag vet, men nu när jag börjat fundera på det kan jag liksom inte släppa det)           
    Det verkar vara standard att köpare av någon anledning ger lägre betyd på någon stapel och då blir det lätt att det blir de sista dvs leverans och fraktkostnad även fast man håller fraktkostnaden så låg som möjligt och leveranstiden så snabb som möjligt, det är samma för mig, orkar inte ens bry mig längre utan har accepterat att det är så det fungerar. Finns andra här i tråden med liknande erfarenheter och som skrivit om det.
  • qvinna01
    star67 skrev 2011-12-07 18:42:38 följande:

jag måste ha en sak men undrar hur mycket ska jag vänta innan jag läge max bud så att den andra inte höjer??

lägg sista budet när det endast återstår några sekunder på auktionen då hinner inte den andra bjuda över dig, använd tidtagarur som du startar när en minut återstår av auktionen. Du får sitta och uppdatera auktionssidan med några sekunders intervall när det återstår ca 2 minuter och när det slår över till 1 minut startar du tidtagaruret.

Så gör jag när jag bjuder, nackdelen är att du inte hinner lägga ett högre bud om du bjudit för lågt så vill du vara säker på att kunna höja en gång så får du lägga ett bud när det återstår 10-15 sekunder men då är chansen stor att någon bjuder över dig.
  • qvinna01
    star67 skrev 2011-12-07 22:30:26 följande:
    ja jag brukar göra så men jag var inte säkert hur mycket ska man vänta i den sista sekunden, men jag väntade 40 sekunder och sen lagt högst bud och vunnit.Flört.
    men en gång jag gjorde så och lagt bud några sekunder i sista min och den andra hunnit lägga mycket högre och hon vunnit. och en gång jag hunnit inte buda alls, jag väntade för mycket.
    Risken är att andra bjuder över och man inte hinner lägga ett till bud eller att man missar att bjuda om man väntar för länge det är därför ett tidtagarur är bra man kan ha lägga budet när det återstår 5-10 sekunder då brukar inte de övriga hinna lägga ett nytt bud och chansen är mindre att man missar att bjuda pga att tiden går ut.
    Smilla1976 skrev 2011-12-08 08:21:19 följande:
    jag lägger alltid bud de 15-20 sista sek innan auktionen avslutas och lägger det högsta bud jag kan tänka mig betala! Vinner jag inte då så vill jag ju inte ha den ändå ;) brukar nästan alltid vinna det jag vill ha :)
    Finessen med att lägga budet så sent som möjligt är att man ska få saken man bjuder på så billigt som möjligt, det är onödigt att betala mer än nödvändigt om du frågar mig men det kanske är jag som är snål
  • qvinna01
    liv10 skrev 2011-12-14 22:55:54 följande:
    men gah! 

har en köpare som köpt 5 auktioner av mig för över en månad sen. det har vart det ena med det tredje, massa frågor, ska jag kanske buda på nåt mer, kan jag invänta lön osv osv. TILL SLUT i fredags fick jag betalt efter 4 v.

idag kommer ett surt mail

"jag fick intrycket av att du postar när du ser betalning, jag betalade i fredags och nu är det onsdag. Om varorna inte kommer imorgon kommer jag lämna neg"       

jag har ju låtit henne vänta 4v med betalning, och hon hotar mig med neg efter 3 arbetsdagar?! 

har inte ens svarat på hennes mail, hennes varor gick iväg först igår eftersom jag inte åker till schenkers inlämningsställe varje dag, (alltså inom min uppgivna gräns- att jag skickar inom 3 dagar efter betalning)

suck. blev bara på så dåligt humör, ibland får man verkligen ingenting för att man försöker vara schysst och förstående.

Säg åt henne att du kommer ge negativt omdöme för hennes sega betalning och ge även det om hon ger dig negativt, skriv uttryckligen att det tog drygt 4 veckor att få betalt på alla dina auktioner som hon vunnit så alla kan se det.
    ominte skrev 2011-12-15 09:03:23 följande:
    Jag provade men det gick inte..efter många om och men med trixande och borttag av siffror fick jag till det men idag ser jag att pengarna har studsat tillbaka på mitt konto

Hennes handelsbankskonto ser ut så här : 66xx - 688 xxx 252
    Vad är clearing och vad är konto? Vad ska jag ta bort/lägga till?
    Ring din telefonbank och be dem hjälpa dig alternativt gå in på banken själv och be dem hjälpa dig föra över pengarna annars kan du gå in på ett handelsbankskontor och sätta in pengarna direkt på hennes konto det borde fungera lika bra om än mer omständligt.
  • qvinna01
    liv10 skrev 2012-01-07 23:36:00 följande:
    har idag mailat tradera om hur less jag är på deras förbannade staplar.

min leveranstids stapel har sjunkit från 4,9 till 4,7 under julen.

och varför- jo för att det vart jul med massa röda dagar! jag har precis som vanligt postat VARJE VANLIG DAG men kan ju för fan inte tvinga posten att lämna ut brev alla röda dagar. tack vare köpare som (ursäkta uttrycket men) tänker med arslet så får jag sänkt betyg på leveranstid. HELT OBEFOGAT då röda dagar liksom försenar leveranser vilket man borde fatta om man budar hem en grej den 23/12...... SUCK!!!!!!!

Har medd tradera att det mest rättvisa borde ha ett spann istället, tex "inom 1 vecka" "inom 2veckor" osv.

Inte ett alternativ som är GODTYCKLIGT!!!

gahhhh! Grejen är ju att hur seriös man än är så kan en enskild person dra ned mitt omdöme ordentligt.

som "hotbrevet" som kom i måndags. Hon hade vunnit auktion torsdagkväll och måndag hade varan inte kommit (observera att det dessutom var nyårshelg- så nån dag ledigt även hos tradera-säljare kan ju vara bra att ha i åtanke...).     
    Hon hade alltså på måndag anmält "utebliven leverans hos tradera" samt gav mig negativt. dessutom hotade hon med polisanmälan. man blir som helt slut.....
    förklarade vänligt att om du betalar på torsdagkväll så ser jag det på fredag, och då kan du inte anmäla utebliven leverans på måndag.....     tisdag fick jag ett mail till"nu har varan kommit. nöjd även om  leveranstiden känns orimlig. din vara ska vara framme dagen efter då den inte är skrymmande" SUUUUUCK. 
    gaaaah! ska såna som hon verkligen få bedöma om min leverans var "snabb" "ganska snabb" eller "långsam"?!?
    Ha som vana att alltid skriva i mejlet du (om inte börja med det det uppskattas av köparna) skickar till köparen efter du postat varan och meddelar att den är på väg men att pga ett antal röda dagar så kommer leveransen ta längre tid än vanligt. Jag skriver alltid i mejlet till köparen att jag skickar med schenker att leveranstiden kommer vara ca 5-8 vardagar eventuellt längre beroende på hur snabba schenker är och att det ej är något jag kan påverka.

Då är köparna förberedd på detta och risken är mindre att de ger negativa omdömen, vill du vara övertydlig skriv redan i auktionen under frakt och betalning alternativt längst ner i auktionen att leveranstiden beräknas ta x antal dagar men att det kan dra ut på tiden pga röda dagar. Då kan du alltid hänvisa dit om en köpare gnäller, det är deras ansvar att läsa allt som står i auktionen.
  • qvinna01
    HjärtatAlicia skrev 2012-01-08 16:04:46 följande:
    Och jag har bara tagit emot paket i kartong ;) Men då ska det vara OK att skicka i kartong, sopsäck.. vad man nu kan hitta på.. sålänge man inte överskrider maxvikt och storlek då? Är ju inte så sugen på att betala 25:- för en av deras kartonger heller..
    Du kan hämta en lämplig kartong från t.ex. soprummet det är bättre att ha det i en kartong än i en plastpåse som lätt går sönder då kan vissa eller alla kläder ramla ur påsen och de blir då omöjliga att spåra vare sig vem som skickat eller till vem det skall. Så använd kartong i första hand, du behöver alltså inte köpa en från schenker eller posten utan en sådan kan du hämta från lämpligt ställe, om inte annat kan säkert någon affär ge en åt dig de har hur många kartonger som helst som det varit varor i.
  • qvinna01
    moeder skrev 2012-01-11 20:04:36 följande:
    Hur gör ni följande fall?

Om man har vunnit en budgivning med frakt utsatt och det sedan visar sig att frakten blir mer (i detta fall 84 kr istället för 33), betalar ni då in hela den nya frakten eller bara den som var utsatt, eller försöker ni få dela på den med säljaren? 

Jag förstår att säljaren vill ha hela frakten, men i detta fall blir ju min vinst 50 kr dyrare än jag tänkt. 
    Enligt traderas regler så är det fraktpriset som står i auktionen som gäller så i ditt fall ska säljaren stå för överskjutande del av frakten om man ska följa traderas regelverk. Kanske du ska föreslå att ni delar på överskjutande fraktkostnad, alltså att du betalar 25 kr och säljaren får ta 25 kr ur egen ficka?
Svar på tråden Traderatråden nr 16