• AMC80

Traderatråden nr 16

Hej!
    Hur brukar ni som handlar göra om portot inte stämmer?
    Alltså jag har köpt en del grejer på tradera nu och på ena fick jag betala 24 kronor i porto, men när jag fick hem varan såg jag att köparen bara satt frimärken för tolv kr.
    En annan sak jag köpt fick jag sätta in 42 kronor för leverans från schenker. Säljaren tackade och skrev att hon skulle posta i onsdags. Hade hon gjort det borde jag ha fåt ett mail från schenker med nr direkt för att följa paketet. Därför tror jag att hon skickade det via posten istället och att det kommer idag. För den varan, en top, tror jag inte att portot blir 42 kronor, max 24.

Hur gör ni vid sådana tillfällen? Sätter ni lågt omdöme på "rimlig fraktkostnad"? Mailar och ber att få tillbaka 12/20 kr? Får säljare ta betalt för emballage, och ska jag isådanafall tycka att extra kostnad utöver portot är rimligt?

• AMC80

Hej! Hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar en säljare och fråga om den har skickat mitt paket? 1 vecka? Två veckor? Hur länge är brukligt innan man kan börja undra?
    Jag betalade in den 1:a juli (dagen efter auktionen) och jag hade samma bank som säljaren så överföringen borde ha gått omgående. Sedan dess har jag inte hört något men ser att säljaren fått ungefär tio positiva omdömen om varor och betalning mellan idag och min inbetalning(hon har alltså både köpt och sålt).

• AMC80
    Kristyr skrev 2011-08-09 08:19:42 följande:
    ehh då skulle du nog har kontaktat denna för ett tag sedan
    Oj, 1:a augusti skulle det ju vara. Jag har fel månad i huvudet...
  • AMC80

Händer det att auktioner startas om trots att det finns bud och inget reservationspris utsatt?
    Jag la på en auktion som hade två timmar kvar igår när jag gick och la mig. I morse när jag skulle kolla om jag vunnit såg jag att det var ca 19 timmar kvar. Varför blev det ett dygn till? Någon som vet?

• AMC80

Aha, ok. Tack för svaret. Det var så snopet. Jag hoppas att jag fortfarande leder då.

• AMC80

Men hur blir det med portot om det är med posten istället? Om jag betalar tex 55 kr för schenker så kan väl säljaren inte bara byta fraktsätt. Jag tänker både för pris och för spårbarhet.

• AMC80

Hanniz. Jag har precis köpt jacka och fleece, och då var för sig. Jag hade inte budat lika mycket för båda ihop som jag gav för dem var för sig.
    Däremot tycker jag det verkar som att de som lägger till en mössa får mycket mer på sina auktioner.

• AMC80

Om du lägger dem med avslut efter barnbidraget och det är lite vår i luften så kan du nog lägga dem för 1kr utan att riskera att de går för lågt.
    Vad har du för smärtgräns när det gäller pris? De jag kollade på i förra veckan så gick jackorna för minst 2-300 och fleecetröjorna för minst 100.

• AMC80

Jag skulle nog vågat vänta till maj till och med när det gäller klänningar.

Tradera är galet. För ett tag sedan följde jag en auktion på en begagnad windfleece från pop. Den landade på 360kr + 24kr i frakt.
    Den som köpte fleecetröjan sparade alltså 15kr jämfört med att köpa en helt ny. Jag skulle gärna varit säljaren, köparna måste gått helt bananas.

• AMC80

Liten blomma: va? Var det någon som tog 36 i frakt och frankerade för 12?
    Har du frågat säljaren? Om jag hade fått betala extra för att säljaren inte frankerade det jag redan betalt hade den fått betala kostnaden för mig att hämta ut det.

Jag frankerar ibland lite tveksamt, det kanske väger 105 g och om då köparen skulle fått betala extra skulle jag såklart ta den kostnaden. Men jag tar inte ut mer från början än jag lägger på heller. När jag vägt fel så det har gått åt färre frimärken har jag faktiskt lagt med de som blir över i paketet.

• AMC80

De brukar komma senare ibland på söndagar. Men annars finns väl uppgifterna på din sida på tradera? Om du kollar på dina sålda objekt.

• AMC80

Liten blomma. Klicka på länken i TS som heter nicklista. Inboxa hon som redigerar den så lägger hon nog till dig. (Säger jag som inte heller är med på listan).

Svar på tråden Traderatråden nr 16