liv10 skrev 2012-01-07 23:36:00 följande:
har idag mailat tradera om hur less jag är på deras förbannade staplar.
min leveranstids stapel har sjunkit från 4,9 till 4,7 under julen.
och varför- jo för att det vart jul med massa röda dagar! jag har precis som vanligt postat VARJE VANLIG DAG men kan ju för fan inte tvinga posten att lämna ut brev alla röda dagar. tack vare köpare som (ursäkta uttrycket men) tänker med arslet så får jag sänkt betyg på leveranstid. HELT OBEFOGAT då röda dagar liksom försenar leveranser vilket man borde fatta om man budar hem en grej den 23/12...... SUCK!!!!!!!
Har medd tradera att det mest rättvisa borde ha ett spann istället, tex "inom 1 vecka" "inom 2veckor" osv.
Inte ett alternativ som är GODTYCKLIGT!!!
gahhhh! Grejen är ju att hur seriös man än är så kan en enskild person dra ned mitt omdöme ordentligt.
som "hotbrevet" som kom i måndags. Hon hade vunnit auktion torsdagkväll och måndag hade varan inte kommit (observera att det dessutom var nyårshelg- så nån dag ledigt även hos tradera-säljare kan ju vara bra att ha i åtanke...).
Hon hade alltså på måndag anmält "utebliven leverans hos tradera" samt gav mig negativt. dessutom hotade hon med polisanmälan. man blir som helt slut.....
förklarade vänligt att om du betalar på torsdagkväll så ser jag det på fredag, och då kan du inte anmäla utebliven leverans på måndag..... tisdag fick jag ett mail till"nu har varan kommit. nöjd även om leveranstiden känns orimlig. din vara ska vara framme dagen efter då den inte är skrymmande" SUUUUUCK.
gaaaah! ska såna som hon verkligen få bedöma om min leverans var "snabb" "ganska snabb" eller "långsam"?!?
Ha som vana att alltid skriva i mejlet du (om inte börja med det det uppskattas av köparna) skickar till köparen efter du postat varan och meddelar att den är på väg men att pga ett antal röda dagar så kommer leveransen ta längre tid än vanligt. Jag skriver alltid i mejlet till köparen att jag skickar med schenker att leveranstiden kommer vara ca 5-8 vardagar eventuellt längre beroende på hur snabba schenker är och att det ej är något jag kan påverka.
Då är köparna förberedd på detta och risken är mindre att de ger negativa omdömen, vill du vara övertydlig skriv redan i auktionen under frakt och betalning alternativt längst ner i auktionen att leveranstiden beräknas ta x antal dagar men att det kan dra ut på tiden pga röda dagar. Då kan du alltid hänvisa dit om en köpare gnäller, det är deras ansvar att läsa allt som står i auktionen.