• li123

Traderatråden nr 16

elinaehn skrev 2012-04-28 13:30:33 följande:
    Mina aktioner senaste månaden har gått ovanligt dåligt. Förvånad i undrar om någon känner igen det?
    Har gått dåligt här med. Hade sommarkläder ute i strl 98/104 och fick uruselt
  • li123
    Det svarta fåret skrev 2012-05-04 08:30:54 följande:
    Hej!
    Jag har inte sålt eller köpt på tradera på ett bra tag. Nu förra veckan så budade jag på enganska dyr grejsom jag vann. Fick ett mail från säljaren att han sålde den åt en kompis så sätt in pengar i hans namn på detta kontot så skickar när han ser dem. Jag blev lite skeptisk mot detta och föreslog blocketpaketet (schenker) så jag kan betala när jag hämtar ut paktetet men det var för krångligt (skulle skickats med dhl). Är jag nojig som får en dålig känsla eller är det lite konstigt? Säljaren har inte ens ett riktigt telnr så det känns oseriöst.  Vad tror ni kunniga? Hur hade ni gjort?
    Hur ser personens omdömen ut?
  • li123

Hur kommentera ett neg omdöme??
    Jag köpte ett par leggings, betalade dag 1, fick dem dag 2 och lämnade positivt omdöme dag 2 eller 3. Och nu har jag fått neg omdöme utan kommentar. Förstår ingenting. Har mailat säljaren....

Men vad skriver jag??

• li123
    Luktärten skrev 2012-05-12 22:02:51 följande:
    Li123, antagligen har säljaren av misstag gett neg. Skriv ett vänligt mail och förhör dig om det kan ha skett ett misstag och om denne isf kan ta bort det.
    Så var det Löste sig direkt
  • li123
    Freckels skrev 2012-05-14 21:00:28 följande:
    Kan man ta bort negativa omdömen? Trodde inte det gick?!
    Om båda är överens om att ta bort omdömmena kan man det.
  • li123
    Doodies skrev 2012-05-22 22:10:36 följande:
    Är så besviken :( Mina auktioner gick ut idag.. en polarn tröja gick för 4 kr!! Och en kameleont för 1 kr.. jag har alltid lagt mina auktioner för 1 kr och aldrig råkat ut för detta innan. Gav ju typ över 300 spänn för polarn tröjan.
    Usch, förstår att du är besviken......
    Har hänt mig med.
  • li123
    star67 skrev 2012-08-06 09:48:32 följande:
    jag säljar lite nya kläder fick ett mail från en köpare hade ni svarat henne eller inte  

((hejsan, jag har nu satt in pengarna på ditt konto och signerade med CallionymusL. dock måste jag påpeka mitt misstycke med din auktion denna morgon eftersom jag sent igårkväll, efter avslutad auktion såg att denna klänning finns att köpa via återförsäljarna av klänningen till ett mycket lägre pris. tradera ska inte vara någon mellanhand från din sida där du förmodligen inte ens erbjuder återlämning om klänningen är fel i storlek...Denna försäljning att undanhålla information är något som inte uppskattas från min sida //mvh
    Om man köpt något till sina barn som inte kommit till användning inte passat etc och därför säljer det så måste det ju vara upp till köparen att själv avgöra vilket pris denne anser rimligt.

Om man däremot säljer kläder som företag har hon ju rätt i att distansköplagen och därmed öppet köp gäller.

Beror ju lite på hur det är i ditt fall??
  • li123
    star67 skrev 2012-08-06 13:28:32 följande:
    jag köper från en företag och säljar vidare. men jag lägger upp de för 1 kr och det är köpare som budar utan att jag tvångar.
    Men säljer du som företag eller privatperson?
  • li123
    voldis skrev 2012-08-07 11:29:44 följande:
    Jag budade på en auktion som skulle avslutad 00.05 inatt. Men imorse när jag kollade hade auktionen blivit 24 Tim längre?? Nån som vart med om detta och vet varför? Jag vet att tiden var rätt för igår kväll räkna den ner och det är andra som har budat
    Brukar vara att T haft nån typ av underhåll just då, då burkar anonserna förlängs med 24 timmar. Kan vara ganska irriterande. Om man tex lagt upp annonser för att få avslut en torsdag kl 20, så blir det fredasg kl 20 istället. Inte alls lika bra tid....
  • li123
    FruE skrev 2012-09-05 11:37:27 följande:
    Hej!

Hoppar in i tråden för att höra vad ni tycker. Jag har köpt ett stort paket med barnkläder (75 plagg). Fick hem det igår. Men jag är lite besviken då kläderna (vissa i alla fall) är fulla med djurhår, trots att det står i annonsen att hemmet är djurfritt. Dessutom är det en tröja som jag sett på bild som inte är med i paketet (en med ett lite "finare" märke). Dock är det rätt antal plagg i paketet. Det tog dessutom över en vecka innan säljaren skickade paketet och jag var tvungen att maila och fråga vart det tagit vägen.

Hur skulle ni gjort - mailat och frågat om djurhåren och den försvunna tröjan (ett plagg av 75 liksom), eller ska jag bara låta det bero?    

Jag tycker du kan maila och fråga. Det ska ju inte fattas plagg....
  • li123
    scaras skrev 2013-03-15 21:37:22 följande:
    Måste bara få fråga er vana traderare... hur tänker ni med att spara på grejjer o så (främst barnkläder o så då)? Säljer ni av allt, köper nytt o säljer av igen år efter år eller sparas något på hög i förråden hos er också?

Har ju just tagit oss igen om dottern första vinter som gående liten egen människa och har massa fina vinterkläder (typ didrikson, pop osv) som är försmå nu eller snart iaf.. Spara (vill ju helst, men till vilken nytta egentligen, hatar ju alla kartonger i källaren), sälja nu eller hålla på till hösten?

Du får mycket bättre betlat om du väntar till hösten. Så brukar jag göra.
  • li123
    MoaElis skrev 2013-03-24 20:11:40 följande:
    Jag har fått ett problem med en köpare... Skicka iväg ett par byxor för drygt 2 vecka sen,  köparen säger att hon inte fått byxorna än & att hon nu ska polisanmäla mig för bedrägeri. Jag skrev att om byxorna nu kommit bort,  (vilket dom nästan måste ha gjort, brukar bara ta 2-3 dagar när jag skickar) ska hon få pengarna tillbaka... Men hon vill tydligen väldigt gärna anmäla mig "så inte fler ska bli lurade". Nu är frågan, om hon nu gör det, om det skulle bli något av det? Jag har många positiva omdömen & byxorna kosta 200+frakt.

Hur tänkte hon bevisa att du inte skickat dem?
  • li123
    svenskauktion skrev 2013-06-14 15:21:45 följande:
    Är det många här som får dåligt omdöme på tradera?
    Jag vet inte hur personer bär sig åt för att få det, mitt konto är rent och
    det borde allas vara, men om jag säger såhär då, är det någon som har utsatts för ett
    dåligt omdöme pga. att den andra parten vill jävlas? i sånna fall berätta. 
    Fick dåligt omdöme för att en jacka inte passade. Den var storlek XXL, jag hade noga skrivit mått mm i annonsen. Personen lämnade negativt för att hon hade minsann strl Medium och var jättearg för att jackan var för liten.

Jag förstod ingenting- måtten stod ju, och om man har M köpper man väl inte en jacka i strl XXL? Och om en jacka i strl XXL är för liten har man inte strl M.....
  • li123
    Scruffy skrev 2013-08-22 13:35:20 följande:
    Nu behöver jag lite råd då jag har råkat ut för en missnöjd köpare för första gången.

Hon tog dotters Reima vinterjacka och byxor på ett köp nu och idag har jag fått ett mail av henne där hon skriver att hon är missnöjd.

Jag har helt enkelt missat i den nogranna granskningen som jag brukar göra då hon tydligen har hittat en hel del andra fel. Jag har absolut inte som avsikt att försöka luras utan har haft lite för bråttom när jag lade ute annonsen.
    Jag klistrar in hela hennes mail här. Tacksam för kommentarer om hur jag ska lösa det.       

Hämtade ut jackan och byxan igår och måste tyvärr meddela att jag är besviken! Har handlat en del på Tradera/Blocket och vet att begagnat är begagnat och att man inte kan vänta sig tipp topp skick, så det här är faktiskt första gången jag återkommer till en säljare med klagomål.   Jag köpte setet för 700 för att jag trodde att jag kunde lita på beskrivningen eftersom du har fått så många bra omdömen och för att alla dina andra beskrivningar var så detaljerade.   Blev därför mycket förvånad över att inte kläderna var i bättre skick.   Byxan är i min mening inte "lite sliten på högra knät" när båda knäna är rejält slitna och det ena har ett hål rakt igenom yttertyget. Litet, men ändå... Vidare finns det på byxorna ytterligare ett hål i nedkant och de är även där i mitt tycke nämnvärt slitna!   Jackan ska enligt beskrivningen vara "i toppskick utan anmärkningar" vilket lät bra eftersom jag precis var på väg att köpa en ny från förra året på rea. Då väntar jag mig inte en jacka med hål i tyget vid muddarna, slitage exempelvis mitt fram och i nedkant bak, noppigt foder och div små fläckar.

Nu har jag ventilerat mina tankar, du avgör själv vad du vill göra med informationen!

Ska jag erbjuda henne att ta tillbaka hela köpet eftersom hon tydligen är så missnöjd? Eller ska jag föreslå om hon vill behålla det och ge henne 200 kr i rabatt?
    Än så länge har jag inte svarat på hennes mail för jag ska iväg nu och måste fundera på det. Hoppas att jag kan få lite väredefulla råd här.     

Om där är hål i kläderna som du inte nämnt tycker jag köparena borde få välja, skicka tillbaka eller behålla till reducerat pris.
  • li123

Hadwe 15 auktioner som gick ut idag och blev väldigt nöjd måste jag säga.

Svar på tråden Traderatråden nr 16