Inlägg från: mullemuppan |Visa alla inlägg
  • mullemuppan

Traderatråden nr 16

Får jag slänga in en fråga här? Har handlat massor på tradera, ett av de senaste inköpen var en jeanskjol (som slutade på 81 kr) där frakt 45 kr var angivet. Idag får jag ett mail om att frakten gick på 48 kr och att hon vill ha ytterligare 3 kr insatta på sitt konto. Ganska fascinerande att orka bråka om 3 kr men om vi släpper det, är det inte så att om hon anger en frakt i beskrivningen så ingår det i beskrivningen dvs som en del i vårt "köpeavtal".
    Hur skulle ni hanterat detta? Är lite småsugen på att skicka 3 kr i ett kuvert till henne bara för att jäklas...

• mullemuppan
    mullemuppan skrev 2011-09-15 14:35:02 följande:
    Får jag slänga in en fråga här? Har handlat massor på tradera, ett av de senaste inköpen var en jeanskjol (som slutade på 81 kr) där frakt 45 kr var angivet. Idag får jag ett mail om att frakten gick på 48 kr och att hon vill ha ytterligare 3 kr insatta på sitt konto. Ganska fascinerande att orka bråka om 3 kr men om vi släpper det, är det inte så att om hon anger en frakt i beskrivningen så ingår det i beskrivningen dvs som en del i vårt "köpeavtal".
    Hur skulle ni hanterat detta? Är lite småsugen på att skicka 3 kr i ett kuvert till henne bara för att jäklas...
    Vill förtydliga att jag redan betalat 81+45 kr för en vecka sedan, och nu idag när hon skickat vinsten vill hon ha överfört ytterligare 3 kr.

Som säljare står jag alltid själv för om jag tagit ut för lite i frakt, mitt misstag, jag som tar konsekvenserna men det är så olika hur man tänker kring det där.
  • mullemuppan
    mullemuppan skrev 2011-09-15 18:43:18 följande:
    Vill förtydliga att jag redan betalat 81+45 kr för en vecka sedan, och nu idag när hon skickat vinsten vill hon ha överfört ytterligare 3 kr.

Som säljare står jag alltid själv för om jag tagit ut för lite i frakt, mitt misstag, jag som tar konsekvenserna men det är så olika hur man tänker kring det där.
    Jag vill tacka för svaren jag fått, nu ska jag sluta "kapa" er tråd men gör ett sista inlägg med svaret jag fick från Tradera i frågan om man har rätt att ta ut mer i frakt i efterhand:
     "Din säljare har ingen rätt till att ta ut ytterligare avgifter efter avslutad annons. Det är de avgifter som står i annonsen som ska gälla."
  • mullemuppan
    annie dark skrev 2011-10-05 10:59:37 följande:
    Nja hon påstår att jag ska stå för returportot, det ska man tydligen göra om man ej är nöjd men det var ju hon som missade fläckarna. Orkar inte bråka då det bara handlar omn 12 kr.
    Ursäkta om jag blandar mig i men från www.tradera.com/help/HelpPage.aspx:
    "Att göra ett återköp
    Vanligtvis returnerar köparen först objektet till säljaren, som därefter betalar tillbaka köpeskillingen. Om det handlar om en "felaktig vara" ska säljaren även återbetala  kostnaden för frakt och returfrakt."
  • mullemuppan
    Mammiztill2 skrev 2011-10-26 10:33:10 följande:
    Undrar vad som gäller!

Jag har köpt ett par byxor, som skulle vara fina.
    Får hem dem och det är hål i dem.

Mailar och påpekar, köparen köper tillbaka dem,
    men säger att jag får halva summan nu, och halva summan då hen har fått byxorna.

vad gäller?!

* har jag rätt att få alla min pengar jag lagt totalt + hens frakt tillbaka NU,
    * eller har hen rätt att bara ge mig hälften av summan?! och hälften då hen har fått byxorna?
    Klippt härifrån:
    Att göra ett återköp
    Vanligtvis returnerar köparen först objektet till säljaren, som därefter betalar tillbaka köpeskillingen. Om det handlar om en "felaktig vara" ska säljaren även återbetala  kostnaden för frakt och returfrakt. Tänk på att ni även vid återköp kan använda er av Paysons leveransgaranti för ökad trygghet.

Så egentligen kan hon kräva att få tillbaks varan utan att betala tillbaks några pengar, i alla fall som jag förstår det. De gånger jag har returnerat varor har jag dock fått tillbaks vinnande bud, porto och returporto före jag skickat tillbaks varan.
  • mullemuppan
    MoaElis skrev 2013-03-24 20:11:40 följande:
    Jag har fått ett problem med en köpare... Skicka iväg ett par byxor för drygt 2 vecka sen,  köparen säger att hon inte fått byxorna än & att hon nu ska polisanmäla mig för bedrägeri. Jag skrev att om byxorna nu kommit bort,  (vilket dom nästan måste ha gjort, brukar bara ta 2-3 dagar när jag skickar) ska hon få pengarna tillbaka... Men hon vill tydligen väldigt gärna anmäla mig "så inte fler ska bli lurade". Nu är frågan, om hon nu gör det, om det skulle bli något av det? Jag har många positiva omdömen & byxorna kosta 200+frakt.

Hon måste i så fall bevisa att du inte postat byxorna. Skriv nåt till svar om att enligt Köplagen så slutar ditt ansvar då du postat varan men att du såklart är villig att efterlysa försändelsen hos Posten. Någon innan har redan tipsat om var du ska ringa för att anmäla att det är borta, se till att skriva ner när du ringer och vilka svar du får från Posten.

Hon kan anmäla dig för bedrägeri men det kommer inte att bli någonting av det. Som köpare förväntas hon vara medveten om risken att saker försvinner hos Posten och det är också upp till henne att föreslå spårbar frakt om hon vill vara säker på att få varan. Jag skulle verkligen inte betala några pengar tillbaka!

Tyvärr tycker jag att jag allt oftare råkar ut för tråkigheter på Tradera och funderar allvarligt på att sluta både köpa och sälja där (använder mig istället av grupper på Fejjan). Dels upplever jag det som att det är långt fler oseriösa såväl säljare som köpare (än för 10 år sedan när jag först gick med) och dels är jag verkligen missnöjd med det "stöd" som Tradera ger mig ("vad tråkigt att du råkat illa ut men vi kan inte göra någonting").
  • mullemuppan
    Hankii skrev 2013-04-02 19:40:24 följande:
    Jag vann en jätte fin jacka häromdagen för endast ett par kronor, sen mailar säljaren mig och säger att auktionen inte gäller, hon säger att auktionen inte går att ta bort?!
    Och hon sa att bara jag kunde göra så att Tradera kunde ta bort auktionen?! Jätte konstigt!

Jag blev rätt så ställd, vet inte riktigt vad jag ska göra.

Svara att du och hon har ett enligt köplagen juridiskt bindande avtal och be om kontonummer för att kunna betala jackan och att du inte kan se hur detta avtal skulle kunna vara ogiltigt. Be också om att hon skickar spårbart (tex Postens skicka lätt) så att jackan inte "försvinner" hos posten.

Hon hade möjligheten att ta bort auktionen innan hon fick bud, men i och med att man får bud så är man "tvungen" att sälja enligt Traderas regler (som i sin tur bygger på köplagen vid försäljning mellan privatpersoner). Tradera själva tar bara bort auktioner som strider mot deras regler, vilket jag tvivlar på att jackan gjorde om det inte var en varumärkeskopia eller nåt sånt...

Fortsätter hon att "krångla" så kontaktar du Tradera och ber om hjälp (vilket innebär att dom kan maila säljaren och tala om vilka regler som gäller, men tyvärr inte mer än så) och lämnar negativt omdöme alt om du har mycket tid över i ditt liv så tar du det till tingsrätten och driver det som ett tvistemål. Eller så hotar du med tingsrätten och hoppas att det biter.
  • mullemuppan
    Aleacim skrev 2013-04-24 08:17:14 följande:
    Jag vann en auktion på tradera och nu när jag fått hem varan så ser jag att den inte alls ser ut som på bilden i auktionen. hade jag vetat hur den såg ut i verkligheten så hade jag aldrig budat på den. Jag undrar om någon vet om jag har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet?

Jag köpte en Leopardscarf från Kina (fast på Tradera) och fick hem en som inte alls såg ut som på fotot och som dessutom var väsentligt mindre än vad som framgick i beskrivningen. Jag mailade säljaren som var jättetrevlig och sa att hon kontaktat lagret i Kina som skulle skicka en ny scarf på direkten. Ja, någon ny scarf fick jag ju inte och tyvärr var jag allt för långsam (gav postgången för mycket tid) för att kunna sätta negativt omdöme.
    I det här fallet kände jag att jag fick skylla mig själv och bita i det sura äpplet, man får det man betalar för...

Jag köpte en gravidkjol som skulle vara stl L men som visade sig vara stl M (tom storleksmärkt som det, fast säljaren hävdade att hon inte kunde hitta lappen). Eftersom hennes beskrivning var felaktig (jag hade absolut inte köpt en kjol i stl M eftersom den är för liten) krävde jag att hon skulle ta tillbaka kjolen. Hon råvägrade och tyckte att jag skulle sälja den vidare. Från Tradera fick jag ingen hjälp så det slutade med att jag skickade tillbaka kjolen (rekommenderat med min bror som avsändare så att jag skulle vara säker på att hon hämtat ut den men utan att avslöja att det var från mig) med ett brev där jag skrev att hon gärna fick överföra det jag betalat för kjol+porto till mitt bankkonto eller ta ett negativt omdöme. Jag fick tillbaka pengarna.

Jag köpte en ögonskugga som enligt beskrivningen bara skulle vara provad men fick hem en skugga som var ca 40% använd. Säljaren ansåg inte att hon gjort fel men jag hävdade att hennes beskrivning var vilseledande. Det slutade med att jag hotade med tingsrätten och sen så tog hennes man över och "gick med på" att jag skulle få skicka tillbaka ögonskuggan. Jag fick tillbaka pengarna (över 300kr) för varan men orkade inte bråka om portot.

Jag köpte en springcykel som enligt beskrivningen skulle vara en "Like a bike" (dvs av välkänt märke i europa) men fick hem en urdålig kinesisk kopia. Där fick jag efter ett antal turer med Tradera (bland annat efter att kontaktat Like a bike i UK och fått svar från dem att cykeln absolut inte var tillverkad av dem) hjälp med att Tradera kontaktade säljaren och förklarade att man inte fick sälja varumärkeskopior. Jag fick tillbaka pengarna.

Jag är kanske häxan surtant men jag tycker att avtal ska hållas och om någon säljer en felaktigt beskriven vara till mig så tänker jag inte bara släppa det. Varan ska vara korrekt beskriven och köplagen ger dig som säljare rätt att häva köpet om den skiljer väsentligt från beskrivningen.

Vidare ska jag tillägga att jag själv sålt varor som visat sig ha fel, då har jag skämmts som tusan när köparen kontaktat mig och utan omsvep satt tillbaka vad säljaren betalat för vara och porto. Och jag har bara positiva omdömen på mina försäljningar. Alla kan göra fel och dom flesta brukar vilja göra rätt för sig.
  • mullemuppan
    SilverEmma skrev 2013-05-06 20:10:58 följande:
    Hej hopp! Jag vann en auktion 9:e april. Betalade inom 2 dagar som säljaren begärde. Mailade säljaden den 25:e och frågade om det var skickat...vilket det inte var. Hon skyllde först på mig att jag glömt skriva mitt alias på överföringen, men det kollade jag upp direkt och det hade jag inte. Hon bad om ursäkt och skulle lägga det på lådan samma dag. Mailade igen i lördags och frågade om hon skickat och igen idag och bad henne efterlysa paketet hos posten eller lägga det på lådan omgående om hon inte gjort det. Har inte fått svar på mina två senaste mail. Vad kan jag göra? Hon har inte gett mig omdöme och jag är ganska säker på att jag kommer att få ett hämndomdöme om jag lägger negativt. Hon har själv galet många positiva från samma köpare på auktioner som gått ut typ samtidigt så det är uppenbart att det är en kompis eller liknande.

Vad hade ni gjort? Såg ju fram emot att få hem en snygg klänning.    
    Hur har det gått? Ring Tradera och rådfråga (då skickar dom ett mail till säljaren) och/eller ring säljaren.

• mullemuppan
    Tessos skrev 2013-05-07 11:53:23 följande:
    Jag vann en auktion på Tradera. Frakten var på 48:-. När jag fick hem paketet var det frankerat med 12:- . Får man göra så? Nu har jag redan lämnat positivt omdöme eftersom allt annat var bra. Men är det verkligen okej?
    Fast jag skulle vilja säga att det inte är OK, frakten SKA vara korrekt (dvs enl portotabell med en ev liten avgift för emballage på några kronor), hör av dig till säljaren och Tradera. Tradera tycker inte att det är OK, det är ju som att säljaren "blåser" dom på provisionen för 36 kr.

Vissa säljare "leker" företag och hävdar att dom ska ha betalt för hantering men det är skitsnack, be i så fall om en kopia på deras F-skattesedel.
  • mullemuppan
    Medusan skrev 2013-11-07 08:39:24 följande:
    Jag har blivit lurad på 620 kr på tradera och vill gärna ha tips om hur jag kan göra för att få tillbaka mina pengar:

Har mailat massor med gånger och fick till en början svar från säljaren om att varan skulle skickas, sen fick jag svar om att hon inte kunde skicka varan och kunde sätta tillbaka pengar men inga pengar och nu har det gått en månad.

Har varit i kontakt med tradera som hört av sig till henne, inget svar.

Har sms:at flera ggr.

Vad göra?

Om jag förstått så har du betalat men inte fått någon vara? I så fall rör det sig om bedrägeri och då gör du en polisanmälan (som troligtvis blir nedlagd men ändå).
  • mullemuppan
    Medusan skrev 2013-11-08 13:47:04 följande:
    Efter att ha bett tradera hjälpa mig att få mina pengar har jag nu faktiskt fått dem efter många veckor. Tror inte att de andra som blivit lurade kommer få sina pengar dock utan jag fick dem nog för att jag vägrade ge mig.

Härligt att det löste sig för dig!
Svar på tråden Traderatråden nr 16