• mage06

Traderatråden nr 16

tessum skrev 2010-05-31 11:53:13 följande:
    Ja absolut.Här ska packas extra noga. Jag har haft en klump i magen sen jag fick första mailet av han igår. Kan jag föresten kolla upp när han hämtade ut paketet (schenker)? Jag skickade det för 3 veckor sedan och han påstod att han hämtat det igår. Om han velat ha tillbaka halva summan så hade jag gått med på det direkt men det känns som att han inte är helt ärlig och jag har svårt att tro att bara en del av saken gått sönder om det var i frakten den skadats.
    3 veckor låter väl som lite lång tid...ett paket ligger väl bara 2 veckor hos Schenker? Jag skulle i alla fall vilja ha en bild på skadan först. Han får väl be en kompis om hjälp?
  • mage06
    hemljuvahem skrev 2010-05-31 12:20:27 följande:
    Hejsan alla härinne! Jag är ny i tråden men inte på Tradera och har ett litet kommunikationsproblem med en säljare som jag vunnit lite saker av :) Jag tar för givet att man samfraktar om man vinner flera auktioner hos en person.. speciellt när de går ut bara med några minuters mellanrum... Alternativt får man skriva ut i sin ev. presentation att man inte samfraktar. Har vunnit lite bebiskläder av en tjej, blev tillslut 1 body, 2 tröjor + 2 haklappar, 1 joggingdress..(stl 50-56) Hon ville ha 29Kr/st för alla auktioner och då antar jag att det är emballagekostnader medräknat eftersom posten inte har något i fraktväg för 29:-. Får sedan mailet och då har hon klumpat ihop allting i en megasumma på 87kr i frakt. Jag blev chockad.. Posten tar ju 72kr för ett paket på 2 kg + skrymmande 12:- Jag skrev vänligt men bestämt ett mail och bad henne att samfrakta. Inget svar! Eftersom hon har hotmail och dem brukar krångla skickade jag mail från min hotmail också.. alltså mail nr2. Fortfarande inget svar! Jag vill inte ha några negativa omdömen, har 500 positiva och dem från henne skulle svida..samtidigt tycker jag det är jävligt att betala en frakt på nästan 90spänn för lite babykläder som jag vunnit för nästan samma pris. Tilläggningsvis är hon relativt ny och har bara 3 omdömen sedan tidigare.. Blir så depp på sånthär :( Hur skulle ni gått till väga?
    Åh, vad trist! Hon har säkert suttit och packat innan auktionerna gått ut... Skicka ett sms om att du skickat ett mail ang. frakt och vill försäkra dig om att hon fått det...
  • mage06

Gaaah! Har suttit en timme med fyra auktioner (är lite långsam och kanske för nogrannmed mått och så ), vill ta bort en rad-"spara ändringar?" -Nej....eeeh!? Buhuuuu!

När jag ändå är igång och surar kan jag tillägga att vid en auktion jag vann förra veckan hade säljaren den trevliga aproachen att man skulle betala inom 3 dagar annars läggs varan ut igen och neg. Jag betalar alltid direkt så det spelar inte mig någon roll. Men nu kan jag reta mig liiite på att inte säljaren är lika snabb som krävs av köparen...

Grrr, bara börja om!

• mage06
    LillTussen skrev 2010-06-04 19:49:01 följande:
    Märkligt. Kan tänka mig att det är en funktion som många saknar. Jag gör det i alla fall.

En till fråga: Hur mycket ska ni få för en auktion för att ni ska känna att det är värt det? Jag har själv inga märkeskläder att sälja och vet inte riktigt om jag ska idas. Samtidigt är det lite roligt. Har min första auktion ute nu och den är uppe i hela 15 kronor Tänkte bara testa lite med en body för att se hur det går. Men frågan är: är det värt att lägga ut en annons och sedan packa och skicka iväg för ynka 15 kronor? Jag är lite kluven.
    Saknar den också. Skulle även gynna säljaren, om denne är seriös, eftersom det finns en möjlighet att kommentera det negativa.
    Snöa skrev 2010-06-04 21:08:05 följande:
    Hej,

OK, så då verkar det vara så att man kan förbetala paket och få en Porto Betald stämpel på mailing bags. Jag vet inte exakt vad denna Traderare gjort, blev lite förvånad över samtalet och minns inte riktigt vad de sade.. 
    Så jag utgår från att de flesta Traderare är schysta och gör rätt!
    Falska stämplar i omlopp kanske?

Lägger upp lite nytt då och då... det får gå som det går, behöver plats i garderoberna!

www.tradera.com/Pik%C3%A9klanning-tights-Lindex-Toppskick--auktion_341773_113499039
  • mage06
    ominte skrev 2010-06-04 21:18:24 följande:
    Beror på. Om man säljer mycket så kan man ju idas lägga ut saker och skrapa ihop en del även om det är småsummor på varje auktion.

Personligen är jag otroligt lat så jag lägger bara ut sånt som jag tror kommer ge en femtilapp eller hundring åtminstonne, för att det ska vara värt min möda
    Så gör jag också. Bara saker i riktigt fint skick. Annat skänks bort.
  • mage06

La ut några till. Jag får helt enkelt lägga ut då jag har tid. Kan inte fundera så mycket på när det är smartast, då blir det aldrig av

• mage06
    Tettan skrev 2010-06-04 22:23:36 följande:
    Jag har börjat lägga upp listor på prolistern, 5 st på varje. Sen kör jag igång en varje kväll...
    Ja det räcker faktisk. Sen är det inte samma katastrof om listan inte går att ladda upp heller...vilket händer mig ibland
  • mage06
    h80 skrev 2010-06-07 11:48:19 följande:
    vad tror ni om att lägga ut sommarkläder nu? försent?
    Tror inte att det är försent! Så fort det är sommarlov "på riktigt" och blir ihållande värme så kommer folk på vad de saknar i sommarklädesväg

Jag blir så ledsen... Berättade om en säljare om hotade med neg redan i vinnarmailet... 3 dagar-annars neg. Fick paketet idag, efter drygt en vecka. Inget svar på förfrågan om hon kunde se pengarna på kontot . Packat med 200 meter tejp till en boll! Kunde knappt komma in i paketet & vill inte klippa med risk för att klippa i plagget. En tunika som påstås vara "ny, endast upptvättad" med fettfläckar på?! Som grädde på moset en LÖSEN på 22 kr!!!

Sånt får mig att undra vad jag håller på med när jag köper på tradera...
  • mage06
    x karin76 skrev 2010-06-07 13:08:15 följande:
    Men galet! Fota fläckarna och begär pengarna tillbaka. Ett nytt plagg ska inte ha fläckar!

Betalade du lösen utan att begära ersättning från henne förresten? Jag brukar be om betalning från säljaren i förväg i de fallen det händer..
    Ja, galet var ordet...och tröttsamt... Fotat och mailat i alla fall...
    charmmiss skrev 2010-06-07 13:19:26 följande:
    blir nog inte mer tradera för mig den här månaden, allt går så segt, kommer att lägga upp lite på blocket istället, la upp två klädpaket och de blev sålda nästan på en gång. Bästa av allt ingen provisions avgift utan bara 10 kr i annons avgift

däremot har jag köpt dessa, precis som om vi har brist på klänningar

www.tradera.com/Ljuvlig-sommarklanning-stl-86...

www.tradera.com/Sot-klanning-fran-Lindex-strl...

www.tradera.com/Klanning-stl-110-auktion_3029...

vann även denna, men han vill inte sälja den då den antagligen gick för billigt, Skyller att dottern råkade spilla kaffe över den, men vill inte skicka bild på olyckan *suck*

www.tradera.com/Vit-fin-Klanning-strl-98-HELT...
    Hmm, kanske skulle prova Blocket... Kostar det inte 20 kr? Eller beror det på vilket pris man säljet till? Mittenklänningen med prickarna var ursöt! Tråkigt att du inte fick "kaffe-klänningen"...
  • mage06
    charmmiss skrev 2010-06-07 13:48:40 följande:
    det kostar 10 kr att sälja kläder, +20 kr extra om du vill ha 5 extra bilder
    Ok!
  • mage06

Jag lämnar i princip alltid 5 men för att omdömessystemet skall bli någorlunda rättvist tycker jag egentligen att man skall vara ärlig. Är det 2,5 veckas leveranstid utan kontakt så kan det väl knappast klassas som "mycket bra" i traderasammanhang När det handlar om objektsbeskrivning kontaktar jag hellre säljaren och påtalar ev brister än att dra ner staplar. Jag tror på kommunikation Låga staplar på leveranstid avskräcker oftast inte mig att buda, skicket är det jag tittar på.

Negativt har jag bara gett två gånger och då för utebliven vara utan att få någon vettig kontakt med säljaren. Alltså uppenbara fall där det rasat in negativa omdömen och säljarna blivit avstängda.

• mage06
    Viktorsmamma skrev 2010-06-09 11:51:59 följande:
    la till den i min minneslista. tror sonen kommer passa super fint i den=)

vi har inte köpt 1 body sen han var 10månader (19mån nu)men gillade den skarpt!
    Kul! Men då får du ge mig fina staplar
    Den är verkligen fin, så jag är lite förvånad över att den ligger så lågtObestämd
  • mage06

Bööö, ingen toppen vecka för Tradera direkt. Fick precis en paket (utan frimärken?) och den ena tunikan hade fleeera fläckar på ena ärmen och runt halsringningen. Tittade in på annonsen för att se om jag missat något i objektsbeskrivningen men neee, däremot var den fläckiga ärmen vikt så fläckarna inte syntes....

Jag fick den för 14 kr och den samfraktades med en annan för 9 kr så orka klaga! Funderar bara på att bara köpa när det verkligen är speciella saker som är svåra att få tag på eller för dyra nya

• mage06
    x karin76 skrev 2010-06-09 12:07:39 följande:
    5:a i leveranstid om varan postats inom 2-3 dagar från att jag betalat. Drar ner betyget om det tagit mer än en vecka för personen att lägga på lådan (såvida det inte stått uttryckligen i auktionen att leveranstiden blir lång).

5:a i objektsbeskrivning om varan är som beskrivits. Drar ner betyget om skicket är sämre, t ex missade fläckar, hål, blekningar, osv som inte beskrivits.

5:a i kommunikation för det mesta. Drar ibland ner om personen inte svarat på mail om jag frågat något, eller tagit väldigt lång tid på sig för att svara.

5:a i fraktkostnad om den är korrekt och enligt beskrivet i auktionen.

Hoppas att de som satt betyg på mig går efter ungefär samma kriterier. Tycker iofs det är lite surt att få 4:or ibland på leveranstid då jag alltid postar samma dag som betalningen syns hos mig, eller absolut senast dagen efter. Så om någon klickar hem något av mig på söndagen och betalningen syns på måndagen, då har de varan redan på tisdag. Absolut senast på onsdag. Det tycker iaf jag inte är värt en 4:a... Men men. Vissa kanske tycker man ska skicka innan man fått betalt för att få högsta betyg.., vad vet jag?
    Har också funderat på det där med leveranstid... Jag sätter oftast ekonomibrev som porto. Då kan det ju ta lite längre tid, kanske inte alla köpare känner till det? Det kanske är bättre att skriva ut fullt portoObestämd
  • mage06
    Viktorsmamma skrev 2010-06-09 19:52:52 följande:

är denna för tjejig?

www.tradera.com/kanin-bak-och-fram-me-and-i-r...

Letar en snygg rosa tröja till sonen, men då sambon är lite antirosa så får de inte va för "tjejjiga"

Tycker absolut inte den är för tjejig. Allt handlar om kombinationer Långa baggy-shorts till blir fint tex.
  • mage06

Tredje vinsten den här veckan... hål i grenen... är jag kinkig eller?! Lagar det och glömmer! Nu har jag shoppat nytt på nätet istället

• mage06
    MejaKiZnic skrev 2010-06-13 20:41:27 följande:
    Vad tycker ni om att sälja en soldräkt som endast använd med blöja cirka tre gånger
    ? Drömmer

Absolut no no?
    Tittade förbi och såg din undran. Jag tror inte att det endast är pga hygieniska skäl man inte vill att det säljs begagnade underkläder och badkläder. Det finns en massa perversa typer och det är inte riktigt ett sånt klientel man vill gynna med Tradera. Jag skulle aldrig ens vilja sälja mina barns begagnade under -eller badkläder pga dettaObestämd

En tanke bara...
  • mage06
    Peak skrev 2010-06-29 20:51:38 följande:
    jag höll på att sätta i halsen när jag kollade mina avslutade auktioner...
    kolla in budhistoriken - jag trodde någon hade tryckt fel men det är ju två som budat och den som vann verkar ju finnas på riktigt - eller? Fattar ingenting!!

www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid...
    Men alltså, hahaha, kvällens skratt! Köparen verkar ha en grej för strumpor, kolla tidigare köp
Svar på tråden Traderatråden nr 16