• Loket

Traderatråden nr 16

Hur noga är schenker med sina mått när det gäller att skicka med dem, enligt traderas tabell över maxmåtten hos schenker så får ett paket vara max 70 cm långt alternativt ha en maximal referensmått på 220 cm, hur skall man i så fall räkna ut referensmåttet.

Paketet jag har och som skall skickas är 85 cm långt och ca 20 cm bred samt 10 cm hög, är den för stor eller går den att skicka ?

kampanj.tradera.com/frakt/schenker/

• Loket

finns det några nya rabattkoder att använda om man ska sälja annat än barnkläder

• Loket
    Smilla1976 skrev 2012-04-29 18:49:08 följande:
    Varför packar man innan och inte erbjuder samfrakt?? Dåligt tycker jag.. Obestämd

www.tradera.com/billy-i-skolan--auktion_34121...
    Förmodligen är de inte packade ännu utan det är bara ett sätt för säljaren att dra in extra pengar via frakten, skulle du köpa flera saker av säljaren så är chansen stor att du bara får ett paket med alla prylar samlade där samtidigt som säljaren har fått in 2-10 gånger så mycket i fraktpengar än vad frakten egentligen kostade.
  • Loket
    star67 skrev 2012-07-14 22:39:50 följande:
    villken missRynkar på näsan jag har postat packet innan köpare betalar, sen när hon fått vara hon har mailat att hon har betalat och önskar snabb leverans!!!! vadå snabb leverans tänkte jag ... jag var säkert att hon har fått den redan, men försökte att lura mig för att skicka en till för att jag hade några liknande, men sen jag svårade henne att jag har redan skickat och att hon bör ha fått den. och sagt att jag inte har fått pengerna , men hon svarade att det kan ta någon dag men det är 3 dagar gått inga pengar förfarande och inte svårar på mailet hellre.Rynkar på näsan
    Ha som rutin att inte packa varan eller beställa frakten om du skickar med schenker innan pengarna finns på kontot då är risken obefintlig att du skickar paketet i förtid
  • Loket
    Duefigli skrev 2012-08-25 07:31:15 följande:
    Angående omdömen - brukar ni be om sådana eller är det en självklarhet att alla ger omdömen?

Jag som inte är så flitig traderare behöver ju varenda omdöme som kan ges.

Brukar aldrig be om omdöme utan jag får i de flesta fallen ett sådan (men långt ifrån alltid) så vill du öka på chansen att få ett kan du skriva i vinnarmejlet att du alltid lämnar omdöme och förväntar dig att köparen gör samma sak, eller någon liknande formulering
  • Loket
    ominte skrev 2012-10-26 10:39:21 följande:
    Men ah..Vann en vara i måndags. På tisdag morgon får jag ett mail: snälla betala in pengarna så jag kan få iväg varan!
    Jag svarade lite syrligt: du vet att det kan ta 3 bankdagar?

Blir så sur på folk som har inom 3 dagar. Man hinner ju inte. Särskilt om man har barn som mitt som kräver ALL uppmärksamhet samt nattning som tar 1 timme.. Och jag har ingen iphone så jag kan betala när jag sitter på bussen.
    Det är upp till säljaren att sätta betalningsvillkoren och passar det inte dig så får du helt enkelt undvika att bjuda på dessa auktioner.

Hur svårt är det att göra en banköverföring när ungarna lagt sig och sova på kvällen det tar inte mer än 5 minuter på sin höjd.
  • Loket
    AMC80 skrev 2012-10-31 16:35:52 följande:
    Händer det att auktioner startas om trots att det finns bud och inget reservationspris utsatt?
    Jag la på en auktion som hade två timmar kvar igår när jag gick och la mig. I morse när jag skulle kolla om jag vunnit såg jag att det var ca 19 timmar kvar. Varför blev det ett dygn till? Någon som vet?
    Ibland när tradera gör något underhåll på servrarna så stängs de ner ett par timmar då förlängs auktionerna automatiskt med ett dygn för de auktioner som skulle ha avslutats under denna tid som servicen pågick, låter som det var frågan om en sådan sak du råkat ut för.
  • Loket

Det låter som de skickar med posten, skicka en mejl och fråga vad de ska ha för frakten

• Loket

Du får mejla och fråga, du måste ändå veta vad de ska ha i ersättning för frakten då det ej framgick av vinnarmejlet

• Loket
    Ploppi skrev 2012-12-03 18:44:22 följande:
    En liten fråga.. Jag köper och säljer på Tradera och mitt omdöme som säljare har pendlat mellan 4,8 - 5,0. Använder helst Schenker men mina köpare tycker att frakten tar lång tid även om jag bokar/skickar så fort pengarna kommit in ;)

Jag la ut en auktion igår kväll, en helt ny vara, lappar kvar - av hög kvalitet. Nypris ca 2500 kr. När jag lagt ut auktionen såg jag att där säljomdömet brukar stå stod det "säljaren ej bedömd". Jag vet att många (jag med) inte gillar att bjuda på de auktionerna.
    Gör de sig omaket att gå in på min profil kan de se alla mina positiva omdömmen.

Har någon liknande problem? Vet ni om Tradera strular på något sätt?
    Har givetvis kontaktat Tradera men tänkte höra med er!
    Om jag inte minns fel måste man få ett visst antal omdömen inom en 12-månaders period för att man ska kunna se vilka omdömen säljaren har, kolla på traderas hemsida var gränsen går men jag har för mig att det är 10 st. Dessa räknas då löpande så säg att man har fått 10 omdömen inom en period av 12 månader varav den äldsta var i början av december förra året så kommer man när det omdömet är äldre än 1 år bara ha 9 st inom en 12-månadersperiod och då syns inte vilka betyg man har fått från köparna. Säljer man sedan ett objekt så syns omdömena igen så länge man har minst 10 omdömen som inte är äldre än 1 år.

För att få korrekt svar så får du titta på traderas hemsida där ska det finnas beskrivet någonstans.
  • Loket
    ominte skrev 2013-02-25 20:38:06 följande:
    Men aaah mitt j*la pucko, har glömt betala fakturan så nu är jag spärrad. Och har massa annonser ute, kan folk ändå buda? Jävligt surt annars, har massa dyra saker ute
    betala imorgon och ring tradera så bör det lösa sig
  • Loket
    MoaElis skrev 2013-03-24 20:11:40 följande:
    Jag har fått ett problem med en köpare... Skicka iväg ett par byxor för drygt 2 vecka sen,  köparen säger att hon inte fått byxorna än & att hon nu ska polisanmäla mig för bedrägeri. Jag skrev att om byxorna nu kommit bort,  (vilket dom nästan måste ha gjort, brukar bara ta 2-3 dagar när jag skickar) ska hon få pengarna tillbaka... Men hon vill tydligen väldigt gärna anmäla mig "så inte fler ska bli lurade". Nu är frågan, om hon nu gör det, om det skulle bli något av det? Jag har många positiva omdömen & byxorna kosta 200+frakt.
    Skickade du byxorna som paket oavsett om det var med posten, schenker eller dhl så bör den vara spårbar och då ska du se om den kommit fram och är uthämtad, kolla upp det först. Har köparen många omdömen, hur är de i så fall positiv /negativa?
  • Loket

Skickas det som brev är den ej spårbar såvida man inte sänder den som rekomenderat brev, ett råd inför framtiden är att alltid skicka med t.ex. schenker där kan man spåra ett paket från att det lämnas in tills det tas ut så man ser om den kommit fram eller ej, då riskerar man ej att bli blåst av en köpare som påstår att den ej kommit fram. Schenker är i många fall billigare än posten speciellt om saken är större än vad som kan skickas i ett vanligt kuvert.

• Loket

För att slippa att paket försvinner utan att kunna bevisa att man själv skickat dem så är det bättre att använda t.ex. schenker där kan båda parter följa paketet från att det lämnas in tills det hämtas ut, då ser man att säljaren skickat varan och om paketet därefter försvinner är det schenker som är ansvarig inte säljaren.

• Loket
    Medusan skrev 2013-06-15 12:29:24 följande:
    För ett tag sen köpte jag 2 olika auktioner av samma säljare. Hon tog 65 kr i porto vardera vilket jag tyckte var dyrt men jag tänket inte så mycket mer på det. När jag får hem paketen var de frankerade med 5 frimärken (alltså värt 30 kr) och det andra 6 frimärken (alltså värt 36 kr). Då har jag betalt ca 30 kr för mycket på varje. När jag ifrågasätter detta får jag svaret att det kostar med tejp, emballage osv. Grejen är också den att hon packat i en så tunn begagnad plastpåse att det t o m gått hål på den när den kommer fram.

Hon säger att hon kan föra tillbaka en del pengar om jag vill vilket jag vill såklart för detta är ju rent idiotiskt. Efter ca 2 veckor när jag ej hört något mer eller fått några pengar mailar jag igen. Efter en vecka får jag svaret att hennes son dött och att hon inte orkat hålla på och tjafsa om detta Är det sant är det ju otroligt tragiskt men jag undrar om hon inte är så fräck att hon hittar på det för att inte riskera att jag sätter negativt på henne. Hon har fortsatt göra affärer på tradera hela tiden i alla fall.

Jag vet inte men man upphör aldrig att förvånas över vissa alltså Tyst
    Att ungen dött är bara nonsens, jag har fått flera mejl från olika köpare som ångrat sig där det står att de är inlagd på sjukhus pga cancerdiagnos och därför inte kan slutföra affären vilket jag inte tror en sekund på, senast förra veckan fick jag ett sådant mejl.

Jag har inte ens brytt mig om att ge negativt omdöme till dessa personer däremot spärrar jag dem så de inte kan bjuda på mina auktioner igen.

• Loket
    Tessos skrev 2013-06-30 13:50:47 följande:
    Jag sålde en vara på Tradera och auktionen gick ut för två veckor sen. Dagen efter skickade jag varan. Jag skickar alltid fort och jag får alltid betalt. Nu har jag inte fått betalt och hon svarar inte på mail. Hur går jag vidare?
    Ha som vana att aldrig skicka varan före du fått betalt så slipper du bli lurad. Du får trycka på lite och hjälper inte det så får du lämna negativt samt anmäla det till tradera, har personen flera liknande klagomål kanske han blir avstängd. Du kan även hota med att / alternativt göra en polisanmälan men rör det sig bara om småpengar är det knappast värt det då polisen i regel inte ens utreder sådana här bedrägerier utan lägger ner det direkt.
  • Loket
    Loket skrev 2013-06-15 13:45:31 följande:
    Att ungen dött är bara nonsens, jag har fått flera mejl från olika köpare som ångrat sig där det står att de är inlagd på sjukhus pga cancerdiagnos och därför inte kan slutföra affären vilket jag inte tror en sekund på, senast förra veckan fick jag ett sådant mejl.

Jag har inte ens brytt mig om att ge negativt omdöme till dessa personer däremot spärrar jag dem så de inte kan bjuda på mina auktioner igen.

Som befarat så var den svårt cancersjuke personen som var inneliggande på behandling och som inte ville/kunde fullfölja ett köp på en auktion h*n hade vunnit som jag hade inte sjukare än att h*n kunde köpa och snabbt betala flera andra varor dagarna efteråt enligt omdömen som personen fått sista veckorna. Så visst är det ofta rent nonsens när de påstår sig vara svårt sjuka, det säger de bara för att slippa betala en auktion som de ångrat att de la bud på.

Nu orkar jag inte ens bry mig utan personen är spärrad så h*n inte kan bjuda på mina auktioner i framtiden.
Svar på tråden Traderatråden nr 16