• scaras

Traderatråden nr 16

Hej traderare!!

Jag både köper och säljer rätt ofta på Tradera och allt har funkat fint tills nu.. vann en auktion för två veckor sedan på en barn-topp för ynka 16kr.. inget att bråka om kanske men toppen var söt. Grejen är att jag inte fått något vinnarmejl eller kontakt med säljaren öht. Jag har skickat två mejl till denne utan svar.. blir irriterad!

Så vad tycker ni, hur länge ska man vänta innan man kan anse att en affär uteblir och lämnar ett neg. omdöme?

• scaras

Måste bara få fråga er vana traderare... hur tänker ni med att spara på grejjer o så (främst barnkläder o så då)? Säljer ni av allt, köper nytt o säljer av igen år efter år eller sparas något på hög i förråden hos er också?

Har ju just tagit oss igen om dottern första vinter som gående liten egen människa och har massa fina vinterkläder (typ didrikson, pop osv) som är försmå nu eller snart iaf.. Spara (vill ju helst, men till vilken nytta egentligen, hatar ju alla kartonger i källaren), sälja nu eller hålla på till hösten?

• scaras

Hur tänker dom då som sätter utropspris typ 49kr och har köp nu på 50kr? Är det jag som inte förstår nån poäng där eller missar man inte hela chansen att tjäna pengar på att folk har bråttom och väljer ett köp nu pris om man sätter priserna så?

iser skrev 2013-03-18 18:10:11 följande:
    Hur tänker ni angående utroppspris? Jag brukar lägga allt på utroppspris 1 kr men det kanske är lite dumt?
    Brukar sätta 1kr på sånt som jag vill bli av med, alltså sånt jag ändå kommer hiva hos myrorna om ingen budar! Lite högre om det är grejer jag lika gärna skulle kunna spara, men inser att jag inte borde spara på kanske. Då känns det lite bättre att inte behålla det om man får iaf en tjuga för det..
  • scaras
    MoonFlight skrev 2013-03-18 19:19:38 följande:
    Om en sak säljs för 1 kr, vad blir avgiften man betalar då??
    Man går ju minus om det blir affär redan vid 1 kr, då minsta avg. per auktion är 3 kr (annars har de ju nyss ändrat från 8 till 9% av försäljningssumman). Kanske man skulle börja sätta 3kr som utropspris.. Tungan ute

Tycker ändå det känns okej att sälja "så billigt" /skänka bort grejjer då man vet att de hamnar hos nån som antagligen behöver dem.. istället för att bara kasta.
  • scaras
    Aleacim skrev 2013-04-24 08:17:14 följande:
    Jag vann en auktion på tradera och nu när jag fått hem varan så ser jag att den inte alls ser ut som på bilden i auktionen. hade jag vetat hur den såg ut i verkligheten så hade jag aldrig budat på den. Jag undrar om någon vet om jag har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet?
    Prata med säljaren o hör den innan du böjar kräva att häva å sånt
    Jag köpte en babyhoppgunga för ett tag sen som inte alls stämde i färgen från fotot i annonsen, påpekade detta fr säljaren o hon blev faktiskt tacksam, var hennes första försäljning och hade inte haft en tanke på att det var så viktigt att allt stämmer och att man faktiskt kan lägga till en beskrivning om man själv tycker fotot är något missvisande. Slutade med att jag behöll gungan, den fyllde ju trots allt sin funktion, men mest för att säljaren var så gullig.. Tungan ute
  • scaras

Har börjat kolla frakten det första jag gör på alla auktioner som verkar intressanta, många försvinner där. Helt orimligt att ta 36kr för o skicka en liten barn-t-shirt tex.
    Folk verka inte ha fattat att priserna stiger rätt bra om frakten är låg, tror att det i slutändan lönar sig att hålla sig till postens tabeller + kanske nån extra krona för paketering (knappt det ens egentligen då de flesta verkar packa i plastpåsar o tejp bara iaf om man handlar kläder)

• scaras

Har inte handlar på Tradera på ett tag, men kollade igen nu i eftermiddags o minnesmarkerade ett par auktioner som gått ut ikväll. reagerade nu på att jag inte fått några påminnelser i telefonen som man fått tidigare. Har de tagit bort denna funktionen eller? Kunde inte hitta några inställningar heller för det på deras sida. Nån som vet?

• scaras

Ojoj, gjorde misstaget att buda på en annons utan satt frakt kostnad, stod 0kr och jag tog det för fri frakt. Missade visst att det stod längre ner att frakt visst skulle tillkomma, fine det får jag väl ta. Men nu får jag mejl om att jag ska betala 24 i porto för en barntröja, strl 104 (alltså litet plagg) PLUS avg. för SKRYMMANDE!!
    Nån som varit med om att ett barnplagg inte gått ner i en brevlåda?? Låter osannolikt för mig.
    Skickade just ett mejl där ja förklarar att man packar platt i ett kuvert eller påse, jösses ska det behövas eller??? Tungan ute

Aahhh.. irriterad jag blir på mig själv att jag har så bråttom ibland. Skulle aldrig budat.

Mer erfarenheter av tossiga säljare??

• scaras
    systersandra skrev 2013-11-03 23:59:04 följande:
    Har stor erfarenhet av tradera och en vanlig barntröja borde inte vara skrymmande såvida det inte är en tjock sweatshirttröja eller stickad tröja.
    En vanlig trikåtröja i st 104 brukar jag sätta 12 kr på,det brukar gå strax under 100 g .
    36 kr låter lite mastigt men som sagt,har ju inte sett tröjan.
    En del säljare(oftast nya oerfarna) har ju heller inte förmågan att välja rätt emballage etc för att det ska bli så billigt för köparen som möjligt,utan tar det de har eller är praktiskt,som ibland stora skrymmande förpackningar till en liten grej.
    Du kan ju komma med dina åsikter till säljaren och sedan om han/hon ändå vill skicka till 36 kr så kollar du paketet.
    Är det skrymmande? Är det felaktigt förpackat?
    Man får enligt traderas regler ta ut mer porto än det kostar (kostnader för emballage,bensinkostnader till  brevlåda etc) men det är fult gjort tycker jag när man inte satt ut kostnaden innan tycker jag.
    Om du är missnöjd får du skriva det i omdömet sedan.
    Personligen tycker jag att man som säljare ska försöka göra det som går för att det bli så billigt som möjligt för köparen med frakten men det är min åsikt. 
    Hade lite diskussioner fram och tillbaka med säljaren, som alltid lämnade in sina paket för vägning på postombud å det sa jag NEEEJ till, hehe..
    Lovade han att om du sätter på 24 kr (han kontrollvägde och det landade väl på 100 plus några gram och rätt ska väl vara rätt) i frimärken o knölar ner i en vanlig låda (vilket han inte trodde man fick göra om man inte hade packat sin vara i ett platt kuvert) så kommer det fram och skulle det inte göra det så tar jag på mig hela ansvaret för det. Han gjorde tillslut som jag sa och det funkade finfint!! Var en helt vanlig sån tunn långärmad tröja :)
    Fick dock höra i efterhand att jag inte borde gå på så hårt och vara otrevlig, bad om ursäkt för det men tänkte att det det har jag inte alls varit. Det löste sig ju bra tillslut, men så mycket gnäll o tjat är ingen tröja värd. Lär inte handla mer från den säljaren iaf.
  • scaras
    Imsewimse skrev 2013-12-13 19:27:25 följande:
    Ny prishöjning igen, efter nyår, för att sälja på Tradera...
    Så trist! Folk tycker nog det snart inte är nån ide längre att sälja lite billigare, beg. grejer och hela idén går förlorad. Bara jobb och kostnader för att sälja. För "dyrt" för mig som vill sälja mest för att stilla mitt dåliga samvete över min egen (egentligen rätt måttliga) konsumtion och för att få känna att sakerna hamnar hos folk som verkligen vill ha dom (och kanske inte har råd att köpa nytt) istället för att bara kasta.
    Kanske Tradera satsar på en ny, rikare målgrupp nu när det finns mer gratistjänster som sysslar med begagnathandel av billigare kläder och likn.?
  • scaras
    leiapp skrev 2014-01-21 05:46:29 följande:
    Vad heter de gratistjänsterna? För jag har lite kläder som nån säkert har användning för men det inte är värt att sälja på Tradera.
    På Fb finns ju många klädbytar/säljar grupper som även välkomnar bortskänkes. Sök tex  på kläder säljes eller likn. så borde komma upp passande grupper. Är med i en barnkläders grupp som är lokal för vår stad och en lokal för landskapet.
Svar på tråden Traderatråden nr 16