Inlägg från: Mammiztill2 |Visa alla inlägg
  • Mammiztill2

Traderatråden nr 16

ÅHHHHHH blev ombudad  i sista minuten av en på ett didrikson ställ.. Gahh ville verkligen ha de kapet..  men en annan sunshine vann

Fakturor, nu står de på min kommande faktura viss belopp och återstår si och så mycket pengar. men tycker det är väldigt ofta och mycket pengar som skall betalas hela tiden där..
    och tar jag " Visa faktura" så står samma bok med där som avgift som även förra gången med.. ska de inte försvinna snart?!

• Mammiztill2
    Lilaa skrev 2010-04-05 09:23:00 följande:
    Hjälp mig.Jag vann denna auktion www.tradera.com/fint-rosa-linne-auktion_30284... och fick ett vinnarmail där hon skrev att hon ville ha 24 kr i frakt plus 35 kr i embalagekostnad. Har jag rätt som köpare att säga till att jag inte vill ha nått speciellt emballage utan att det räcker med en plastpåse? Jag fattar inte hur hon tänkt packa linnet?
    VA?! Herre gud, de låter inte ens rimmligt..
  • Mammiztill2

Tack! då var de inte jag som blev lite knäpp av all text. först la jag ett bud men då jag satte mig ner så Öh, nej tack. för jag förstår inte hälften.
    det är till att vara LAT att inte skriva in i varje annons.

jag har idag dock budat, dock för mycket
    Men en säljare satte 18 kr som porto på ett par byxor
    men jag tror att de kommer att gå på 24 kr att skicka
    Men visst är de väl säljarens ansvar att sätta ut rätt porto?!
    Personen har fortfarande inte hört av sig om de 2 auktionerna jag vann.
    för första verkade rätt i pris.
    men då det blev 18 kr.
    så tänker jag 1) kan jag åka på det?!
    2) ny porto tabell?!

• Mammiztill2
    Jessika82 skrev 2010-04-05 21:37:40 följande:
    Jag ska vänta några dagar till... efter det ska jag skicka ett mail där det står att om du inte betalar varan du vunnit så kommer du att få negativt omdömme jag kommer att blockera dig som budgivare på mina auktioner. men det är så tråkigt att jag nu måste sätta ut en ny annons på varan + att jag måste betala den förra annonskostanden...
    får du inte annons utgifterna avdragna av tradera om en käpare inte betalar sitt bud?
  • Mammiztill2
    h80 skrev 2010-04-05 22:02:59 följande:
    Att jag faktiskt inte hade köpt något nytt o inte betalat för det heller o att man fick räkna med att det var slitet om man inte köpte nytt. Om jag ville ha något i fint skick så var det bättre att jag gick till affären o köpte nytt.
    ja tycker de kan vara befogat. Du har påpekat och skrivit till säljaren. Och ge henne en chans att ändra sig,tänka igenom och lämna besked annars sätta negativt.
    jag fick neg. omdöme utan ens köparen kontaktat mig och 13 dagar efter varan hade levererats och personen hade den i sina händer.
    Här har du påpekat, att du inte är nöjd. och de inte stämmer med objekt. beskrivningen.
  • Mammiztill2
    Kajsan skrev 2010-04-05 22:07:45 följande:
    Men varför har du skickat 2 vinnarmejl redan?
    jag har ibland skickat mail, dagen innan sista dagen pengana skall vara insatta. Ibland har de visat sig att folk har på tex sin jobb mail spärrat hotmail konton och tillslut kontaktat mig varför jag inte skickat vinnar mail.
    men då jag har skickat  (men nu var inte den frågan till mig)
  • Mammiztill2

Är det någon som är vaken nu??

undrar om jag sätter ett utrop på 3 kr är annonsen gratis vid inget vinnande bud.

om jag sätter 10 kr i utrop kostar det mig 3,75kr + provision.

innbär de då för mig att de är Dyrare för mig att ta en annons med 10 kr i utrop i jämnförelse med 3?

Eller blir det lika dyr avgift oavsett om jag sätter 3 el. 9 kr ??

har inte förstått detta någon gång så behöver hjälp med att förstå.. tack

• Mammiztill2
    Ang GRATIS annonsen man fick Söndagen. Jag mailade Tradera då den km upp på fakturan med en total räkning på 57 kronor. men efter mailet så plockade de bort den avgiften ifrån min räkning
  • Mammiztill2
    x karin76 skrev 2010-04-06 08:53:08 följande:
    Om du sätter 3 kr i utrop behöver du inte betala osåltavgift om den går osåld.Om du sätter 10 kr i utrop får du betala 3 kr i osåltavgift om den går osåld.Det blir bara skillnad i pris om den går osåld, och då beror priset på vinnande bud.Om auktionen blir såld (för 4-200 kr) betalar du 3 kr + 7,5% oavsett vilket utrop du hade. Blir den såld för 10 kr betalar du alltså 3,75 kr, för 20 kr betalar du 4,50 kr, för 50 kr betalar du 6,75 kr, osv.Säljs den för 0-3 kr betalar du ingen provision (men då är det knappast värt besväret heller...). Tycker iofs inte det är värt besväret att sälja något för under 20 kr eftersom provisionen då blir så hög procentuellt sett.Det är ju på alla småsäljare som Tradera tjänar storkovan. Tänk på att alla dessa små plagg som säljs för 10-15 kr, av dessa förtjänster tar Tradera 27,5-37,5%. A. Säljer du 30 auktioner för 10 kr, dvs får in 300 kr, så tar Tradera 112,50 och du får bara behålla 187,50 kr själv.B. Om du lägger alla 30 plagg i ett paket och säljer för 300 kr, då betalar du 22 kr i provision, dvs enbart 7,3% i stället för 37,5% och får behålla 278 kr i stället för ynka 187,50. Dessutom galet mycket mer jobb att posta 30 auktioner i stället för 1.Nu är det ju inte säkert man får 300 kr för paketet, man får kanske bara 200 kr. Men du får ändå ut nästan exakt lika mycket i pengar själv, och för mycket mindre jobb. Du betalar 18 kr (9%) i provision och får behålla 182 kr, dvs nästan lika mycket som när alla saker såldes var för sig.
    Tusen TACK för svaret!!  det uppskattades {#lang_emotions_flower}
Svar på tråden Traderatråden nr 16